Köra 500V elmotor på 400V?
-
- Inlägg: 521
- Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
- Ort: Helsingborg
- prototypen
- Inlägg: 11106
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Eftersom asynkronmotorn försöker hålla varvtalet så är P (effekten) konstant i formeln P=IxU, sjunker spänningen så ökar strömmen. Strömmen får aldrig konstant överstiga märkströmmen så motorn kommer att tappa lite i ork.
Det går bra att använda den motorn men sätt ett motorskydd så strömmen inte blir för hög vid belastning.
Motorer körs regelmässigt på för låg spänning vid Y D start.
Protte
Det går bra att använda den motorn men sätt ett motorskydd så strömmen inte blir för hög vid belastning.
Motorer körs regelmässigt på för låg spänning vid Y D start.
Protte
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 27 november 2007, 16:16:49
- Ort: Karlstad
Tack för alla svar!
Var just ute i garaget och provstartade den. Det gick jättebra! Den snurrar på fint och ingen rök läckte ut någonstans!
Det är en liten Boleysvarv jag skaffat som renoveringsobjekt. Men nu behöver jag inte börja med att skaffa en motor för att kolla att drivlinan verkar ok. Provade inte att belasta den nåt ikväll men det bör ju gå bra det med om man tar hänsyn till att motor får gå med reducerad effekt. Skulle ju kunna sätta på en varvtalsmätare så man kan se hur mycket varvtalet sjunker när man kör för att undvika överlast. Eller varför inte en amperemätare kanske....
Fast ett nytt startrelä/kontaktor blir det första. Det rasslar och smattrar lite i den när man trycker på startkontakten men när den väl hoppat igång går den. Fast den lär nog inte dröja innan den lägger av.
Tack igen för alla svar!
Henrik
Var just ute i garaget och provstartade den. Det gick jättebra! Den snurrar på fint och ingen rök läckte ut någonstans!

Det är en liten Boleysvarv jag skaffat som renoveringsobjekt. Men nu behöver jag inte börja med att skaffa en motor för att kolla att drivlinan verkar ok. Provade inte att belasta den nåt ikväll men det bör ju gå bra det med om man tar hänsyn till att motor får gå med reducerad effekt. Skulle ju kunna sätta på en varvtalsmätare så man kan se hur mycket varvtalet sjunker när man kör för att undvika överlast. Eller varför inte en amperemätare kanske....
Fast ett nytt startrelä/kontaktor blir det första. Det rasslar och smattrar lite i den när man trycker på startkontakten men när den väl hoppat igång går den. Fast den lär nog inte dröja innan den lägger av.
Tack igen för alla svar!
Henrik