Blixt varnare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ingen som vat varför man ska ha coax kabel?? Går det med TV-kabel??

//Daniel A
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Tja, man brukar väl använda koaxialkabel för att få fram så mycket av signalen som möjligt, med så lite störningar som möjligt. TV-antennkabel bör fungera bra..

Varför monterar han kretskortet och batteriet i antennen förresten? Det verkar ju bara onödigt..
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>Varför monterar han kretskortet och batteriet i antennen förresten? Det verkar ju bara onödigt..
Tänkte också på det.. Varför inte bara he an caoxial kabel ut till antennen :?: Eller måste man ha en coaxial kabel där då? Fins det risk för störningar inifrån??

Kan man jorda den i ett element eller något istället??

Nu har jag byggt klart hela sensorn, men jag har ingen coaxial kabel, kan jag då testa den med en LED direkt på (Utan coaxial kabel imellan)? Funkar det med en vanlig elektrisk tändare som test?

//Daniel A
BJ

Inlägg av BJ »

Kan det inte ha nåt att göra med koaxialkabelns impedans? Signalerna dämpas väl lite om dom får gå in i kabeln utan drivning, och han ville nog ha den så känslig som möjligt.
Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Koaxialkabel används på låga frekvenser (dvs under några tiotals GHz) för att få signalen ner "oskadad" till mottagaren/antennen. Kopplar du efter en antenn anpassad till 50 ohm en koaxialkabel på 50 ohm ser mottagaren i andra ändan en belastning på 50 ohm.
Tar du däremot ner signalen med "vanlig kabel" så blir kabeln även en del av antennen, och då är den inte anpassad längre för frekvensen du ville lyssna på. Koaxialkabeln plockar också upp mindre störningar än en "vanlig kabel" då den är skärmad.

Så kör med koaxialkabel för bästa funktion. RG58 eller RG59 (beroende på om du vill ha 50- eller 75-ohmig kabel) kostar inte mycket, 0,6 euro/metern hos min lokala handel. Det är det värt.
Dessutom är det smidigt att dra koaxialkabel då den är rund, istället för t.ex. kabel med två parallella ledare.
stefan_l

Inlägg av stefan_l »

Kika på denna produkten

http://www.boltek.com/stracker.htm

Den e ju färdig, men kan kanske ge lite ideer

/Stefan
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

En sån "radar" är för svår för min del. Jag tänkte bara bygga något litet enkelt som inte tar för mycket tid och pengar :)

//Daniel A
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tror varianten med avstämd ingång a la Techlib är överlägsen om man ska bygga något.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Vilken radioamatör som helst kan säga att en vanlig AM lång/mellanvågs radio fungerar ypperligt , bara tjacka billigaste du hittar, vill du kan du väl sen modda dit lysdiod eller hur du vill indikera det...
Blixtar är så bredbandiga, hör dom likväl på 1 som 10MHz...
BJ

Inlägg av BJ »

Men varför satte han kretskortet i antennen? Jag blev nyfiken. :) Är det inte nån sorts förstärkare så att "kabel-sidan" inte är lika känslig, eller fick det bara bli så?
peter555

Inlägg av peter555 »

Eftersom det är en så kort stump till antenn blir den högomig vid låga frekvenser. Om man då hänger på en koax med kanske 1 nF till jord så dämpas signalen mycket.
BJ

Inlägg av BJ »

Ungefär som jag trodde, alltså. :) Men du kanske menar höga frekvenser? :wink:
peter555

Inlägg av peter555 »

Nej, jag menar att antennen är högomig vid låga frekvenser. Däremot är den säkert lågomig någonstans på UHF men där är inte så intressant map åskdetektering.
BJ

Inlägg av BJ »

Jaha. Så kanske det är, ja. Vilka frekvenser menar du då ungefär, med låga? Jag vet inte hur energin är uppdelad vid åska.

Egentligen så vet jag inte hur kopplingen fungerar heller. Om jag hade haft pspice i närheten så hade jag kunnat prova lite, men det går inte nu. Men jag antar att den ställer sig i ett viloläge, så att pulserna från åskan går över en tröskelnivå och blir förstärkta - eller nåt liknande?
Samman

Inlägg av Samman »

Allt om Elektronik har en blixtindikator med som byggprojekt.

Har själv byggt en då det brukar åska som bara den här, och när det väl har åskat så har jag aldrig varit hemma och fått se om den fungerade :-(
Skriv svar