Problem med PLC...
Problem med PLC...
Har ett litet klurigt problem som jag hoppas på att det finns ett enkelt sätt att lösa.
Har en PLC, Millenium III, XD26 med 10st statiska utgångar varav 4st är PWM.
Med dessa 4 PWM jag skall styra så pass många lysdioder så att jag måste ha ett externt styrkort för dessa, och nu problemet, jag får inte till styrkortet riktigt.
När jag tonar upp resp. ner så rycker det i lysdioderna och det är ett väldigt litet spann på stegen, typ 0-100 % på lysdioderna är 17-23 på PLC´n.
På PLC´n är PWM utgången 0-255 och med detta vill jag ju styra dioderna 0-100 % med.
Jag har använt mig av IRF540N HEXFET och diverse motstånd men jag tror att jag har glömt det viktigaste men vad?
Hoppas på lite hjälp av nån snäll människa därute.
Tack på förhand
/Nicke
Har en PLC, Millenium III, XD26 med 10st statiska utgångar varav 4st är PWM.
Med dessa 4 PWM jag skall styra så pass många lysdioder så att jag måste ha ett externt styrkort för dessa, och nu problemet, jag får inte till styrkortet riktigt.
När jag tonar upp resp. ner så rycker det i lysdioderna och det är ett väldigt litet spann på stegen, typ 0-100 % på lysdioderna är 17-23 på PLC´n.
På PLC´n är PWM utgången 0-255 och med detta vill jag ju styra dioderna 0-100 % med.
Jag har använt mig av IRF540N HEXFET och diverse motstånd men jag tror att jag har glömt det viktigaste men vad?
Hoppas på lite hjälp av nån snäll människa därute.
Tack på förhand
/Nicke
-
Mindmapper
Så här har jag gjort mitt schema på det externa kortet men det fungerar ju inte så bra. Har letat runt som en tok på en lösning men inte kunnat finna något. Tror att det kan ha nått med förstärkningen på trissorna men är inte helt säker. Hoppas på att det finns nån enkel lösning på det hela. Någon som har en lösning?
/Nicke

/Nicke

- prototypen
Jo det är jobbigt när plus blir nedåt.
Vad puttar PLC:n ut för spänning till IRF540, 540:n kan behöva upp till 8-9V på gaten för att orka driva 25A. Spänning över 20 V kan vara destruktivt för gateoxiden.
Peter tycker du ska ta bort pulldown på ingångarna, gör inte det, kopplar man loss kortet så uppför det sig lite hursomhelst.
Om PLC:n bara puttar ut 5 V (tror inte det då PLC enligt schemat matas med 24V) så flytta pulldown från gate till ingång.
Protte
Vad puttar PLC:n ut för spänning till IRF540, 540:n kan behöva upp till 8-9V på gaten för att orka driva 25A. Spänning över 20 V kan vara destruktivt för gateoxiden.
Peter tycker du ska ta bort pulldown på ingångarna, gör inte det, kopplar man loss kortet så uppför det sig lite hursomhelst.
Om PLC:n bara puttar ut 5 V (tror inte det då PLC enligt schemat matas med 24V) så flytta pulldown från gate till ingång.
Protte
Hej, på ritningssidan kan man ju alltid bättra sig, hoppas jag och som Protte redan sett så matas PLCn med 24V och så även utgångarna. Utgångarna kan ju matas med lägre spänning också och om man skall passa sig för spänning över 20V till IRF540 bör man ju sänka den till 12-15V.
Jag skall ta och sänka mostånden och se vad det gör och hoppas på det bästa, kan det vara så här enkelt? Hmm.
Tack så länge...
/Nicke
Jag skall ta och sänka mostånden och se vad det gör och hoppas på det bästa, kan det vara så här enkelt? Hmm.
Tack så länge...
/Nicke
-
Mindmapper
- prototypen
Vore det inte bättre att mäta vad IRF får för gatespänning. Att sänka motståndsvärdet behövs inte då det troligen inte är någon switchkoppling som behöver vara snabb.Nicke H skrev: Jag skall ta och sänka mostånden och se vad det gör och hoppas på det bästa, kan det vara så här enkelt? Hmm.
Tack så länge...
/Nicke
Protte
-
Mindmapper
PWM-inställningarna i PLC'et medgav något från under 100Hz till under 2kHz vad jag såg. Det kanske räcker att ställa ner frekvensen till en par hundra Hz.
Får inget grepp på vad som menas med statiska utgångar. Reläutgångar kan det inte vara på PWM-utgångar. Vore det open collector skulle det inte bli något alls med denna koppling. Såg i varje fall att de klarade 0,5A. För sent nu får leta data imorgon.
Edit: Spänningsdelningen mellan 10k och 470k blir väl inte så stor att spänningen till gaten minskar nog mycket vid 24V!
Får inget grepp på vad som menas med statiska utgångar. Reläutgångar kan det inte vara på PWM-utgångar. Vore det open collector skulle det inte bli något alls med denna koppling. Såg i varje fall att de klarade 0,5A. För sent nu får leta data imorgon.
Edit: Spänningsdelningen mellan 10k och 470k blir väl inte så stor att spänningen till gaten minskar nog mycket vid 24V!
Har sänkt värdena på motstånden och det blev klart mycket bättre men fortfarande så rycker/hackar det i lysdioderna vid lägre spänningar. Vid dom högre spänningarna är det klart godkänt. Skall tilläggas att jag fortfarande kör med 24V på PWM utgångarna på PLCn. Jag tog bort lysdioderna och slängde på en 20W halogenlampa istället och det blev klart mycket bättre, inte alls så markanta ryck i stegen. Har även testat att ändra frekvensen i PLCn men det blev bara sämre, kör på max nu, 1,8kHZ. PLCn är för övrigt en XD26S, artnr 88 970 162. Kan det vara så att lysdioderna är så grymt snabba att man får leva med detta. 1,8kHz är kanske för lite för lysdioderna.
- prototypen