Jag tänkte ge mig på ett litet projekt för att lära mig lite mer om bland annat lysdioder, batterier och även biologi.
Det som jag tänkte gör är att bygga en liten låda, hälla i jord och sedan plantera gräsfrön. Detta kommer att stå i ett mörkt utrymme inomhus med en temp på ungefär 19-22c. Belysningen kommer att bestå av lysdioder, frågan är då nu; vilka slags lysdioder? Jag vet inte riktigt hur bra vanliga vita är, eller om man ska köra med UV eller IR-dioder. Vad är lämpligast? Anledningen till lysdioder är att dom är strömsnåla och inte ger så mycket värme. Jag har inte tillgång till 230V växel där detta kommer att genomföras, så jag måste köra på batteri. Jag kommer att vara närvarande i princip varje vardag och kan byta ut batterier då också. Det smidigaste är ju om man kunde köra med AA som man serie+paraellkopplar för att få lite kräm. Men nu är jag inte så jätteinne på detta med gräsodling, så därför frågar jag er.

Ytan på lådan som odlingen kommer att ske i är ungefär 25x15x30(dxbxh)cm "stor".
Någon som vet vad för slags ljus denna typ av odling behöver och om det finns rätt slags ljus i någon slags LED. Tacksam för svar.

//Sebastian