Vid en snabb blick skulle jag säga att C11 sitter "fel", som ett enkelt test - placera den på lödsidan mellan pinnarna D2 anod och L18 ut.
För att få mera plats skulle jag nog ha monterat D2 stående med anoden som den korta pinnen. Då finns det kanske plats för C11 mellan regulatorn och L18.
Regulatorn har ganska dålig kontakt med GND jordplanet. om man hade placerat ett viahål vid pinne 1 på regulatorn (ledaren mellan C14 och viahålet på lödsidan) så hade det blivit ett mycket bättre jordplan till pinne 3
Jag vet att det antagligen är för sent i projektet, men borde man inte ha monterat in någon form av transientabsorbent i matningsspäningen eller en crowbarlösning som bränner en säkring vid överspänning?
Ja, flera olika breakoutkort har visserligen både crowbar och säkring, men personligen vill jag nog ha detta och en dump redan i agget. Med erforderligt grova matarkablar till kortet tror jag det funkar alldeles utmärkt.
Nu har jag snackat med M&M, å vi kom fram till några små ändringar.
Rokad av C11 och U15 tex. Då kommer även småkomponenterna till FB närmare pin3.
När jag gjort det, så skickar jag över nytt underlag till dig limpan.
Det är inget ovanligt om det är switchreglering det handlar om. Störningarna finns över hela kortet och det spelar ingen roll var på jordplanet du mäter, det har jag märkt på ett antal prylar.
Ja det är precis vad det är. Överallt. Oavsett mätpunkt. Jord, signaler, matning.
Men varför i hela friden skickar Mach3 ut 6,5kHz istället för 12,5kHz till chargepump första gången jag startar det? Stänger och startar igen, och då funkar det. Blir ju lika nervös varje gång lysdioden inte tänds.
Och jag kan meddela att nya kortet klarar av insignaler ner till 1,2V. Det ska väl klara laptoparnas parallellportar med råge.
Det kan visserligen bli problem om låg utsignal går över 1V, men det tror jag inte det finns nån risk för...
Jo alltså, hög signal är 5V, låg 0V. Om den låga signalen inte är 0V, utan 1V, då blir det inte bra. Men eftersom en hög digital signal måste vara minst 2V, och en låg signal får vara max 0,8V för att över huvud taget få kallas TTL-kompatibel, så är den här frågan rodd i hamn, så att säga.
Trevligt att det går framåt! Det blir helt klart en beställning sen då de nya korten anländer. Är det klart vad breakoutkort och drivkort kommer att kosta i runda slängar?
Nope. Jag vet på ett ca vad komponenterna kostar, men inte kortet och monteringen. Eftersom det är dom största kostnaderna, så måste jag veta det först.