7805 kylning
Du ställde ju nu sist frågor om spolen till SimpleSwitchern..
Det var ju en här som räknade ut att det annars skulle bli en förlust på 19W i worst case vid 24v matning i 7805an och då är det ju bara att leta efter en kylfläns som är tillräckligt stor så att kretsen inte blir för varm baserat på kylflänsens värmeledningsförmåga, bara enkel matte som behövs för det.
Det var ju en här som räknade ut att det annars skulle bli en förlust på 19W i worst case vid 24v matning i 7805an och då är det ju bara att leta efter en kylfläns som är tillräckligt stor så att kretsen inte blir för varm baserat på kylflänsens värmeledningsförmåga, bara enkel matte som behövs för det.
Den uträkningen som annars behövs står bla i Elfas faktablad om inte annat. Men då får du leta efter den största flänsen som du får plats med, räkna på denna och se så att den inte blir för varm så att överhettningskyddet i kretsen går i gång och sänker utströmmen. Du kan nog annars få tag på rätt så höga typer som inte är så värst breda så att dom ändå kan ge tillräcklig kylning.
Ok, för att beräkna en kylare så måste man bestämma sig för hur stor temperaturökning man kan tillåta. Enligt databladet för L7805CV är max junction temperature 150grader. Termisk resistans junction to case är 3grader/W. Vid 19W blir det 57grader. Då blir max temperatur på kylaren 150-57 = 93grader. Vid omgivningstemperatur 25grader måste du ha en kylare med termisk resistans (93-25)/19 = 3.57.
Således kan man välja tex ELFA 75-657-24

men då ligger du på gränsen...
Således kan man välja tex ELFA 75-657-24

men då ligger du på gränsen...
Tekko: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 019440.htm
Saxat från elfa hemsida:
"Speciellt lämpad i högfrekvensapplikationer som DC/DC-omvandlare, utgångsfilter och i kombination med National Semiconductor Simple Switcher för 150 kHz "step-down" switch-regulatorer."
Saxat från elfa hemsida:
"Speciellt lämpad i högfrekvensapplikationer som DC/DC-omvandlare, utgångsfilter och i kombination med National Semiconductor Simple Switcher för 150 kHz "step-down" switch-regulatorer."
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Jag håller också på en switchad. Som lök på laxen, 12-24 V är det fordonsel så är den ibland 15 - 30 Volt och då har vi ytterligare 6 W som ska kylas.
Till Tekko: jag har rörvis med drosslar från ett avslutat proj. så om du är snäll så kan du få en.(eller två).
Prototypen
Till och med jag har fått simple switcher att fungera.
Till Tekko: jag har rörvis med drosslar från ett avslutat proj. så om du är snäll så kan du få en.(eller två).
Prototypen
Till och med jag har fått simple switcher att fungera.
Men funkar de där switchade på en bit experimentkort då, eller måste det till en speciell kretskortsdesign ?
Nej det har inget med fordon att göra, allt ska drivas från 230V och en liten 24V 25W trafo.
Hur pålitliga är de där switchade, det är ni som rosar dem så om de bränner mina VFD blir ni ersättningsskyldiga.
Nej det har inget med fordon att göra, allt ska drivas från 230V och en liten 24V 25W trafo.
Hur pålitliga är de där switchade, det är ni som rosar dem så om de bränner mina VFD blir ni ersättningsskyldiga.
Finns färdiga switchade regulatorIC-kretsar. Går att bygga själv lätt.
Det enda knepiga är som sagt spolen, men det finns massvis av färdiga sådana.
Jag har några riktigt bra kompendier från skolan. Om motstånd, kondensatorer, linjära spänningsregulatorer, transistorer, switchade spänningsregulatorer och något till.
Otroligt bra beskrivet, alla i gruppen klarade av att räkna ut allt från on/off-tider till spolars storlek och antal varv på olika material efter att ha läst genom teoridelen.
Skulle egentligen kunna fråga läraren som skrivit dem ifall jag får ladda upp dom, ifall jag hittar hans kontaktuppgifter någonstans. Han slutade nu på våren och skall flytta tillbaka "hem" till Åland.
Väldigt synd, då han var otroligt bra på att förklara saker så att alla förstår dem. Väldigt flexibel och trevlig annars också, och alltid intresserad av egna projekt. Perfekt lärare mao.
Nåja, slut på off topic.
Man räknar inte ut hur *stor* kylfläns man behöver, utan hur stor termisk resistans den maximalt får ha.
De faktorer du behöver veta för att räkna ut det är omgivningstemperatur (det viktigaste i princip), förlust i regulatorn och, termisk resistans mellan junction i kretsen och skalet samt max temperatur junction får uppnå (för dig, maxvärdet i databladet är inte det bästa). Sedan måste du också besluta hur varm kylflänsen får bli.
Observera att omgivningstemperaturen är den temperatur som kylflänsen ligger i, efter att den värmt upp luften runt omkring den. Så lägger du en fläkt att blåsa bort värmen, så kan du räkna med temperaturen i rummet + temperaturökningen i rummet pga flänsen (i detta fallet obefintligt).
Är inte 100 säker, men om jag inte glömt det mesta så var det så.
Och ingen på forumet blir på något sätt ersättningsskyldig till dig, fastän de medvetet skulle säga helt fel.
Många moderna regulatorer har övertemperatursskydd, dock värt att kolla.
Friskt kopplat - hälften brunnet.
Det enda knepiga är som sagt spolen, men det finns massvis av färdiga sådana.
Jag har några riktigt bra kompendier från skolan. Om motstånd, kondensatorer, linjära spänningsregulatorer, transistorer, switchade spänningsregulatorer och något till.
Otroligt bra beskrivet, alla i gruppen klarade av att räkna ut allt från on/off-tider till spolars storlek och antal varv på olika material efter att ha läst genom teoridelen.
Skulle egentligen kunna fråga läraren som skrivit dem ifall jag får ladda upp dom, ifall jag hittar hans kontaktuppgifter någonstans. Han slutade nu på våren och skall flytta tillbaka "hem" till Åland.
Väldigt synd, då han var otroligt bra på att förklara saker så att alla förstår dem. Väldigt flexibel och trevlig annars också, och alltid intresserad av egna projekt. Perfekt lärare mao.
Nåja, slut på off topic.
Man räknar inte ut hur *stor* kylfläns man behöver, utan hur stor termisk resistans den maximalt får ha.
De faktorer du behöver veta för att räkna ut det är omgivningstemperatur (det viktigaste i princip), förlust i regulatorn och, termisk resistans mellan junction i kretsen och skalet samt max temperatur junction får uppnå (för dig, maxvärdet i databladet är inte det bästa). Sedan måste du också besluta hur varm kylflänsen får bli.
Observera att omgivningstemperaturen är den temperatur som kylflänsen ligger i, efter att den värmt upp luften runt omkring den. Så lägger du en fläkt att blåsa bort värmen, så kan du räkna med temperaturen i rummet + temperaturökningen i rummet pga flänsen (i detta fallet obefintligt).
Är inte 100 säker, men om jag inte glömt det mesta så var det så.
Och ingen på forumet blir på något sätt ersättningsskyldig till dig, fastän de medvetet skulle säga helt fel.
Många moderna regulatorer har övertemperatursskydd, dock värt att kolla.
Friskt kopplat - hälften brunnet.