Lysdiod blinkar till när jag löder...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant samling flaskor ovanpå skåpet där.

:D

Raden fortsätter några meter bort utanför bild. Tyvärr börjar det bli lite fullt.
När jag hittat någon intressant flaska (med ännu intressantare innehåll) så brukar de hamna där uppe. En sorts "Hall of fame" över dricka-fynd. :)
Skulle vilja sätta någon form av (plexi)glas framför så det inte blir så dammigt. Naturligvis med lite belysning också. :D Men tyvärr så är det ju så mycket roliga saker man vill göra, så man hinner inte med allt.

I studion fungerar det bra utan jordade uttag. Alla apparater är jordade mellan sig, så det blir inga otäcka spänningar mellan chassin och sånt. Dessutom får jag inga jordslingor. :)

Är

Är vad för något? :D
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Raden fortsätter några meter bort utanför bild.

Låter trevligt! När jag tänker efter börjar det snart bli dags att göra ett stopp på "affären" :). Om det är något speciell sort du kan rekommendera anteckar jag gärna :).
Har också haft tanke på att skaffa ett litet skåp med rutor och belysning i. Det blir väl dock ett färdigköpt misstänker jag, om man hittar något snyggt. Tyvärr får väl det som mycket annat vänta tills man flyttat till något större ställe.

Är

Är vad för något?

Haha :D
Bra fråga. måste ha förträngt vad jag skulle skriva. Men det var säkert inget viktigt. Däremot har vi ju glömt den väsentliga frågan:

Försvann problemet med jordad lödkolv?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Visst ja... måste prova. .. jodå, problemet försvann. :)

Om det är något speciell sort du kan rekommendera anteckar jag gärna.

Jag kan ta en titt lite senare. :)
Skulle också behöva lite påfyllning. Tror att jag "bara" har kvar en KilKenny i kylen nu.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fritzell skrev: Finns minst ett jordat uttag i varje sovrum.
Ska det vara jordat ska alla uttag i rummet vara jordade enligt bestämmelserna, som jag minns.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det tror jag säkert, och de är det säkert också.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Även lamputtagen
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Mitt första inlägg, jag hoppas att jag inte blir stämplad som paragraryttare nu... :)

Så länge alla uttag i ett rum är ojordade finns det ingen direktväg till jord (undantaget vattenledningsrör då) vilket begänsar skadan något om en apparats isolering har pajat och du tar i den.

Anledningen till att ALLA (även lamputtag i taket) uttag i ett rum ska vara jordade är att du annars kan råka få rejält med ström genom kroppen om du kommer i kontakt med chassit på en apparat där isoleringen är paj som sitter i ett ojordat uttag samtidigt som du dessutom är emot chassit på en apparat som sitter i ett jordat uttag.

Det är även av denna anledning det är klart olämpligt att byta ut en "vanlig" kontakt på en apparat mot en jordad för att den ska passa i uttaget.
Anledningen till att en del apparater har kontakter som passar i jordade uttag trots att de inte har ett jordat chassi är att de är dubbelisolerade. (En symbol med två fyrkanter i varandra på märkskylten)

Så Jimmy. Ta't försiktigt nu när du vet varför det inte är att rekommendera att göra som du gjort.
Dvs håll inte i spetsen på lödkolven samtidigt som du petar i någon annan apparat! :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag är faktiskt förvånad att ingen nämner detta förrän nu. :)

Jag är helt klart medveten om detta och när jag lagt upp bilderna så var jag förberedd på att få många svar om att man inte ska göra såhär. Men det kom inget, förrän nu. :) Samma sak med att sladdarna saknar en yttre isolering. Tror inte att man får dra dem löst som jag gjort. Men som sagt så är det bara tillfälligt nu när jag löder några lysdioder som inte får gå sönder.

Det finns inget annat apparatchassin i närheten och jag är van vid den klassiska metoden med en hand bakom ryggen när man ska göra något "känsligt". :)

Välkommen till forumet! :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det där om att om ett uttag är jordat skulle även lamputtagen vara jordade låter väldigt tvivelaktigt. De flesta lamparmaturer är i plast. Alltså ingen risk för ström i höljet. Och skulle det vara en metallarmatur är det ganska låg chans att man tar i ett jordat chassi när man står på en stol med bägge armarna i luften och grejar med lampan. Möjligt att reglerna säger så men det är nog inte speciellt allvarligt om man skulle "bryta" den regeln.. :)
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Och du har ingen kökslampa som kan ligga 1dm från bordet? Samtidigt som du felsöker Tant Gunhilds gamla trasiga video.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nope, trasiga videoapparet håller jag mig långt borta från :). Hur många har en jordad kökslampa?
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

2
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Min kökslampa är jordad!!! :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Inte illa :-). Lamputtagen här är jordade men jag tror inte det finns en enda jordad lampa. Just kökslampan kan ju vara bra att ha jordad. Min lampa här är faktiskt i metall men inte jordad, borde kanske vara det men får dra om med ny kabel isåfall... Men men tiillbaka till topic nu :)
Skriv svar