Placering på exprimentkort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Du behöver inte be om ursäkt för att du finns till Bonehead, Du har väl rätt att göra inlägg som alla andra :)

De här programmen verkar ju perfekta. Ska testa dem och kanske använda när man gör enstaka prototyper. Slipper ju allt etsningskladd. Är det inte någon känslig HF design är väl experimentkort lika bra. Ser förstås inte så proffsigt ut men huvudsaken är ju funktionen.

Håkan
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Håller med Bonehead en fri tråd.. =P haha Funderade faktiskt på om det fanns några såna program som ni tipsade om. Ska testa när jag kommer hem!! =D
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Hm.. Efter en stunds funderande så måste jag fråga vilken som är "bäst" (frågar dom som har använt bägge programen en del..) Och varför ska man göra först i TinyCad och sen impotera det i Veecad?? Eller vad är grunden till tipset så att säga...
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Får väl tipsa om Lochmaster då.

Inte helt gratis iofs... :(
bearing

Inlägg av bearing »

I TinyCAD görs schemat. I VeeCAD görs experimentkortslayouten. Veecad visar om komponenterna sitter fel i fall schemat importerats. Läs igenom tutorialen och hjälpfilerna.

Tyvärr finns inga kretssymboler från början (i VeeCAD), så i det första projektet får man rita resistorer, kondensatorer DIL-kretsar och sånt. Nästa gång kan man öppna en gammal fil, ta bort alla utlagda komponenter och spara som den nya filen - då finns de ritade komponenterna kvar.

Det verkar finnas en bugg i något av programmen som gör (jag tror det blev så) att i fältet NAME för en komponent (i TinyCAD) måste värdet skrivas och i fältet VALUE skrivs namnet.
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

Går det att köra filer mellan TinyCAD och StripboardMagic :?:
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag har gjort en hel del på labbkort med genomgående banor. Jag tycker det funkar kanon och det går att få ganska kompakt också. Jag ritar upp det på rutat papper där varje ruta motsvarar ett hål och jag tänker mig kopparbanorna vågrätt.

För brukade jag "borra" upp hålen med en ca 3,5 mm borr (eller en speciell handfräs som finns att köpa på Elfa) där jag villa ha avbrott. Jag har sen kommit fram till att det är enklare att använda en Dremel med en kapskiva och kapa banorna med. Det har även den (stora) fördelen att det går enkelt att kapa banan mellan hålen, varvid man sparar ett hål och kan få allt mer kompakt.

Exempel på ett litet, ganska kompakt, kort.
Bild
Bild
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Skalpell med 10 eller 15-blad går också bra att kapa banor med... men man får ta det försiktigt...
Skär man sig läker det inte så lätt... snabblim eller sy - om det vill sig riktigt illa...
"Take a Walk on the Wild Side..."
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Gorgus skrev:Får väl tipsa om Lochmaster då.

Inte helt gratis iofs... :(
Funkar mycket bra!
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Om man känner för att planera bygget med papper och penna
kan den här mallen vara användbar.

Stripboard Layout Planning Sheet
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Måste säga att lochmaster verkar vara ett riktigt bra och smidigt program, dock lite dyrt för enstaka hobbybruk.

Klart värt det dock om man planerar att göra flertal olika kretsar på experimentkort.
Skriv svar