Btw, du får gärna gå in å komplettera svenska Wikipedias artikel om CDI.
Pulsgenerator med NE555??? brottom!
i teorin kan man räkna så, men i praktiken har du säkert inte full tryck vid full varv utan kanske runt 0.8 bar efter gasväxling (fyrtaktare, kanske tom. övertryck om det är tvåtaktare), Sedan värms också gasen upp vid snabb kompression och den delen höjer trycket en smula och kanske kompencerar den lägre insugningstrycket en smula - mao. något komplext.M!k@el skrev:Hej
så ifall jag har 15cc full volym i cylindern och det komprimeras till ett utrymme av 1,5cc får jag 10x så högt tryck? antar att de inte är så enkelt men man måste ju fråga
I dieslar så är det just kompressionsvärmen av luften som tänder bränslet när det sprutas in, så just uppvärmningen och dess konsekvenser för trycket är något man inte helt kan strunta i.
Om trycket i cylindern:
Jag höjer budet till två smulor. Vid adiabatisk kompression av luft går temperaturen som (1/V)^(gamma-1). (Fnutten ^ betyder 'upphöjt till'), och trycket P som (1/V)^gamma.
Editerat: gamma skall nog vara 1.4, men jag är lite osäker.
Det betyder vid tio ggr komression går temperaturen upp 2,5 ggr (räknat i Kelvin) och trycket stiger 25 ggr.
Sedan kommer explosionen, och tryck och temperatur stiger ytterligare 2-3 ggr.
Jag höjer budet till två smulor. Vid adiabatisk kompression av luft går temperaturen som (1/V)^(gamma-1). (Fnutten ^ betyder 'upphöjt till'), och trycket P som (1/V)^gamma.
Editerat: gamma skall nog vara 1.4, men jag är lite osäker.
Det betyder vid tio ggr komression går temperaturen upp 2,5 ggr (räknat i Kelvin) och trycket stiger 25 ggr.
Sedan kommer explosionen, och tryck och temperatur stiger ytterligare 2-3 ggr.
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 6022
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Jag höjer budet till tre smulor: det är förhoppningsvis ingen explosion, utan en kontrollerad förbränning.
I övrigt håller jag med SvenW om att kompresionsfasen kan betraktas som adiabatisk, precis som expansionen. Gamma är kvoten mellan värmekapaciteten vid konstant tryck och dito vid konstant volym, om jag minns rätt...
I övrigt håller jag med SvenW om att kompresionsfasen kan betraktas som adiabatisk, precis som expansionen. Gamma är kvoten mellan värmekapaciteten vid konstant tryck och dito vid konstant volym, om jag minns rätt...
hej
nu har jag mätt lite i CDI:n
jag mätte växelspänningen jag får ut från trafon innuti CDI-boxen.
först testade jag med scopet men de är ju från stenåldern så den vette tusan om något stämmer...
sen hittade jag en multimeter "FERNER FE-2231" som kan mäta TRMS och frekvens. nu kanske de inte är så lätt att få reda på nån vettig spänning då det inte är fin sinusvåg men den måste ju räkna ut ett effektivvärde.
testade vid både 5V och 6V matspänning:
in 5V
ut 330V 33,17kHz
in 6V
ut 397V 36kHz
det är DIREKT efter trafon sen likriktas det och laddar upp kondingen...
men då jag räknar ökningen av spänningen i tändspolen kan jag använda dessa värden på ett ungefär?
isåfall säg att jag har:
390V 40ggr ökning det blir 15600V
330V 40ggr ökning det blir 13200V
390V 31,5ggr ökning blir 12285V
330V 31,5ggr ökning blir 10395V
kompressionsförhållandet i motorn tror jag är ca 1:14 så säg att trycket kanske blir 30-35ggr så högt inne i cylindern då behöver jag 12-14kV vid ett gnistgap på 0,4mm
ifall jag lindar trafon:
primär 100varv, 0,6mm tråd
sekundär 4000varv 0,125mm tråd
och kör med matningsspänning på 6V så borde det gå?
eller är jag helt ute cyklar?
eller har någon något bättre förslag?
nu har jag mätt lite i CDI:n
jag mätte växelspänningen jag får ut från trafon innuti CDI-boxen.
först testade jag med scopet men de är ju från stenåldern så den vette tusan om något stämmer...
sen hittade jag en multimeter "FERNER FE-2231" som kan mäta TRMS och frekvens. nu kanske de inte är så lätt att få reda på nån vettig spänning då det inte är fin sinusvåg men den måste ju räkna ut ett effektivvärde.
testade vid både 5V och 6V matspänning:
in 5V
ut 330V 33,17kHz
in 6V
ut 397V 36kHz
det är DIREKT efter trafon sen likriktas det och laddar upp kondingen...
men då jag räknar ökningen av spänningen i tändspolen kan jag använda dessa värden på ett ungefär?
isåfall säg att jag har:
390V 40ggr ökning det blir 15600V
330V 40ggr ökning det blir 13200V
390V 31,5ggr ökning blir 12285V
330V 31,5ggr ökning blir 10395V
kompressionsförhållandet i motorn tror jag är ca 1:14 så säg att trycket kanske blir 30-35ggr så högt inne i cylindern då behöver jag 12-14kV vid ett gnistgap på 0,4mm
ifall jag lindar trafon:
primär 100varv, 0,6mm tråd
sekundär 4000varv 0,125mm tråd
och kör med matningsspänning på 6V så borde det gå?
eller är jag helt ute cyklar?
eller har någon något bättre förslag?
"eller är jag helt ute cyklar?"
Nja, kanske, om du är ute efter vilken spänning som behövs för en gnista, så skall du nog räkna på luftens täthet, inte dess tryck. Och tätheten går direkt som kompressionsförhållandet.
Detta är bara vad jag tror, så rätta mig om jag har fel. Det kan tänkas att det är mer komplicerat än så.
Nja, kanske, om du är ute efter vilken spänning som behövs för en gnista, så skall du nog räkna på luftens täthet, inte dess tryck. Och tätheten går direkt som kompressionsförhållandet.
Detta är bara vad jag tror, så rätta mig om jag har fel. Det kan tänkas att det är mer komplicerat än så.
