Ideer för STOR fräs?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men eftersom det är litet fotavtryck mellan Y och Z, så uppnår man <5mm även med "simpla" kullager, pga att det är så små avstånd det kan röra sig. :)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Nu fattar jag nog inte riktigt vad du menar. :humm:

Med fotavtryck menar jag avstånd mellan fästpunkterna för en och samma axel. Att avståndet *mellan* Y och Z är litet hjälper ju inte med tanke på att Z-axeln ska kunna sticka ut en meter. Minsta glapp i Y- eller Z-lagren och du har stort glapp längst ut på Z-axeln.

Edit: förtydligade lite.

Arvid
Senast redigerad av arvidb 16 februari 2007, 18:35:19, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har trådskaparen någon gång nämt upphägning på bara en sida?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nja, bara en gång, men då måste man gå längre upp för att läsa.

"En ide för att ytterligare försvåra den mekaniska stabiliteten vore att släden/portalen bara vore upphängd på en sida, lämpligtvis mot en vägg, och således tar minimal plats när den inte används."
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

arvidb skrev:Nu fattar jag nog inte riktigt vad du menar. :humm:

Med fotavtryck menar jag avstånd mellan fästpunkterna för en och samma axel. Att avståndet *mellan* Y och Z är litet hjälper ju inte med tanke på att Z-axeln ska kunna sticka ut en meter. Minsta glapp i Y- eller Z-lagren och du har stort glapp längst ut på Z-axeln.

Edit: förtydligade lite.

Arvid
Lite svårt att hänga med när du editerar hela tiden det du en gång skivit, och av mig läst.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja visst ja det var ju han som tog upp det. Ursäkta
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Min egna funderingar har också lett fram till dubbla skenor på vägen, med en fyrkantig eller rektangulär släde på. Ut från släden går, sett ovanifrån, en triangel där där den ena sidan då lämpligen är vinkelrät mot väggen. En sådan triangel i ovankant på släden och en i underkant, dessa sitter ihop med ett stag i spetsen. Då får man en vinkelrät rektangel ut från väggen att bygga vidare på som borde vara relativt styv beroende på byggmaterial och storlek.

Var först inne på aluminium profiler men lurar nu på om inte själva stommen som bildar armen ut från väggen skulle bli vansinnigt stabil om den byggdes av något skivmaterial såsom spånskiva eller plyvwood i en lådkonstruktion. Kan dock bli väl tungt. hm....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

några funderingar, hadde man haft ett helt rum man kunde bygga i, t.e.x ett garage där man har en helt fri bit kunde man gjort en postalmaskin som är hängd på väggarna, skulle inte ta mycket plats om man kan köra in fräshuvudet i ett hörn

det finns kuggremmar i metervara och om man gör det hela rätt med sådanna så kan man få milimeter precison

sen är det där med kedja en metod man inte bör förakta
såg en sak där kedjan ar fast och motorn satt på saken som skulle röras och man lät kedjan gå ett halvvarv runt den drivande kedjehjulet, då kande man spänna kedjan bra och om man kollade upp längsutvidgningen från slitaget så kan man hålla hygglig noggranhet
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Är det ingen som orkar läsa trådar från början?
Så här skrev jag i post #7:

"Såg en gång en snubbe som satta en skena på varje långvägg i garaget. Sen monterade han en travers mellan med en spindel på. Han skulle också fräsa båtar."

:D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:oops: , läste det men det fastnade inte, skyller på den förbannade förkylningen som inte vill gå över
nog dags att sova så man vilar upp sig lite

glömde en annan sak, vill man göra långa gängstänger så behöver man ju inte svarva dom, det äcker med ett vasst gängsnitt och en gängsnittshållade med styrning, sen kan man gänka många meter utan uppehåll, lite smorning är bra

har gängat plaststänger i svarven på det sättet

hm, finns ju elektriska gängmaskiner för rörgängning som borde funka om man kan göra bra fäste för gängsnittet
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

:)

Synd jag inte sparade på vart jag såg det. Det var ett imponerande bygge. :D
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Gimbal-> Precis en sådan konstruktion som jag misslyckades med att beskriva ovan. :)

Men använd krysstag för att binda ihop trianglarna. Att bara sätta ett stag mellan trianglarnas spetsar längst ut hjälper inte. Fast det kanske var så du menade, jag är inte riktigt med idag, har jag märkt... :roll:

Arvid
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

http://www.alucon.se/

Där finns glidprofiler. Men de är kanske inte tillräckligt billiga.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

arvidb skrev:Gimbal-> Precis en sådan konstruktion som jag misslyckades med att beskriva ovan. :)

Arvid
okey, begrep inte det fullt ut.

Var först inne på krysstag, dvs en fackverkskonstruktion, men byggar man hela armen i en lådkonstruktion av ex spånskivor får man också vridstyvhet och det är nog inte fel.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

posta lite skisser, det är enklare att visualisera alla ideer då!
Skriv svar