Problem med PLC...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nicke H

Inlägg av Nicke H »

Ska ta och kolla utgångarna men det får bli lite senare i veckan. Det är fullt upp på jobbet just nu. Ska även kolla inuti PLCn om man kan se vad dom har för drivsteg ut, om man nu kan se nått där i, nån form av trissor eller dyligt bör det väl vara. Jag återkommer lite senare.
Tack så länge.
/Nicke
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag provade ditt schema i simulatorn i 1 kHz och jag fick ändra på R7-R10 till 10 k för att kurvorna skulle se bra ut med en duty cycle på 0 till 100%.

Fungerar det om du kopplar en lysdiod på utgången på PLCn?
Nicke H

Inlägg av Nicke H »

Med lysdioderna direkt på PLCn blir det kanon men så fort kortet kopplas mellan så blir det inge bra. :(
peter555

Inlägg av peter555 »

Om det är push-pull utgångar och om du inte överskrider max gatespänning så ska det funka med ett lågomigt (< 100 ohm) motstånd i serie med gaten. Ett högomigt pulldown-motstånd för att ingångarna inte ska flyta, ska inte påverka funktionen alls.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det står i databladet för M3 att den minimala lasten på utgången är 0,1 A
Senast redigerad av BEEP 11 februari 2008, 23:12:56, redigerad totalt 2 gånger.
peter555

Inlägg av peter555 »

Om man antar att det är 15V ut från PLCn så ska den ju då lastas med max 150 ohm, då bör pulldown-motståndet sitta direkt på PLCn innan gatemotståndet.

Edit: Jag tänkte på att om det inte går att sänka spänningen under 24 V från PLCn och den angivna minimilasten krävs. Då borde det bli bra om du sätter 100 ohm i serie med gaten och 150 ohm från gate till jord.
Nicke H

Inlägg av Nicke H »

Här kommer en länk till en liten bild på hur kurvorna ser ut.
Den övre är PLC utgång och den nedre är utgången på kretskortet. Man kan ju se att det är skillnad på dessa och kan man få samma kurva ut från kortet som PLCn med dessa komponenter eller ska man tänka om helt? Eller bita i det sura och acceptera det hela.
http://www.algonet.se/~sentinel/pics/IMG_0988.JPG
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Den undre ser ut som utgången på PLC om jag får gissa. Synns att det är kapacitancen som ställer till det. Förmodar att du ser det redan på gaten om du mäter där. På så sätt kan du verifiera att det är drivningen av gaten som måste modifieras, dvs styvas upp.
Nicke H

Inlägg av Nicke H »

Den övre är PLCn och det kan vara därför jag för en fin och jämn ökning utan ryck av ljusstyrkan på dioderna när jag går från 0-100%. Har testat lite olika lösningar med kondingar men då får jag bara till den i bakkant. Vore nog fint att få till den nedre som den övre, för den övre fungerar ju.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom dutycycle skiljer rätt mycket mellan de båda kurvorna blir det naturligtvis konstigt vid låga dutycycles. Tycker ändå att det är fel med en kurva som den övre. Oavsett om den sitter på PLC-utgången eller någon annanstans. Ska du styra något med den så beror det på hur långt upp på flanken den andra grejen reagerar. Flanken från PLC borde vara en fyrkantvåg, speciellt vid pwm-styrning.
Varför ser den ut som den gör, och ser den alltid ut så? Du belastar inte speciellt mycket och då borde den se bättre ut. Prova att belasta med olika resistanser och olika frekvenser, och se efter om den blir bättre nån gång. Jag tycker iallafall att man borde kunna förvänta sig en bättre signal på utgången.
Nicke H

Inlägg av Nicke H »

Ska testa med lite olika resistanser och dra upp lastan på utgången på PLCn till strax över 0,1 A. Även lägga på en rejäl last på kretskortets utgång men den kurvan ska väl knappast ändra sig.
Skriv svar