Använda Oscilloskop?
Använda Oscilloskop?
Hej,. Är ny på detta med oscilloskop. Jag har en mätprob. Jag har ju förstått att man ska koppla in proben på det man vill kolla, men måste man ansluta jorden från oscilloskopet också?
Med min prob följde det med en kabelstump med krokodilklämma i ena änden och en halv ögla i ena änden som jag antar att man ansluter på proben. Ska man änvända denna till?
Om vi antar att jag vill kolla en fungerande stereo för att se hur det ser ut. Ska jag koppla proben på plus och krokodilklämman på minus på högtalarutgången?
Mvh Jeja2000
Med min prob följde det med en kabelstump med krokodilklämma i ena änden och en halv ögla i ena änden som jag antar att man ansluter på proben. Ska man änvända denna till?
Om vi antar att jag vill kolla en fungerande stereo för att se hur det ser ut. Ska jag koppla proben på plus och krokodilklämman på minus på högtalarutgången?
Mvh Jeja2000
En spänning är alltid en potentialskillnad mellan två punkter, så du måste ansluta även GND-signalen till något för att få ett mätresultat. Den ansluts till nollan på ditt mätobjekt. Observera att många oscilloskåp har jordad GND via vägguttaget och det är lätt att kortsluta en utgång om den inte ansluts till motsvarande nolla i apparaten. Sedan ansluter du proben på den signal du vill mäta.
För att vara 100 säker, anslut alltid klämman till apparatens hölje.
Skall du mäta utgången på en förstärkare behöver du antingen en sk differentialprob (Hutlöst dyra) eller ett tvåkanaligt oscilloskop, där du inverterar ena signalen och adderar ihop dem (standard funktioner på ett tvåkanaligt skop).
Och du, mät INTE nätspänning, det kan vara livsfarligt..
Skall du mäta utgången på en förstärkare behöver du antingen en sk differentialprob (Hutlöst dyra) eller ett tvåkanaligt oscilloskop, där du inverterar ena signalen och adderar ihop dem (standard funktioner på ett tvåkanaligt skop).
Och du, mät INTE nätspänning, det kan vara livsfarligt..
- ElectricMan
- Kontakt: