Jojje's nya moduluppbyggda kontrollerkort.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Limpan4all:
Jag har nu mailat dig layouten och schemat. Tack för din hjälp.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vid en snabb blick skulle jag säga att C11 sitter "fel", som ett enkelt test - placera den på lödsidan mellan pinnarna D2 anod och L18 ut.
För att få mera plats skulle jag nog ha monterat D2 stående med anoden som den korta pinnen. Då finns det kanske plats för C11 mellan regulatorn och L18.
Regulatorn har ganska dålig kontakt med GND jordplanet. om man hade placerat ett viahål vid pinne 1 på regulatorn (ledaren mellan C14 och viahålet på lödsidan) så hade det blivit ett mycket bättre jordplan till pinne 3

Jag vet att det antagligen är för sent i projektet, men borde man inte ha monterat in någon form av transientabsorbent i matningsspäningen eller en crowbarlösning som bränner en säkring vid överspänning?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, flera olika breakoutkort har visserligen både crowbar och säkring, men personligen vill jag nog ha detta och en dump redan i agget. Med erforderligt grova matarkablar till kortet tror jag det funkar alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu har jag snackat med M&M, å vi kom fram till några små ändringar.
Rokad av C11 och U15 tex. Då kommer även småkomponenterna till FB närmare pin3.
När jag gjort det, så skickar jag över nytt underlag till dig limpan.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Och jag får 30mV 1,6MHz överallt. Kopplar jordkabeln direkt till jordplanet på kortet, och mäter i exakt samma punkt. 30mV... :P

Nu återstår att testa med 24V från batterier.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Det är inget ovanligt om det är switchreglering det handlar om. Störningarna finns över hela kortet och det spelar ingen roll var på jordplanet du mäter, det har jag märkt på ett antal prylar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det är precis vad det är. Överallt. Oavsett mätpunkt. Jord, signaler, matning. :P
Men varför i hela friden skickar Mach3 ut 6,5kHz istället för 12,5kHz till chargepump första gången jag startar det? Stänger och startar igen, och då funkar det. Blir ju lika nervös varje gång lysdioden inte tänds. :P
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nu ser det betydligt bättre ut.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tackar. Om inte M&M hittar nåt, så kör vi så här.

Nu ska det inte ta många veckorna (tror jag iaf) förän dom är monterade å klara.

Funderat på om man skulle ha nån typ av inbytessystem om några av er som fått en tidig modell vill ha dom här med allt på.
Vad säger ni om det?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Och jag kan meddela att nya kortet klarar av insignaler ner till 1,2V. Det ska väl klara laptoparnas parallellportar med råge. :D
Det kan visserligen bli problem om låg utsignal går över 1V, men det tror jag inte det finns nån risk för... :pray:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Första raden var pöfect.
Den andra raden forstod jag inte mycket av, men å andra sidan man kan ju inte förstå allt i denna värld.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo alltså, hög signal är 5V, låg 0V. Om den låga signalen inte är 0V, utan 1V, då blir det inte bra. Men eftersom en hög digital signal måste vara minst 2V, och en låg signal får vara max 0,8V för att över huvud taget få kallas TTL-kompatibel, så är den här frågan rodd i hamn, så att säga. ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Aha, nu åkte femtiöringen ner. Självklart. :D
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Trevligt att det går framåt! Det blir helt klart en beställning sen då de nya korten anländer. Är det klart vad breakoutkort och drivkort kommer att kosta i runda slängar?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nope. Jag vet på ett ca vad komponenterna kostar, men inte kortet och monteringen. Eftersom det är dom största kostnaderna, så måste jag veta det först.
Skriv svar