Blixt varnare
>Varför monterar han kretskortet och batteriet i antennen förresten? Det verkar ju bara onödigt..
Tänkte också på det.. Varför inte bara he an caoxial kabel ut till antennen
Eller måste man ha en coaxial kabel där då? Fins det risk för störningar inifrån??
Kan man jorda den i ett element eller något istället??
Nu har jag byggt klart hela sensorn, men jag har ingen coaxial kabel, kan jag då testa den med en LED direkt på (Utan coaxial kabel imellan)? Funkar det med en vanlig elektrisk tändare som test?
//Daniel A
Tänkte också på det.. Varför inte bara he an caoxial kabel ut till antennen

Kan man jorda den i ett element eller något istället??
Nu har jag byggt klart hela sensorn, men jag har ingen coaxial kabel, kan jag då testa den med en LED direkt på (Utan coaxial kabel imellan)? Funkar det med en vanlig elektrisk tändare som test?
//Daniel A
Koaxialkabel används på låga frekvenser (dvs under några tiotals GHz) för att få signalen ner "oskadad" till mottagaren/antennen. Kopplar du efter en antenn anpassad till 50 ohm en koaxialkabel på 50 ohm ser mottagaren i andra ändan en belastning på 50 ohm.
Tar du däremot ner signalen med "vanlig kabel" så blir kabeln även en del av antennen, och då är den inte anpassad längre för frekvensen du ville lyssna på. Koaxialkabeln plockar också upp mindre störningar än en "vanlig kabel" då den är skärmad.
Så kör med koaxialkabel för bästa funktion. RG58 eller RG59 (beroende på om du vill ha 50- eller 75-ohmig kabel) kostar inte mycket, 0,6 euro/metern hos min lokala handel. Det är det värt.
Dessutom är det smidigt att dra koaxialkabel då den är rund, istället för t.ex. kabel med två parallella ledare.
Tar du däremot ner signalen med "vanlig kabel" så blir kabeln även en del av antennen, och då är den inte anpassad längre för frekvensen du ville lyssna på. Koaxialkabeln plockar också upp mindre störningar än en "vanlig kabel" då den är skärmad.
Så kör med koaxialkabel för bästa funktion. RG58 eller RG59 (beroende på om du vill ha 50- eller 75-ohmig kabel) kostar inte mycket, 0,6 euro/metern hos min lokala handel. Det är det värt.
Dessutom är det smidigt att dra koaxialkabel då den är rund, istället för t.ex. kabel med två parallella ledare.
Kika på denna produkten
http://www.boltek.com/stracker.htm
Den e ju färdig, men kan kanske ge lite ideer
/Stefan
http://www.boltek.com/stracker.htm
Den e ju färdig, men kan kanske ge lite ideer
/Stefan
Jaha. Så kanske det är, ja. Vilka frekvenser menar du då ungefär, med låga? Jag vet inte hur energin är uppdelad vid åska.
Egentligen så vet jag inte hur kopplingen fungerar heller. Om jag hade haft pspice i närheten så hade jag kunnat prova lite, men det går inte nu. Men jag antar att den ställer sig i ett viloläge, så att pulserna från åskan går över en tröskelnivå och blir förstärkta - eller nåt liknande?
Egentligen så vet jag inte hur kopplingen fungerar heller. Om jag hade haft pspice i närheten så hade jag kunnat prova lite, men det går inte nu. Men jag antar att den ställer sig i ett viloläge, så att pulserna från åskan går över en tröskelnivå och blir förstärkta - eller nåt liknande?