Lite allmänna nyheter
Fräsen har blivit vuxen & flyttat till egen
bostad bredvid husse.
Och tack vare vårat underbara svenska elnät som man betalar dyrt för med nätavgifter mm, så borde man förvänta sig år 2007 en stabil eltillförsel. Men så är ju inte fallet här hemma i skogen, här blinkar det & har sig precis hur som helst.
Så för att gardera sig mot sönderkörda jobb, så gjorde jag i ordning en gammal UPS som precis orkar med det nödvändiga maskineriet. (Allt utom spånsug / kompressor & diverse belysning)
Det sitter 3st seriekopplade 12V 12Ah batterier i den, & hela maskineriet drar 625W med obelastad spindel.
Men eftersom UPSn inte pallar med dammsugaren, så fick jag göra en box som kopplar om dammsugaren till en annan fas när Mach3 ger kommandot att suga.
Sen så rasade ju min kära
Kress motor, vilket det tydligen inte är särskilt unikt enligt Solectro. Så det var bara att beställa hem en ISEL UFM1050, som ska hålla mycket högre kvalité än vad Kress maskinerna gör nu förtiden.
Nackdelen med ISEL motorerna är att dom har ett ganska högt minimum varvtal, vilket kan försvåra borr operationer i vissa material.
Men som tur var så var det bara att göra samma operation som på kressarna, plocka ner motorn, skrapa fram varvtalsområdes potten & sänka så mycket det bara går.
Så nu varvar den mellan 9000-21000rpm i stället för 11000-25000rpm.
Sen sitter ju nätkabeln fast i Isel motorn till skillnad från Kressen, å den vill man ju gärna inte ha hängandes & inkopplad då man byter verktyg. Så jag kapade sladden en bit ifrån motorn & satte ditt ett par AC-uttag där.