Optimum BF20L till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
lenny

Optimum BF20L till CNC

Inlägg av lenny »

Hej !
Jag har varit ute på forumet och tittat på era fantastiska maskiner och projekt ett tag nu.
Så här kommer mitt eget lilla projekt, en konvertering av en Optimum
BF 20 L Vario.

Bild

Här kommer lite mer bilder.
Bild

Bild
Senast redigerad av lenny 2 februari 2007, 23:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Välkommen till forumet.
Det var ju roligt att det är fler än jag som "tänt" på iden att koventera BF20 till CNC, jag fick min maskin i förgår och har precis bara börjat känna på den, och den verkar helt OK.
Jag är ju helt grön på metalfräs så det första jag prova var att fräsa ett spår i alu, det gick inget vidare, blev inga snygga skär. Efter en stund kom jag på felet, körde med vänstergång på spindlen :D
Och nu har jag kommit på, tror jag, att det är färdiga justerskruvar på trapetzmuttrana för att justera vändglappet, vilket är ett klart plus.
Tänker mig att köra med remdrift med utväxling för drivning av axlarna, ser att Du kör med direktdrift.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Och nu till frågorna:
Det är snygga alu-plattor och distanser, köpt färdigt eller :?: (vart köpt dom)
Vad har Du för hållmoment på motorerna :?:
Använder Du befintliga skruvar eller riktiga kulskruvar :?:

Och gärna lite närbilder på modden vid axlarna.
lenny

Inlägg av lenny »

Här kommer lite svar:
Aluminum plattorna är frästa med fräsen manuellt.
Hållmomentet på mina 60mm stegmotorer är 3Nm (425 Oz/In) 2,8 A.
Ja jag kör med orginal skruvarna.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då. Den där fräsen har jag också vart väldigt sugen på. Men eftersom jag inte för pengar förän frammot sommaren och jag var väldigt sugen så köpte jag en Proxxon MF70 istället. Du får gärna hålla oss uppdaterade. För någon gång kanske jag köper en BF20 att utöka garaget med. 8)

Du får gärna posta lite filmer när du fått igång den. Vore lättare att få en uppfattning om hur den låter och hur pass snabb den är. För den snurrar väl ändå bara i cirka 3000RPM? Iofs lär den ju vara rätt så stark.
lenny

Inlägg av lenny »

Hej !
Nu har jag fräst axelkopplingen till Y-axeln, (klämbussning) bara Z-kvar.
Jag valde stela axelkopplingar till alla axlar, känns mer stabilt.
Motorerna monterade jag på fyra vibrationsdämpare vardera, som skall ta upp axiella och radiella fel.

Bild
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

lenny Det ser för bra ut för att vara handvevat, jag menar att få dom så runda, det är inte första gången Du fräser för hand väl :)

Har Du justerat vändglappet med justerskruvarna, jag har ojusterat 0,2 - 0,3 mm. på min BF20, och det är för mycket för CNC. :?:

Det är spännande att följa bygget, hoppas allt flyter bra.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det där kan ju knappast vara handjagat. Någonstans i bilden måste det finnas ett rundmatningsbord. Eller så är han väl otroligt skicklig på att fräsa. 8)

Vad tänker du köra för mjukvara föresten? Något freeware/open source?
lenny

Inlägg av lenny »

Ja jag har missat lite info , det är 30mm rundstång som jag har fräst borrat gängat i.
Det genomgående hålet, delvis gängat med M8 är dessutom gjort i en svarv. Så allt arbete är inte gjort i fräsen. :wink:
lenny

Inlägg av lenny »

Jag har inte justerat glappet i Z-led,(går ej att justera) men det är inte mer än 0,07mm och då är säkert 0,03-0,04mm av det kugghjulsväxeln.
X och Y går säkert ner till 0,02-0,03mm beroende på hur mycket motorerna orkar. Det är väl en balansgång mellan precision och hastighet.
Program mjukvara till fräsen blir Mach 3.
Hårdvara blir jojjes styrkort som jag tycker är väldigt prisvärt, det ger bara 2.5 Ampere och motorerna är förvisso på 2,8 A men lite mindre vrid får jag leva med.(eller rättare sagt jag hoppas det) :D
Så där jättemycket har jag faktiskt inte fräst tidigare.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Vad kostar en såndäringa Optimum BL20 vario?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Kan jag svara på :)
http://www.blocket.se/vi/9301429.htm?ca=23_11_s

Fagge här på forumet efterlyser en bedömning av BF20, Jag är så här långt helnöjd med min, med lenny kanske är bättre på på att ge ett utlåtande om maskinen.
lenny

Inlägg av lenny »

Ja jag är mycket nöjd med den, verkar vara stabilare än den ser ut faktist.
Sen kan jag meddela att 07 ans modell dessutom har display för varvtal, alltid bra när man skall hitta en balans mellan matning/varvtal.
Jag köpte min från Tyskland, från ett ställe som heter Topmashinen.
Fick den till samma pris som utan moms här, ca 14000 med frakt, tysk moms, levererad till dörr.(Behöver ej betala moms här i Sverige när man gör det i Tyskland) Det kan man tacka EU för.
Den är lite dyrare nu 1298 Euro utan frakt.
Tänk nu på att jag har L modellen, bordet är 700x180mm= lite dyrare.
Länk http://www.top-maschinen.de
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Motorerna monterade jag på fyra vibrationsdämpare vardera, som skall ta upp axiella och radiella fel
Antagligen tänker jag fel, men vibrationsdämpare på motorerna, då får Du ju skruven FJÄDRANDE i rotationsriktningen vilket är straffbart :D
Skall Du ex. fräsa ut ett hål så blir det mindre än angivet.
Jag förstår inte heller att Du har TVÅ axelkopplingar till Y, det räcker väl med en :?:
lenny

Inlägg av lenny »

Min tanke var att denna lösning skulle vara styvare och hålla längre än vanliga axelkorpplingar.
Vanliga glappfria axelkopplingar har ofta också någon typ av gummi disk i mitten som tar upp vinkelfel, detta för att spara lager i motor och fräs.
Mina motorer sitter ganska ordentligt fast. men det skulle inte skadat med en ännu hårdare gummiblandning ska jag erkänna.
När jag provkör så får vi se. :wink:
Den axelkopplingen som inte är fräst ännu är till Z-axeln, det blir en koppling till Y.
Skriv svar