7805 kylning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vem fasen lindar eget, om det inte gäller *väldigt* specialla fall... !?
Använder den något annat än vanliga standard induktorer ?
Knappast troligt för en *simple* switcher...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tror det är tekko som försöker spara några kronor på linda egna bara.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bara jobbet med att få tag på rätt rätt kärnmaterial med rätt egenskaper och i rätt storlek och ta reda på rätt lindningsförhållande osv, hade tagit mer arbete och jobb än vad jag personligen hade tyckt att en färdig drossel hade varit värd. Dessutom är dom ju inte dyra.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nu tycker jag att vi har gått för mycket offtopic!

Frågan var hur stor kylfläns man behövde till en 7805 vid 1A last med 12-24V input.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du ställde ju nu sist frågor om spolen till SimpleSwitchern..

Det var ju en här som räknade ut att det annars skulle bli en förlust på 19W i worst case vid 24v matning i 7805an och då är det ju bara att leta efter en kylfläns som är tillräckligt stor så att kretsen inte blir för varm baserat på kylflänsens värmeledningsförmåga, bara enkel matte som behövs för det.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag vet ingenting om sånnt men reggen + flänsen bör helst få plats på ett litet kort med en trissa å en RS232 kontakt/kabel på.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den uträkningen som annars behövs står bla i Elfas faktablad om inte annat. Men då får du leta efter den största flänsen som du får plats med, räkna på denna och se så att den inte blir för varm så att överhettningskyddet i kretsen går i gång och sänker utströmmen. Du kan nog annars få tag på rätt så höga typer som inte är så värst breda så att dom ändå kan ge tillräcklig kylning.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ok, för att beräkna en kylare så måste man bestämma sig för hur stor temperaturökning man kan tillåta. Enligt databladet för L7805CV är max junction temperature 150grader. Termisk resistans junction to case är 3grader/W. Vid 19W blir det 57grader. Då blir max temperatur på kylaren 150-57 = 93grader. Vid omgivningstemperatur 25grader måste du ha en kylare med termisk resistans (93-25)/19 = 3.57.

Således kan man välja tex ELFA 75-657-24

Bild

men då ligger du på gränsen...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tekko: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 019440.htm

Saxat från elfa hemsida:
"Speciellt lämpad i högfrekvensapplikationer som DC/DC-omvandlare, utgångsfilter och i kombination med National Semiconductor Simple Switcher™ för 150 kHz "step-down" switch-regulatorer."
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag håller också på en switchad. Som lök på laxen, 12-24 V är det fordonsel så är den ibland 15 - 30 Volt och då har vi ytterligare 6 W som ska kylas.

Till Tekko: jag har rörvis med drosslar från ett avslutat proj. så om du är snäll så kan du få en.(eller två).

Prototypen

Till och med jag har fått simple switcher att fungera.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Men funkar de där switchade på en bit experimentkort då, eller måste det till en speciell kretskortsdesign ?

Nej det har inget med fordon att göra, allt ska drivas från 230V och en liten 24V 25W trafo.

Hur pålitliga är de där switchade, det är ni som rosar dem så om de bränner mina VFD blir ni ersättningsskyldiga.
peter555

Inlägg av peter555 »

Skippa 24V trafon och gör en primärswitchad flyback.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Hur kan dom bli ersättningsskyldiga om du bränner dina grejjer?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du får göra precis som du vill tekko, men en kylfläns på några kg låter inte bra. Är det inte då bättre att du fixar en väggvårta som har stabil 5 volt ut istället.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Finns färdiga switchade regulatorIC-kretsar. Går att bygga själv lätt.
Det enda knepiga är som sagt spolen, men det finns massvis av färdiga sådana.

Jag har några riktigt bra kompendier från skolan. Om motstånd, kondensatorer, linjära spänningsregulatorer, transistorer, switchade spänningsregulatorer och något till.
Otroligt bra beskrivet, alla i gruppen klarade av att räkna ut allt från on/off-tider till spolars storlek och antal varv på olika material efter att ha läst genom teoridelen.
Skulle egentligen kunna fråga läraren som skrivit dem ifall jag får ladda upp dom, ifall jag hittar hans kontaktuppgifter någonstans. Han slutade nu på våren och skall flytta tillbaka "hem" till Åland.
Väldigt synd, då han var otroligt bra på att förklara saker så att alla förstår dem. Väldigt flexibel och trevlig annars också, och alltid intresserad av egna projekt. Perfekt lärare mao.

Nåja, slut på off topic.
Man räknar inte ut hur *stor* kylfläns man behöver, utan hur stor termisk resistans den maximalt får ha.
De faktorer du behöver veta för att räkna ut det är omgivningstemperatur (det viktigaste i princip), förlust i regulatorn och, termisk resistans mellan junction i kretsen och skalet samt max temperatur junction får uppnå (för dig, maxvärdet i databladet är inte det bästa). Sedan måste du också besluta hur varm kylflänsen får bli.

Observera att omgivningstemperaturen är den temperatur som kylflänsen ligger i, efter att den värmt upp luften runt omkring den. Så lägger du en fläkt att blåsa bort värmen, så kan du räkna med temperaturen i rummet + temperaturökningen i rummet pga flänsen (i detta fallet obefintligt).

Är inte 100 säker, men om jag inte glömt det mesta så var det så.

Och ingen på forumet blir på något sätt ersättningsskyldig till dig, fastän de medvetet skulle säga helt fel.
Många moderna regulatorer har övertemperatursskydd, dock värt att kolla.

Friskt kopplat - hälften brunnet.
Skriv svar