Köra 1-fasmotor på 3-fas?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja, är dom så enkla så slänger du snabbt ihop en själv.
Det är ju bara en CPU styrd fasvinkelstyrning som rampas upp.
En liten CPU, nollgenomgångsdetektor, samt en triac.
Gör man det hela enkelt för sig så lägger man en kontaktor parallellt så slipper man bry sig om förlusteffekten i triacen efter uppstartsekvensen.
whynot

Inlägg av whynot »

Skulle det gå att stoppa rampen på en mjukstart för att få en lägre spänning ut och lägre varv på motorn eller blir det bara värme.
En mjukstart kostar ~1000:- troligen mycket mindre i Kina.
Då skulle man kunna ha några olika lägen för olika varvtal.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Den värmen som blir i styrTRIACen är framspäningsfallet ca 2,2V*motorströmen så med en kylfläns är det inget problem alls.
whynot

Inlägg av whynot »

Ok, låter bra men kommer motorn att orka gå på t.ex halva varvtalet eller var ligger gränsen~
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Motorn orkar nog.
Men standard värmepumpskompressorer som inte är tänkta för varvtalstyrning "kan" få problem med smörjningen har det för mig berättats.
Dessutom är det tydligen så att halva varvtalet inte ger halva effekten utan nästan ingenting. När jag försökte lära mig detta så pratade dom om ett varvtalsområde på 90-100% såsom användbart på icke anpassade kompressorer så det är nästan ingen vits alls att varvtalstyra dom.
xxargs

Inlägg av xxargs »

kör sådana värmepumpar med styrda expasionsventiler liknande som man har i bilar eller med kapillärör??

Om det är det sistnämda så kan jag mycket väl förstå att funktionen försvinner helt redan vid ganska liten varvtalsreducering.

även med expansionsventil så måste det nog till en yttre styrning så att flödesmängden minskas allt eftersom kompressorn minskar i pumpkapacitet. tryckskillnaden mellan kondensor och evaporatorsidan måste hållas för att få den gradtal som önkas på resp sida.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har faktiskt sett dom som haft både och men om det är standard eller inte vet jag ej. Gissar dock på att expansionsventil är det vanligaste då dessa kan hantera belastningsförändringar bra bättre än vad kapillärrör någonsin kan.
whynot

Inlägg av whynot »

Men om det går att sänka spänningen lite så sänks väl strömmen mer
och pumpen skulle gå saktare och dra mindre ström? Om nu den skulle fungera med dom flöden och tryck det skulle bli men kanske värt ett prov.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Om det är en induktionsmotor ska du vara försiktig med att sänka spänningen för att minska effekten. Strömförbrukningen, eftersläpningen och rotorförlusterna ökar. Som mjukstart fungerar det ju då det är en så kort tid det rör sig om. På fläktar och pumpar brukar man ju reglera varvtalet så här och det är oftast ok eftersom att belastningen sjunker så pass mycket när varvtalet minskar.
Skriv svar