Belysning när man odlar.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
MarkSlap
Kontakt:

Belysning när man odlar.

Inlägg av MarkSlap »

Hej!

Jag tänkte ge mig på ett litet projekt för att lära mig lite mer om bland annat lysdioder, batterier och även biologi.

Det som jag tänkte gör är att bygga en liten låda, hälla i jord och sedan plantera gräsfrön. Detta kommer att stå i ett mörkt utrymme inomhus med en temp på ungefär 19-22c. Belysningen kommer att bestå av lysdioder, frågan är då nu; vilka slags lysdioder? Jag vet inte riktigt hur bra vanliga vita är, eller om man ska köra med UV eller IR-dioder. Vad är lämpligast? Anledningen till lysdioder är att dom är strömsnåla och inte ger så mycket värme. Jag har inte tillgång till 230V växel där detta kommer att genomföras, så jag måste köra på batteri. Jag kommer att vara närvarande i princip varje vardag och kan byta ut batterier då också. Det smidigaste är ju om man kunde köra med AA som man serie+paraellkopplar för att få lite kräm. Men nu är jag inte så jätteinne på detta med gräsodling, så därför frågar jag er. :)

Ytan på lådan som odlingen kommer att ske i är ungefär 25x15x30(dxbxh)cm "stor".

Någon som vet vad för slags ljus denna typ av odling behöver och om det finns rätt slags ljus i någon slags LED. Tacksam för svar. :)

//Sebastian
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ska lådan stå i skogen eller? :?
Låter som du ska odla någon mindre legat.

När det gäller belysning så kan man kolla vad växtlampor har för färgspektra och härma detta. Jag tror du kommer behöva ha en rekoderlig bunt för att det ska växa bra, men låter som en kul ide.
tobbe

Inlägg av tobbe »

Det ska vara olika färgspektra i vegg eller blom.
Det finns trädgårdsforum/-sidor som har alla råd men jag kan tyvär inte bifoga några länkar just nu. Återkommer om det ändras.

Lycka till och fortsätt posta vad resultatet blir.

Micke_s: Blommor mår inte bra av för mycket värme.
Kommersiella växtlampor av alla typer har hittills utvecklat för mycket värme, detta måste lösas med dyrbara klimatsystem, dyra i drift.
Vill man inte ha så mycket att hålla i drift och ignorerar detta torkar bland annat jorden för fort och rötterna utsätts för värme.
Med led skulle man nästan vara tvungen att lägga till extra värmefläktar för att bara tillsätta en kontrollerad energimängd i värme.
MarkSlap
Kontakt:

Inlägg av MarkSlap »

Micke_s skrev:Ska lådan stå i skogen eller? :?
Låter som du ska odla någon mindre legat.
MarkSlap skrev:stå i ett mörkt utrymme inomhus
Mja, som sagt. :P
Det ska stå i mitt skåp i skolan, och således har jag ingen möjlighet till 230V. Och jag ska bara plantera och odla helt vanligt gräs, som växer på gräsmattor, inte cannabis eller liknande (Om det ändå vore så väl). :P
Micke_s skrev:När det gäller belysning så kan man kolla vad växtlampor har för färgspektra och härma detta. Jag tror du kommer behöva ha en rekoderlig bunt för att det ska växa bra, men låter som en kul ide.
Mjo, får ta och göra det. :)
tobbe skrev:Det ska vara olika färgspektra i vegg eller blom.
Det finns trädgårdsforum/-sidor som har alla råd men jag kan tyvär inte bifoga några länkar just nu. Återkommer om det ändras.

Lycka till och fortsätt posta vad resultatet blir.
Okej, får ta och söka lite på google kanske efter sådana sidor. =)
Tackar, det ska jag absolut göra. =)
tobbe skrev:Micke_s: Blommor mår inte bra av för mycket värme.
Kommersiella växtlampor av alla typer har hittills utvecklat för mycket värme, detta måste lösas med dyrbara klimatsystem, dyra i drift.
Vill man inte ha så mycket att hålla i drift och ignorerar detta torkar bland annat jorden för fort och rötterna utsätts för värme.
Med led skulle man nästan vara tvungen att lägga till extra värmefläktar för att bara tillsätta en kontrollerad energimängd i värme.
Hmm, man kanske ska bygga en väldigt enkel värmeslinga som man har i jorden som sköter värmen (Skulle kanske gå att reglera värmen via en potensiometer?) och sen LEDs som sköter ljuset, eller vad tror ni?

Jag kommer att vattna regelbundet, antagligen att jag vattnar själv eller bygger något simpelt med en liten slang med några hål som vattnar väldigt lite men hela tiden.
tobbe

Inlägg av tobbe »

Du har tur!
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18128

Automatiska bevattningsystem har diskuterats och genomförts här.

Edit: Värmeslinga kan vara värt att göra försök med, kör med tre plantor och testa olika set-ups, se vad som verkar ge mest avkastning. Är det ätbart ska det inte bli för kliniskt dock, många av smakerna utvecklas aldrig tillräckligt när det ska växa fort och i mängder.
MarkSlap
Kontakt:

Inlägg av MarkSlap »

tobbe skrev:Du har tur!
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18128

Automatiska bevattningsystem har diskuterats och genomförts här.

Edit: Värmeslinga kan vara värt att göra försök med, kör med tre plantor och testa olika set-ups, se vad som verkar ge mest avkastning. Är det ätbart ska det inte bli för kliniskt dock, många av smakerna utvecklas aldrig tillräckligt när det ska växa fort och i mängder.
Tackar, jag tittade genom lite utav tråden och hittade lite intressant om Swellgel och ska kolla upp vad det kostar. :)

Hmm, vad syftar du med plantor? Jag ska fortfarande odla gräs, och jag har inte direkt bråttom då jag mest tänkte ha det som ett långsiktigt projekt som jag klipper när det blir långt och tar hand om det. :)
tobbe

Inlägg av tobbe »

Jaså du, men undra om det inte är den där gellen dom har blandat i näring, som möjliggör för plantan att växa i utan jord som medium.

Också nåt att kolla på alltså.

planta/växt... ähh.
MarkSlap
Kontakt:

Inlägg av MarkSlap »

tobbe skrev:Jaså du, men undra om det inte är den där gellen dom har blandat i näring, som möjliggör för plantan att växa i utan jord som medium.
Nae, det finns en annan modell av Swellgel som har denna förmåga och är antagligen lite dyrare. Men sånt behöver jag inte.
tobbe skrev:planta/växt... ähh.
Hehe. ;)

Så, det jag har kommit fram till: köra med jord med någon simpel värmeslinga i. Swellgel som håller koll på vattningen åt mig (Under den tid jag inte är där).

Det jag tänkte på, finns det LEs som 12V eller lägre?

Någon mer roligt och hyfsat billig (under 200kr ungefär) elektronik som man kan bygga och anpassa till detta och som helst gör någon nytta? :)

Någon som har något eller vet något kopplingsschema för en enkel värmeslinga som kan drivas på några volt? :)
tobbe

Inlägg av tobbe »

Här får ni resten ta över. "Led"sagare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

MarkSlap: kolla gärna reglerna för forumet också, speciellt den om att inte citera i onödan.

Jag har läst om detta att belysa växter med LED och tydligen är det så att fotosyntesen kör i intervall om 200ms och behöver rött lys. Det går alltså, enl. vad jag läste, att tända ett gäng röda LED i 200ms och sedan vänta en liten stund fast det experiment var tydligen "hur man får saker att växa med minst möjligt effekt på ljuset" efter vad jag minns.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fotosyntesen som process kan använda sig av rött och blått ljus om jag minns rätt.

Gröna ljuset kan (rätt logiskt) inte användas eftersom det studsar bort från klorofyllet, det är ju detta som ger växter grön färg.

Vita lysdioder är nog inte bra då dom har en hög peak i grönspektrat och har väldigt lite rött...

En blandning av röda och blå powerleds drivna lågt skulle jag nog köra på
MarkSlap
Kontakt:

Inlägg av MarkSlap »

Icecap: Ursäkta ang. citeringen. :)
Jag är van att svara direkt på vissa delar av ett annat inlägg.

Meduza: Okej, röda och blåa, det bör jag ha hemma. Får ta och experimentera lite. Men hur lågt ska jag köra dom? Ett par röda LEDs med klar lins på 500mcd måste jag säga känns lite väl lågt, eller? :P

//Sebastian
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hehe, när jag säger "powerleds drivna lågt" tänker jag då på 1 och 3 watts leds kanske drivna på 250-300mA, såpass lågt att dom klarar sig utan större kylning... :)

Jag tänker mig en sådan här:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=337

Och en sådan här:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=335

Monterade på varsin sådan här:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=380

Ta och driv dom i serie med en sådan här driver:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=288

Och som batteri, ett biltema 80-412
Köp två stycken och ladda ett hemma samtidigt som det andra står och driver lysdioderna, med det batteriet så bör du byta varannan dag.

Går säkert att göra en billigare lösning, men det
krävs nog en hel del ljus för att det ska växa bra...

Visst går det att ta ett knippe 5mm LEDs och göra samma sak, 20 röda och 20 blåa högintensiva på 20mA/st borde ge motsvarande ljus.

http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=197
http://www.molectric.com/product_info.p ... ucts_id=49

Fast då kan du koppla upp slingor om 3st och ett motstånd och slippa drivern,
dock till kostnad av att ljusstyrkan inte blir konstant under batteriets
urladdningstid.
miptex
Kontakt:

Inlägg av miptex »

Om du letar runt på swecan.org så kommer du att hitta minst en tråd som behandlar just detta ämnet. Vad för typ av gräs du odlar ska inte spela någon roll då principen bör vara densamma. Det är en del där som har exprimenterat med detta och fått resultat.
MarkSlap
Kontakt:

Inlägg av MarkSlap »

Meduza: Tack för tipset. :)
Ska kollas upp! ^^

miptex: Jodå, jag har kollat där, men inte för detta ämne. Dom brukar väl mest köra med HID och UV-A-lampor väl? Och fortfarnade, jag ska bara odla helt vanligt gräsmattegräs (Poaceae). :)
Skriv svar