Kabel till 3fas 16A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Mizzarrogh skrev:mrfrenzy: Därför brukar jag köra med (till exempel) 4.9mm2 om det gäller förbrukare med rellativt sett hög belastning (som tex elmotorer och liknande), För att vara helgarderad.

Edit: Så är man också väl garderad mot längre belastningtoppar och annat.

Edit2: Men, som sagt medräknat en del Overkill i exemplet, naturligtvis
Utlösningsvillkoret har inget med belastningen att göra. Det talar om två saker, dels ska säkringen vid en kortslutning mot jord lösa inom 0.2 sekunder, detta för att ingen ska hinna få en alltför elak stöt av dom maskiner som är kopplade på kabeln när dom får spänningssatt hölje (i princip 110V)

Dels ska säkringen vid korstlutning fas-nolla eller fas-fas lösa innan kabeln blir överhettad.

Ju högre säkring, ju längre kabel, och ju högre förimpedans, desto grövre måste kabeln vara.

Det första fallet med kortslutning mot jord kan man hjälpa med jordfelsbrytare, men inte det andra.

Edit: för att förtydliga lite, förimpedansen kan liknas med inre resistansen hos ett batteri, och det innebär att ju längre från transformatorstationen/kraftverket man bor, desto större spänningsfall får man vid kortslutning. Vid riktigt långa kablar, kan man i vissa fall få så stort spänningsfall att säkringen inte löser alls.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Min ellära bok säger: 0,018 för koppar. Och sen är jag riktigt envis av mig, så jag vill bara tro att jag har lärt mig så "rätt" jag behöver kunna :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Självklart måste säkringen lösa ut innan kabeln bränner, och säkringen ställs ju i proportion till belastningen i andra änden i vilket fall, kan inte se någon teknisk nackdel i praktiken med överdimmansionerad kabel, eller?
(åtminstone har inte jag hittills varit med om att kabeln varit den svagaste länken när det gäller riktigt utförda installationer) :humm:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu pratade vi väl om 16A? En grövre kabel är dyrare och jobbigare att släpa runt på så visst finns det nackdelar.

mrfrenzy har helt rätt i sina påpekanden.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

mrfrenzy har helt rätt i sina påpekanden.
Ja, självfallet, beklagar om det skett en missuppfattning av det jag skrev. :oops:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

danei: Rossens inlägg tog jag som att det handlade om förlusten i en enskild kabel som var 50 meter lång baserat på spänningsfallet pga resistiviteten och det var det jag svarade på och som jag också var säker på skulle framgå rätt tydligt.
Senast redigerad av Henry 22 april 2007, 04:22:27, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Problemet med en kabel är att den oftast har en fram och en återledare. Det är lätt att glömma och därför viktigt att varje gång klarlägga vad som gäller. Ett misstag som sker ganska ofta.
Skriv svar