Jag har köpt 3st stegmotorer och 3 st Gecko 201 drivare. Jag försöker få dem att fungera med mach3 med utan att lyckas. Detta är första gången jag försöker något sådant, så kan mycket väl vara nått enkelt fel jag gör. Har hållit på i några timmar och lyckas inte så tänkte se om nån annan vet vad jag gör fel.
Bild på kopplingen jag gjort . är högupplöst så ska gå att zooma in och se de vart de enskilda sladdarna går. Säg till annars
Strömbegränsnings mottståndet är 10kohm.
Kör raka rör, dvs direkt från PC:n till Gecko för att börja felsökningen. Geckon är ju optoisolerad så det ska var lugnt, antagligen nåt felkopplat med BOBen eller att den inte fungerar så därför mitt förslag att köra rakt på
Ne har inte hittat nåt sånt. E-stop funkar, jag har en brytare på där som visar i mach3 när den ger utslag. Får bli att testa utan breakout om inte nåt enkelt fel hittas
Har du testat att mäta på utportarna i bob? I alla fall på dir porten borde det väl vara spänning? Antar att steppulserna kanske är lite svåra att mäta.
Sådär.. Provade att göra som tecno föreslog och koppla utan BOB och det funkade.. riktigt skönt att höra och se motorn snurra. Får bli att leta fel med på BOB senare
Japp! Tack för hjälpen!
Nu hittade jag problemt med BOB, typiskt nybörjarproblem, jag hade ingen aning vad en chargepump är, men tydligen fanns det den sån och nu när jag vet och ställer in lite bättre i mach3 så funkar BOBen också!