Placering på exprimentkort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Scorpiion

Placering på exprimentkort?

Inlägg av Scorpiion »

Tänk dig i i följande situvation att du har precis hittat ett fint schema på någon liten sak som du vill sätta ihop. Du ska sätta ihop detta på ett expriment kort, (sånt med avlånga kopparbanor). Hur gör du då när du ska löda ihop allting? Håller du på och klurar på hur du ska sätta ihop det under tiden du löder eller ritar du nått sort schema innan hur du ska löda ihop det hela?

---
Bytte rubrik från "En allmän fråga".
Skriv gärna något mer beskrivande till nästa gång.
//Jimmy
---
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det beror nog på. T.ex hur schemat ser ut.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jag som aldrig bemödar mig med att etsa kort har fått en viss vana på det där :)
Jag börjar med att plocka fram de komponenter som behövs. Ofta ingår en IC i konstruktionen, då brukar jag placera denna först samtidigt som jag försöker beräkna hur mycket plats som behövs runt om kretsen för att inte slösa på exp-kortet. Innan jag löder fast den kapas kopparbanorna med ett 4mm borr, sedan löder jag fast kretsen. Därefter tar jag resten av komponenterna, brukar börja till vänster på schemat och jobba mig åt höger. Om det är möjligt avbryter jag någonstans mitt i och testar det jag gjort hittills.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Titta också gärna på de där experimentkorten som har
trehåls banor. Det kan bli lite mindre kapande, men
kanske några extra trådar...
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

@PHermansson

Okey, låter metodiskt.. =P

@sodjan
Jo har gjort det! Men hade för tillfället bara ett sånt med avlånga banor så då vart det ett sånt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Gillar de med långa banor bäst, brukar bli fler byglingar än kapade banor. Att snurra ett par varv med borren går dessutom fortare än att klippa, skala och löda fast en bygel.
net4all

Inlägg av net4all »

Kör också med "långa banor".
Jag brukar rita färdigt en "bild" över var det ska kapas/lödas/sättas komponenter.
Och givetvis kontrollera storlek och så att det sitter rätt, innan man börjar löda.

Brukar alltid utforma någon plan, oavsätt hur enkel lödning det är.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag har byggt rätt mycket på labbkort. Jag föredrar dom korten med enbart runda öar. Man måste visserligen dra all tråd "för hand", med blanktråd eller isolerad efter behov, men man har å andra sidan full frihet vad gäller placering. Den mesta kabeln brukar jag dra med virtråd eller avskalad EKKX och löder den tight mot öarna hela vägen. Men det är klart att minnesbussar och liknande blir ju lite vääl omständigt. Däremot en och annan PIC med kringkomponenter har det blivit på det sättet.

Jag brukar tänka ut en grundplacering av IC först och sedan improvisera efterhand.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

har sett ett program just för designhjälp med experimentkort. Fast jag kommer inte ihåg vad det hette :(

Vad heter experimentkort på engelska experimentcard ger inte träff på det programmet...

Håkan
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Sökte på "program AND experimentkort" här i forumet och fick träff på bland annat detta... stripboard-magic

Jag vet att någon har länkat till ett annat program också, bara att söka vidare i forumet (undrar hur många gånger detta tips kommit upp nu :roll: )

/PeterH
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Stripboard / Veroboard kallas det nog på engelska. Jag gör som de flesta placerar först ut ic-kretsrna och andra komponenter med många ben.
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

Kan det vara typ

http://veecad.com/

:?:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Precis det jag tänkte på men inte kom ihåg namnet på... 8)

/PeterH
bearing

Inlägg av bearing »

Veecad är jättebra tycker jag. Med http://tinycad.sourceforge.net/ kan du göra ett schema som enkelt exporteras och sedan importeras i Veecad.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Nu vill jag inte ta över tråden här och om det uppfattas som det ber jag om ursäkt... MEN! Det där med Tinycad och Veecad verkade jätte smidigt, dock så kommer allt fram med samma symboler när man exporterar in det till veecad? Behöver man externa filer och i så fall vart kan man hitta dom(Har sökt men enda jag kom fram till var att man KANSKE behövde libraries tror jag det var.)
Skriv svar