Det är en dålig motor/driver kombination, 24V på en motor som minst skulle vilja ha 75V. Får leva med det bittra misstaget tills man får jobb
Det är nånting mekaniskt.. Det går lätt när jag just justerat.. Sedan börjar det gå trögt efter ett tags användning.. Det har inte med dovetailsen eller gibben att göra. Mutterhållaren eller topp plattan måste röra på sig av någon anledning. Kom på att det kan hända det blev så när man matar ner hårt.. Tex en 16 mm pinnfräs i materialet.
Enligt mina beräkningar behöver man 0,56 Nm direkt på ledskruven för att lyfta fräshuvudet och släden (satt till 45 kg). Och om jag belastar fräshuvudet med ytterligare 100 kg för att ha ordentlig marginal behövs det 1,8 Nm direkt på ledskruven. Som jag nämde tidigare: när lagret inte ligger perfekt så ökar det hur mycket vridmoment man behöver för att fräshuvudet ska röra sig till över 1,5 Nm
Har 4 mm stigning, 2:1 utväxling och kör max 150 mm i minuten, så motorn snurrar som mest 75 rpm. Lyckas jag bara justera in skiten så SKA min motor räcka då den bara behöver dra 0,3 Nm @ 75 rpm.
Att den inte är driftsäker vid så låga hastigheter är ju förjävligt patetiskt. Jag avundas er som har fungerande maskiner ;P
Jag kör Xylotex 4 axlars driver + 2,2Nm stegmotorer från
http://www.arceurotrade.co.uk/