Optimum BF20L till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
lenny

Inlägg av lenny »

Ja nu har jag provkört och det var inget vidare.
Motorerna orkar inte driva med mer än X300 Y300 Z 180-200 men tappar steg ibland, det hjälper inte att sänka hastigheten mer.
En positiv nyhet som jag kan dela med mej är att jag köpte en gasfjäder på Biltema till Z-axeln för att överhuvudtaget få den att gå utan att tappa steg.
Längd 750mm slag ca 300mm Art Nr. 68.263 tror den var till en Saab 9-5. När jag tryckte den mot badrumsvågen så tryckte den 25-30 Kg.
Ja vad skall jag säga, nu gäller det att ta nya tag.
Jag har tänkt på hur man skall gå vidare och det här har jag kommit fram till. Först titta över alla axlar optimera skruvar slipa putsa av möjliga grader ojämnheter, ställa in rikta muttrar.Dom kanske inte sitter exakt rätt.
Och om inte det hjälper så hade jag en tanke på kuggremmar, men kom till den slutsatsen att det är bättre att lägga dom pengarna på kulskruvar istället.
Så det slutar kanske med ombyggnad till solectros kulskruvar 16x5mm.
Skruvarna kostar väl med dubbel bearbetade ändar 800-900:- plus moms.
Muttrar 650:- Plus moms. per axel.
Och jag som skulle lägga mina nästkommande pengar på en ATC. :(
JBV

Inlägg av JBV »

Ta gärna en bild på hur du monterat gasfjädern! Du tappar inget arbetsområde?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jaha lenny det var ju lite synd att det inte funkade direkt, men jag förstår inte varför 3Nm motor inte skulle kunna dra vagnen snabbare och utan att tappa steg.
Jag skall försöka och jag har ju bara hälften så starka motorer hemma 1.8 Nm, och tror mig att det skall gå, men nu vet jag inte, får väl prova och se.
I originalsatsen så använder dom ju 2.2Nm motorer som utväxlas till 3.2 Nm och dom orkar ju dra riktigt. får man förutsätta.
Kanske är det för svag driver till motororna?
Och JBV här på forumet som konventerat sin BF20 har ju "bara" 2.2 Nm motorer och kör också med direktkoppling, och det går ju bra efter vad jag vet, kanske läge att höra med honom.
Det var ju en fin ide med gasfjädern :) den axlen är ju den "svåraste".
JBV

Inlägg av JBV »

Jag körde mina stegmotorer på 12V först och då fick jag resonansproblem kring 200mm/min, motorerna stannade bara å tjöt... Sedan testade jag köra 24V och kunde köra X&Y uppåt 1000 mm/min utan problem, kanske snabbare, har inte orkat experimentera så mycket än då jag måste ha utväxling/motvikt/gasfjäder på Z innan maskinen blir pålitlig!

Jag ska definitift skaffa servon istället! Önskar jag hade lagt pengarna på det från början.

Angående kuggremmar: Köp XL remmar på elfa och fräs ut kuggremshjulen själv med en 2 mm fräs! Jag kan fixa nc koden för att fräsa ut profilen av ett XL hjul med en 2 mm pinnfräs!

Remmarna kostar inte mycket:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9620.htm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

En stor motor tappar kraft ganska fort, men är väldigt stark på lågt varv. Så vill man ha hög hastighet med stor motor måste man växla "fel håll". Alternativet är att använda mindre motor. Det att den tappar steg är inte att motorn inte orkar, det är att den går för fort. En annan orsak kan vara att man använder en Unipolär motor. Dom är svagare i sin konstruktion.
Se gärna kurvorna på min sida.
JBV

Inlägg av JBV »

Den tappar visst steg för den inte orkar. Vridmomentet faller ju som sakt i sorglig takt med varvtalet. Min motor för Z orkar precis fräshuvudet vid lägsta tänkbara hastighet. lägg bara handen på fräshuvudet och det börjar klicka från motorn... Så kom inte å säg det beror på hastigheten :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nä, först måste den ju upp i styrfart iaf. :lol:
JBV

Inlägg av JBV »

Hehe jag tänkte när man joggar med typ 0,01 mm per "klick" eller så ;)
Nåväl vi kan väl säga att det viktiga är vridmomentet oavsett varvtal...
Om axeln i en viss situation kräver ett högre vridmoment än motorn kan ge, så kan man väl säga att den inte orkar? :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Helt rätt, så ska det vara. :D
lenny

Inlägg av lenny »

Ja jag tycker det är väldigt konstigt, att inte jag kan lyckas bättre.
Jag har pratat med Jojje att byta mitt kort till ett annat. Tänk om det är så lätt. Tack för den snabba supporten Jojje, det är knappt att jag har hunnit med att ge dej fakta i den takt du velat ha den.
När jag har sett cnc videos på hemgjorda maskiner så skall det räcka med mina, JBV kör ju med 1000mm/minuten.
Jag får väl ha lite is i magen och hoppas på det nya kortet.
JBV jag har bara tryckt ihop gasfjädern och satt fast ett buntband, väldigt provisoriskt, tror inte man skall missa något arbetsområde om man monterar den rätt.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

är det ingen som har kamera?? :)

Skulle vara väldigt roligt om någon kunde fota BF20an, lite närbilder, bilder på lagerblocken, bilder överhuvudtaget, så man kan titta och fundera lite.. Ingen som vill ta på sig det? :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

warpcore Gå in på Optium´s hemsida så är där lite att titta på, eller så kan jag skicka manualen till Dig som jag fick av mark, där är bilder och detaljer plus en hel del annat, Pm:a mig din mailadress iså fall, den är på 6.5Mb (stor).

http://www.optimum-maschinen.de/produkt ... index.html
Edit:
Och längst ner på sidan är mina bilder:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=300
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Har nu också provkört min BF20 X-axlen, kommer upp i 600-700 utan belastning och med 300mm/min kan jag inte hålla emot vagnen, det är nog lite för klena motorer ändå, mina 1.8 Nm. (33volt/2.8A)
Jag har kört med direktkoppling med en plastslang som kopplingelement och kört endast test. Skall testa mer imorgon om tid gives.
lenny

Inlägg av lenny »

JBV kan du utveckla det här med att fräsa XL kuggremshjul med en 2mm fräs.
Hur gör man rent praktiskt ?
Har du något program så att du kan få fram nc kod för olika antal kuggar ?
Måste du inte ha en 4e axel ?
Har du någon cad ritning på kuggdelningen ?
Det låter som en billig lösning när man vill ha någon form av utväxling.
JBV

Inlägg av JBV »

Jag har ett program som skapar alla sorters kugghjul parametriskt, så jag knappar bara in vad jag vill ha och får en 3d modell som jag sedan tar ut 2d profilen ur, sedan kör jag en offset på profilen med radien på pinnfräsen jag ska använda, och till sist gör jag om den nya linjen till g-kod.

Då är det bara att ställa in vart man vill center på kuggremshjulet ska vara, flytta till första punkten i profilen, sänka ner fräsen och starta programmet. När det kört ett varv sänker man ner den ytterligare och kör programmet en gång till. Osv..

Jag tänkte använda mig av en skärbräda i plast som material. möjligtvis limma ihop 2 om det blir för tunnt.
Skriv svar