Pulsgenerator med NE555??? brottom!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M!k@el
Kontakt:

Pulsgenerator med NE555??? brottom!

Inlägg av M!k@el »

hej

jag har lite brottom med att fixa en pulsgenerator som kan simulera varvtalet på min motor till CDI-boxen...

har lämnat bort uppgiften att linda ny tändspole och troligen imorron ska vi testa så den funkar som den ska vid högre varvtal!

motorvarvet är mellan ca 1800-17000rpm så jag skulle vilja kunna simulera det för o se så jag får en bra gnista vid de högre varvtalen...

alltså jag vill kunna styra mellan ca 20Hz till ca 330Hz via en potte!

någon som har färdigt kopplingsschema på någon sådan krets där det bara är att räkna ut värderna på kondingen osv...? och hur gör jag det?

jag har massa kondingar på 100nF och de flesta resistorer, pottarna har jag en del av men inte allt för många olika värden men gör ju inge ifall den kan simulera högre frekvens häller måste ju inte vrida fullt ut...

PIC är tyvärr uteslutet då min programmerare inte funkar som den ska...

tack på förhand! hinner tyvärr inte söka o leta allt för mycke själv då jag ska bort idag :( varför ska allt komma så oplanerat?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> någon som har färdigt kopplingsschema

Vilket datablad som helst för en 555'a, sannolikt.
Eller någon av alla web-sidor med kopplingar för 555.

> hinner tyvärr inte söka o leta allt för mycke själv

Brukar normalt medför att ingen annan heller har tid, konstigt nog... :roll:
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

jajo allt är ju relatift... men jag begär inte att någon annan ska söka efter något, utan om någon redan har något så för ju denne hjälpa till om denne nu känner för det...

och hade jag haft all tid i världen o söka o räkna på allt själv så hade jag ju naturligt vis inte frågat...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du kan annars använda en enkel grind för att få en enkel oscillator, t.ex.
en 74HC14 eller motsvarande. Vill du ha en extra fin puls sätter du en till
grind direkt efter för att "städa upp". Använd schmitt-grindar...

Denna skapar en puls beroende på konding- och motståndsvärdet, byt
helt enkelt ut motståndet till en passande pot.

Bild

Eller denna om du vill kunna justera pulsbredden:

Bild

/PeterH
xxargs

Re: Pulsgenerator med NE555??? brottom!

Inlägg av xxargs »

M!k@el skrev:hej

jag har lite brottom med att fixa en pulsgenerator som kan simulera varvtalet på min motor till CDI-boxen...

har lämnat bort uppgiften att linda ny tändspole och troligen imorron ska vi testa så den funkar som den ska vid högre varvtal!

motorvarvet är mellan ca 1800-17000rpm så jag skulle vilja kunna simulera det för o se så jag får en bra gnista vid de högre varvtalen...

alltså jag vill kunna styra mellan ca 20Hz till ca 330Hz via en potte!
Nu blir jag nyfiken vad en tändtrafo skulle kunna ställa till för problem vid höga varvtal, är det kärnmättning (pga DC-ström som inte hinner klinga bort) eller annan typ av ringning ???

Själv skulle CDI-boxen vara första misstänkta offet som tex. att tändspänningen inte hinns med att laddas upp fullt mellan tändningarna vid högsta varavtalet
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

hej

det är just det att den kanske inte hinner ladda upp fullt mellan tändningarna...

CDI-boxen ska funka för varvtal mellan 1'800-30'000.

men de är just spänningen efter tändspolen jag är fundersam över...

antar att jag har ca 300-350V efter CDI'n.

förra tändspolen jag hade hade jag lindat 100varv 0,5mm tråd sen 3150varv med 0,125mm tråd då fick jag fin gnista i testmode... men jag vet ju inte hur det blir vid högre varvtal...

eller är någon säker på att en tändspole som funkar vid säg 5000rpm funkar vid 20000rpm?

gnistgapet på tändstiftet är 0,4mm...

här är en liten film då jag körde med förra tändspolen och ett lite större stift. har inte vågat testa med mitt lilla stift änn då elektroderna är som synålar...

http://www.youtube.com/watch?v=T9ByzQSntLY
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Kan det inte vara så att inte tillräckligt med energi hinner lagras i tändspolen vid höga varvtal?
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

jao kanske är energin de handlar om också... ja vet faktiskt inte...

har för mig att jag har läst nån stanns att spänningnen sjunker med ökat varvtal, men det kanske är jag som läst fel?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

(Off-topic: Måste bara berätta vad som nyss hände. Jag sitter och lyssnar på "Mammas nya kille" via webradio, datorn kopplad till förstärkaren i vardagsrummet. Helt plötsligt hörs ett gnistrande/sprakande ljud - panik!! Börjar rycka och slita i kablarna - vad händer, var är det glapp?! Till saken hör att jag dragit/kopplat om i princip varenda kabel i vardagsrummet igår.
Förklaringen: Jag hade öppnat Mikaels video i ett nytt fönster och i samma sekund glömt bort det... därifrån kom ljudet! :shock: :lol: )
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

:lol: :lol: :lol:

hur äre annars med dig då jonas? va ju ett tag sedan vi snackade :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om spolen lagrar energi som i en tändspole så har tiden för att få full ström igenom spolen igen efter urladdning betydelse för hur fort man kan varva, och bestäms i prinsip av spolens induktans och serieresistans. 63% av maxströmmen får du efter tiden 'tau' där 'tau' = L*R, efter 5 'tau' så har du i princip maxström.

Men en tändtrafo skall egentligen aldrig skapa sig ett fält i sin magnetkärna utan all energi från kondingarna går över till sekundärsidan direkt, dock kan man få lite oönskade strömmar (ringning) efter pulsen som måste klinga ut innan nästa puls.

Har man kontroll på ev. ringingar så tror jag att man kan köra väldigt tätt med pulserna i en tändtrafo utan problem då tex järnbladade telecomtrafo lätt går över 10-20 kHz innan de börja dämpa signalen mer än marginellt.

---

har du 31.5 ggr omsättning så ger trafon bara 11025 Volt vid 350 volt från CDI-boxen - vilket jag tycker verkar i lägsta laget (har inte kollat vad tändtrafo normalt har för omsättning), du behöver mycket hög spänning innan överslag vid fullgas och maximal kompression i cylindern även vid 0.4 mm gnistgap...

En vanlig 'torrspole' som jag köpte till gamla nissan skröt med 35000 Volt - men då var det den gamla typen av tändspole som lagrar energi och kan av sin natur gå väldigt högt i spänning mha. induktansknäpp .
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

jo ja tycker att ca 11000V låter som lite lägsta laget... men alltså om det funkar ute i luften så äre inte säkert de funkar med en gående motor?
då är ju ända sättet att veta det att provköra motor?

men ja vet inte hur många gånger man kan öka spänningnen i en tändspole? men säg att jag tex har 60ggr ökning då får jag ju ca 21000V de tycker ju jag låter lite bättre men då vet man ju inte ifall det går att ha så stor ökning?

här är en sida där dom beskriver hur man gör en tändspole. men det står ju inte hur många varv det är på sekundärsidan? så mycke som möjligt jaha va är det då? :)

men ifall man mäter lite på skärmen... jag vet att järnkärnan är 41mm lång och då borde ytterdiametern på spolen vara ca 21mm.

han hade 0,15mm och 0,6mm tråd.

tändspolen jag hade hade jag samma storlek på järnkärnan och fick ca 20mm ytterdiameter alltså borde vi ha ingefär samma antal varv.
men man har ju ändå ingen aning...
xxargs

Inlägg av xxargs »

dielektriska hållfastigheten ökar med ökad lufttryck - har för mig att det var ganska linjärt - dvs vid normala lufttrycket 1 kV/mm så är det 10 kV/mm vid 10 atm. tryck nu kör du med 0.4 mm så det fins marginaler om du inte kör med synnerligen högt laddtryck

dock trodde jag att du körde med färddigköpta tändtransformatorer och inte egenbyggda dito - det jag kommer ihåg vid självlindning av dito är problemet att undvika överslag mellan lindninggsvarven - för smäller det en enda gång så är spänningshållfastigheten mycket lägre och i princip är det bara skrot.

visst kan man förbättra det hela med imprengnering av lack/epoxy - men då krävs det vakumpump för att nå ända in till innersta skrymslet med lack, och det hade jag inte på den tiden när jag provade - det var många kasserade bobiner under en period där..
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Hej

den jag hade förut hade jag lindat själv och den fick jag så klart överslag i och ja den är inte hel längre. därför jag ska skaffa en ny.

hade ju varit enkelt ifall jag kunde använda en färdig typ moppespole men nu handlar de ju om viktsparande också.
jag pratade med han på firman som ska linda tändspolen åt mig och han sa att han även kunde gjuta in den i fyllnadsmassa så skulle den tåla "allt"...
så jag antar att det borde bli bra...

hur gör jag för att räkna ut trycken i cylindern? är det så enkelt att mäta volymen då kolven är längst ner och sen mäta volymen då kolven är högst upp och skillnaden där emellan?

så ifall jag har 15cc full volym i cylindern och det komprimeras till ett utrymme av 1,5cc får jag 10x så högt tryck? antar att de inte är så enkelt men man måste ju fråga :)
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Ideala gaslagen bör vara tillämpbar?

pV=nRT

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen
Skriv svar