Använda lysdioder i veteranbil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Inlägg av Ulf »

Ersättningar och tillsatser i all ära, men det slår inte lite toppolja!

Vid varje tankning av en bubbla jag hade för sådär 15 år sedan så slog man i lite tvåtaktsolja.

Gör det idag på traktorn, en Nuffield 460 -61, den nya miljödieseln har inga strålande smörjegenskaper... .
bjolin
Inlägg: 123
Blev medlem: 22 september 2006, 11:21:20
Ort: Linköping

Inlägg av bjolin »

En liten fundering kring lysdioder i äldre bilar.
Borde det inte var möjligt att bygga ett näst intill osynligt, utom när det lyser, högt placerat bromsljus med ett lämpligt val av lysdioder och utformning. Det kan inte vara fel att höja synbarheten när man bromsar med sin klenod, i synnerhet som whiplashskadan hamnar mellan skulderbladen om någon ränner i bakifrån.
Personligen ser jag inget problem med att använda lysdioder i intreörbelysningen även om glödlamporna inte ska gå speciellt ofta kan plastdetaljerna kring belysningen börja bli spröda och svåra att få tag på. En lösning som så att säga är permanent kan ur det perpektivet vara trevligt.

(undrar när jag får tid med Amazonen, tidig -63;a).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36824
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

bengt-re skrev:prototypen. I innebelysningen är det lagligt, i bakljusen är det ajabaja... Det är ju en bra orsak till att hålla ledsen där
Mjae.

Att bara lysa med lysdioder innanför ett E-märkt glas kanske egentligen är otillåtet (jag gissar att lampan kanske måste vara E-märkt ?) men det är ingen som någonsin kommer att klaga på det bara det lyser tillräckligt mycket.

Sen skulle jag ju PERSONLIGEN inte blanda in lysdioder i en gammal originalbil..

(..säger jag som bytt den idiotiska vetekornslampan som alltid pajar efter 50mil i växelindikatorn på min motorcykel mot en vit lysdiod.. http://web.it.kth.se/~glenn/mc/matare/matarlcd2.jpg )
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11106
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

En bil från 60 behöver väl ingen besiktning förutom registreringsbesiktningen? Sedan ska Slowfly hålla den i ett trafiksäkert skick helt på egen hand.

Flygande besiktning är väl enda problemet och det ser inte om det är E, F, eller tjofaderittan märkt (vad var det för märkning 1960?)

Ska det vara en veteran så är det glödlampor som gäller så långt det är möjligt.

Sedan kan man bygga om en bil och då är allt tillåtet. Såg en Bubbla med 327 V8, volvo fram och bakvagn och där sätter inte stilpolisen några käppar i hjulet för en lysdiod.

Protte, Dodge -48, köpt rullande.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

bjolin: Jo visst vore det en bra idé. Har ett projekt på gång med just det, tio 3mm högintensiva dioder i rutan överkant. Inte lätt att få det osynligt bara, tänkte lägga det mesta under rutlisten men den är inte sammarbetsvillig på en gammal bil i kallgarage. Men det ska lösas, bara jag får tid :)

En bil från -60 ska besiktigas vartannat år, det är äldre bilar (40-50?) som inte besiktigas.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27499
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo som sagt det är besiktning på 60 tals bilar. Men en bubbla behöver ingen blyersättning.

VW typ1-63
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Bilar 30år gammla eller äldre har besiktning vartannat år!
Bilar från 1950 och äldre är besiktningsbefriade!
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Inte jättemånga år tills min är besiktningsfri :) i år är den ju 48år gammal!
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Nä inte 50år gammal utan 1950!!!
Det årtalet flyttar sig inte!!!
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jaha fan då...

Hoppas de flyttar fram året om några år :)
Gimbal
Inlägg: 8691
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Som redan sagts, diod och motstånd.

Här är en prototyp jag gjorde för att testa om ljuset räcker för att ersätta några "myslampor" som sitter i en bokhylla i båten.

Den är tänkt att ersätta en sådan där spolformad lampa vad tusan de nu heter, bara att byta utan ändringar i armaturen. Det funkade fint.

Bara som ide....
Bild
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11106
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Helt underbart med gem. :lol:

Den som sett gemutredningen med Staffan Ling förstår hur högteknologiskt gemet är.

Protte
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Shit va nice litet kretskort! Ska nog testa göra en likadan faktist! Kan inte du mäta hur långt det är mellan spetsarna på gemen? Har ingen glödlampa hemma...
Gimbal
Inlägg: 8691
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Det finns flera storlekar så du får nog mäta på din. Min var 39mm.

se elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 013657.htm
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

slowfly skrev:Jaha fan då...

Hoppas de flyttar fram året om några år :)
d é nog ingen större risk! Dom vill ta bort besiktningsbefriningen! :(
Skriv svar