Allmänna tips med experimentkort.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Allmänna tips med experimentkort.

Inlägg av ElectricMan »

Har ni något tips när man ska försöka passa in komponenterna på experimentkortet?

Jag tycker att det är svårt att hitta "lösningar" men ni kanske har nåt tips på hur man ska göra?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ännu en briljant fråga som inte går att besvara! :foliehatt:

Det är ju bra mycket lättare att ge råd om du börjar med att berätta lite mer, vad har du för "experimentkort" t.ex., vad ska du få plats med, har du ett schema?

/PeterH
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Använd MS Paint sen är det bara att rita på.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns något urgammal program för att "layouta" på experimentkort. Det har varit länkat till det tidigare här på forumet, men hittar inte tråden nu. Annars så är det möjligt att använda EAGLE också om man skapar experimantkortsmallar i form av paddar eller så - är man klurig så finner man råd (eller gör som man alltid gjort - flyttar komponenter till dess det passar...)
bearing

Inlägg av bearing »

Jag använder http://veecad.com/ tillsammans med http://tinycad.sourceforge.net/

Arbetsgången är:
-Gör schemat i tinycad.
-Exporterar.
-Importera i veecad.
-Placera komponenter och trådar i veecad. Om någon tråd/komponent sitter fel visas detta.

Det är en tröskel för att komma igång. T.ex. finns det inte några komponenter i veecad. Jag ritade dom själv.
Ingen av programmen gick helt inuitivt att komma igång med för mig. Jag fick läsa igenom tutorialsen i hjälpen.

Jag tycker det är grymt bra. Det går inte att dra ledningar fel utan att det märks. Dom enda fel jag fått har berott på fel i schemat.
Senast redigerad av bearing 3 januari 2008, 22:16:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

PeterH; Detta ska få plats och jag har ett kort med öar.

Bild

bengt-re; Jo, jag testade med Eagle men tyckte inte att det blev nå bra. Jag ska testa det med att göra en mall...

bearing; Ska testa med det :)
bearing

Inlägg av bearing »

Veecad är gjort för kort med banor. Jag tycker det är krångligt med med öar. Blir bara ormbon med sånna. Med hjälp av veecad slippa man ormbon helt. Det går nämligen bara att lägga raka ledningar.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Märkte det :(

Tyvärr har jag bara kort med öar som jag sa :(

Men jag kom på att man kan dra kablar och sen kan man böja dom som man vill, efter det så kan man löda på kortet när man sett om det går :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tipset här blir då att börja med att placera ut LED:arna där du vill ha dom, för jag gissar att du vill ha dom i en rad... Det ser ju ut som att du vill bygga ett rinnande ljus och då är det ganska viktigt att dioderna hamnar i en rad :wink:

Kolla sen vilka portar från IC2 (U2) som ska gå till LED:arna och placera den sida av kretsen som har dom flesta av nödvändiga portar mot LED:arna. Om du ska använda experimentkort med långa raka banor kan det ibland vara lättast att vrida kretsen 90 grader och bygla ut från varje ben till den ledare som motsvarar respektive LED.

Gå sedan vidare till IC1 (U1) och kolla hur benen sitter för att slippa kapa så mycket på kortet och samtidigt slippa så många byglingar som möjligt! På den tiden när jag använde dessa experimentkort så tyckte jag det var lättast med ett rutat kollegieblock där jag satt en prick för varje ben i komponenten och sedan ritade in var alla byglar och kapningar skulle vara... Men progget som "bearing" tipsade om verkar ju vara klockrent, tanka hem det och prova.

Edit: missade att du hade kort med öar, gillar inte dom, fyller ingen direkt funktion och lödöarna lossnar lätt om man behöver löda om något... Men det påverkar inte direkt mina tips 8)

/PeterH
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kör upp i dubbel skala ett "örike" i Illustrator och sitter och påtar för hand (blyertspenna) tills det verakr lagom enkelt.
Är det halvenkelt/halvkomplicerat börjar jag bara bygga ....
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Ett rutat papper och en blyertspenna fungerar för mig. Blir sällan några större byggen på detta sätt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ännu bättre. 5mm-rutat är perfekt. lagom stor skala och .... ja perfekt! 8)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Typ lika perfekt som det rutade kollegieblock jag skrev om i mitt tidigare inlägg då :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tre själar - en tanke. :)
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Jag brukar för det mesta markera GND och Vcc banorna i olika färger med en spritpenna, då blir det mycket lättare att se vart man ska placera in komponenterna.

Ett annat tips är att ta några kort på labbplattan när man är klar, och sedan flytta över en komponent i taget till veroboarden, funkar inte kopplingen då, så kan man alltid kolla på bilderna och se om man upptäcker felet.

Så här kan det se ut på baksidan:
http://pici.se/184033/
http://pici.se/184049/

Och på framsidan:
http://pici.se/184052/
http://pici.se/184053/
Skriv svar