Mitt första inlägg, jag hoppas att jag inte blir stämplad som paragraryttare nu...
Så länge alla uttag i ett rum är ojordade finns det ingen direktväg till jord (undantaget vattenledningsrör då) vilket begänsar skadan något om en apparats isolering har pajat och du tar i den.
Anledningen till att ALLA (även lamputtag i taket) uttag i ett rum ska vara jordade är att du annars kan råka få rejält med ström genom kroppen om du kommer i kontakt med chassit på en apparat där isoleringen är paj som sitter i ett ojordat uttag samtidigt som du dessutom är emot chassit på en apparat som sitter i ett jordat uttag.
Det är även av denna anledning det är klart olämpligt att byta ut en "vanlig" kontakt på en apparat mot en jordad för att den ska passa i uttaget.
Anledningen till att en del apparater har kontakter som passar i jordade uttag trots att de inte har ett jordat chassi är att de är dubbelisolerade. (En symbol med två fyrkanter i varandra på märkskylten)
Så Jimmy. Ta't försiktigt nu när du vet varför det inte är att rekommendera att göra som du gjort.
Dvs håll inte i spetsen på lödkolven samtidigt som du petar i någon annan apparat!