Ideer för STOR fräs?
Nu fattar jag nog inte riktigt vad du menar. 
Med fotavtryck menar jag avstånd mellan fästpunkterna för en och samma axel. Att avståndet *mellan* Y och Z är litet hjälper ju inte med tanke på att Z-axeln ska kunna sticka ut en meter. Minsta glapp i Y- eller Z-lagren och du har stort glapp längst ut på Z-axeln.
Edit: förtydligade lite.
Arvid

Med fotavtryck menar jag avstånd mellan fästpunkterna för en och samma axel. Att avståndet *mellan* Y och Z är litet hjälper ju inte med tanke på att Z-axeln ska kunna sticka ut en meter. Minsta glapp i Y- eller Z-lagren och du har stort glapp längst ut på Z-axeln.
Arvid
Senast redigerad av arvidb 16 februari 2007, 18:35:19, redigerad totalt 1 gång.
Lite svårt att hänga med när du editerar hela tiden det du en gång skivit, och av mig läst.arvidb skrev:Nu fattar jag nog inte riktigt vad du menar.
Arvid
Min egna funderingar har också lett fram till dubbla skenor på vägen, med en fyrkantig eller rektangulär släde på. Ut från släden går, sett ovanifrån, en triangel där där den ena sidan då lämpligen är vinkelrät mot väggen. En sådan triangel i ovankant på släden och en i underkant, dessa sitter ihop med ett stag i spetsen. Då får man en vinkelrät rektangel ut från väggen att bygga vidare på som borde vara relativt styv beroende på byggmaterial och storlek.
Var först inne på aluminium profiler men lurar nu på om inte själva stommen som bildar armen ut från väggen skulle bli vansinnigt stabil om den byggdes av något skivmaterial såsom spånskiva eller plyvwood i en lådkonstruktion. Kan dock bli väl tungt. hm....
Var först inne på aluminium profiler men lurar nu på om inte själva stommen som bildar armen ut från väggen skulle bli vansinnigt stabil om den byggdes av något skivmaterial såsom spånskiva eller plyvwood i en lådkonstruktion. Kan dock bli väl tungt. hm....
några funderingar, hadde man haft ett helt rum man kunde bygga i, t.e.x ett garage där man har en helt fri bit kunde man gjort en postalmaskin som är hängd på väggarna, skulle inte ta mycket plats om man kan köra in fräshuvudet i ett hörn
det finns kuggremmar i metervara och om man gör det hela rätt med sådanna så kan man få milimeter precison
sen är det där med kedja en metod man inte bör förakta
såg en sak där kedjan ar fast och motorn satt på saken som skulle röras och man lät kedjan gå ett halvvarv runt den drivande kedjehjulet, då kande man spänna kedjan bra och om man kollade upp längsutvidgningen från slitaget så kan man hålla hygglig noggranhet
det finns kuggremmar i metervara och om man gör det hela rätt med sådanna så kan man få milimeter precison
sen är det där med kedja en metod man inte bör förakta
såg en sak där kedjan ar fast och motorn satt på saken som skulle röras och man lät kedjan gå ett halvvarv runt den drivande kedjehjulet, då kande man spänna kedjan bra och om man kollade upp längsutvidgningen från slitaget så kan man hålla hygglig noggranhet

nog dags att sova så man vilar upp sig lite
glömde en annan sak, vill man göra långa gängstänger så behöver man ju inte svarva dom, det äcker med ett vasst gängsnitt och en gängsnittshållade med styrning, sen kan man gänka många meter utan uppehåll, lite smorning är bra
har gängat plaststänger i svarven på det sättet
hm, finns ju elektriska gängmaskiner för rörgängning som borde funka om man kan göra bra fäste för gängsnittet
-
- Kontakt:
okey, begrep inte det fullt ut.arvidb skrev:Gimbal-> Precis en sådan konstruktion som jag misslyckades med att beskriva ovan.
Arvid
Var först inne på krysstag, dvs en fackverkskonstruktion, men byggar man hela armen i en lådkonstruktion av ex spånskivor får man också vridstyvhet och det är nog inte fel.