Pulsgenerator med NE555??? brottom!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

OT: Är det Timrå Elbyggnad som lindar om? Dom lindade om min stator till skotern. Bra att ha å göra med. För dåligt insatt att bedömma deras resultat, men det såg bra ut och funka perfa. 8)

Btw, du får gärna gå in å komplettera svenska Wikipedias artikel om CDI.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

jepp det är timrå elbyggnad :) ligger bara nån km från skolan så ska väll kanske dit sedan. har varit där o fått tag på andra saker förut så man är ju lite känd där :)

får läsa lite vidare lite på blandannat wiki...
xxargs

Inlägg av xxargs »

M!k@el skrev:Hej

så ifall jag har 15cc full volym i cylindern och det komprimeras till ett utrymme av 1,5cc får jag 10x så högt tryck? antar att de inte är så enkelt men man måste ju fråga :)
i teorin kan man räkna så, men i praktiken har du säkert inte full tryck vid full varv utan kanske runt 0.8 bar efter gasväxling (fyrtaktare, kanske tom. övertryck om det är tvåtaktare), Sedan värms också gasen upp vid snabb kompression och den delen höjer trycket en smula och kanske kompencerar den lägre insugningstrycket en smula - mao. något komplext.

I dieslar så är det just kompressionsvärmen av luften som tänder bränslet när det sprutas in, så just uppvärmningen och dess konsekvenser för trycket är något man inte helt kan strunta i.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Om trycket i cylindern:
Jag höjer budet till två smulor. Vid adiabatisk kompression av luft går temperaturen som (1/V)^(gamma-1). (Fnutten ^ betyder 'upphöjt till'), och trycket P som (1/V)^gamma.
Editerat: gamma skall nog vara 1.4, men jag är lite osäker.
Det betyder vid tio ggr komression går temperaturen upp 2,5 ggr (räknat i Kelvin) och trycket stiger 25 ggr.
Sedan kommer explosionen, och tryck och temperatur stiger ytterligare 2-3 ggr.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag höjer budet till tre smulor: det är förhoppningsvis ingen explosion, utan en kontrollerad förbränning. 8)

I övrigt håller jag med SvenW om att kompresionsfasen kan betraktas som adiabatisk, precis som expansionen. Gamma är kvoten mellan värmekapaciteten vid konstant tryck och dito vid konstant volym, om jag minns rätt...
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

hmm... nu blir jag förvirrad :)

men alltså ska jag linda på massa fler varv och se hur det funkar? eller ska jag testa med nuvarande varvtalet?

ifall jag inte skrivit det tidigare så är motorn en 15cc tvåtakt.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Om man är intresserad av förbränningscykler finns "tillämpad termodynamik", av Granroth tror jag. Hade den som kurslitteratur, inte så rolig typografiskt sett, men full av information...
Finns nog mer vettig litteratur från förbränningsmotor om man orkar vandra upp från östra station till maskin =)
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

hej

nu har jag mätt lite i CDI:n

jag mätte växelspänningen jag får ut från trafon innuti CDI-boxen.
först testade jag med scopet men de är ju från stenåldern så den vette tusan om något stämmer...

sen hittade jag en multimeter "FERNER FE-2231" som kan mäta TRMS och frekvens. nu kanske de inte är så lätt att få reda på nån vettig spänning då det inte är fin sinusvåg men den måste ju räkna ut ett effektivvärde.

testade vid både 5V och 6V matspänning:

in 5V
ut 330V 33,17kHz

in 6V
ut 397V 36kHz

det är DIREKT efter trafon sen likriktas det och laddar upp kondingen...

men då jag räknar ökningen av spänningen i tändspolen kan jag använda dessa värden på ett ungefär?

isåfall säg att jag har:
390V 40ggr ökning det blir 15600V
330V 40ggr ökning det blir 13200V

390V 31,5ggr ökning blir 12285V
330V 31,5ggr ökning blir 10395V

kompressionsförhållandet i motorn tror jag är ca 1:14 så säg att trycket kanske blir 30-35ggr så högt inne i cylindern då behöver jag 12-14kV vid ett gnistgap på 0,4mm

ifall jag lindar trafon:
primär 100varv, 0,6mm tråd
sekundär 4000varv 0,125mm tråd

och kör med matningsspänning på 6V så borde det gå?

eller är jag helt ute cyklar? :D

eller har någon något bättre förslag?
SvenW

Inlägg av SvenW »

"eller är jag helt ute cyklar?"
Nja, kanske, om du är ute efter vilken spänning som behövs för en gnista, så skall du nog räkna på luftens täthet, inte dess tryck. Och tätheten går direkt som kompressionsförhållandet.
Detta är bara vad jag tror, så rätta mig om jag har fel. Det kan tänkas att det är mer komplicerat än så.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

alltså en till smula :)
Skriv svar