Ideer för STOR fräs?
Ideer för STOR fräs?
Om man bara för skojs skull bollar med tanken på en STOR lågbudget cnc-fräs som klarar arbetsstycken av storleken ca 2x1.5x1m (LxBxH). Låter tufft, men de förmildrande omständigheterna är noggrannhet på ca +-5mm samt mjukt material typ någon fast frigolit.
Kulskruvar är inte att tänka på, vanliga skruvar i 2m, nja kan börja kasta? Återkoppling av position om man bygger eget servo? hur? (ej industriella = dyra lösningar).
Andra ideer?
(Fräsen skulle, om den nu någonsin bygdes, användas för framställning av pluggar vid kajak/mindre båtbygge, pluggar längre än två meter får göras i delar)
Kulskruvar är inte att tänka på, vanliga skruvar i 2m, nja kan börja kasta? Återkoppling av position om man bygger eget servo? hur? (ej industriella = dyra lösningar).
Andra ideer?
(Fräsen skulle, om den nu någonsin bygdes, användas för framställning av pluggar vid kajak/mindre båtbygge, pluggar längre än två meter får göras i delar)
Man skulle exempelvis kunna använda sig av 2 st aluminiumprofiler och linjärmotorer. Det är inte speciellt svårt att bygga, speciellt om man använder T-profiler som då även går att använda för att bära portalen eller bordet, vilket man väljer att röra på. T-profil ligger på typ 2000 för 6 m, fet dimension. Man behöver dock någon typ av positionsåterkoppling, men den går nog att åstadkomma av lite vajer och hjul samt mätning på axeln. Noggrannhet kan man nog få, men kraften blir lite tveksam...
Annars kan man använda vajer att dra med och då kan man även få positionsåterkopplingen utan omvägar. Man kan dessutom få en stark maskin, men sannolikt finns det risk för att det kan slira, vilket leder till att återkopplingen inte blir riktig och noggrannheten kan drabbas. Går naturligtvis att lösa med mer vajer och en ickedrivande återkoppling av positionen.
För 1m-hållet känns det nog lämpligast att använda sig av trapetsgängad stav.
Jag tycker att alternativ 1 är klart koolast men alternativ 2 är mer realistiskt.
Annars kan man använda vajer att dra med och då kan man även få positionsåterkopplingen utan omvägar. Man kan dessutom få en stark maskin, men sannolikt finns det risk för att det kan slira, vilket leder till att återkopplingen inte blir riktig och noggrannheten kan drabbas. Går naturligtvis att lösa med mer vajer och en ickedrivande återkoppling av positionen.
För 1m-hållet känns det nog lämpligast att använda sig av trapetsgängad stav.
Jag tycker att alternativ 1 är klart koolast men alternativ 2 är mer realistiskt.
En ide för att ytterligare försvåra den mekaniska stabiliteten vore att släden/portalen bara vore upphängd på en sida, lämpligtvis mot en vägg, och således tar minimal plats när den inte används.
Linjärmotorer är bara att glömma, det är inte direkt lågbudget.
Dra släden med vajer är en möjlig lösning, kuggstång känns som det skulle kunna glappa rätt så bra dock.
Positionsåterkoppling var jag ett tag inne på att optiskt läsa av mm-skalan på ett måttband, risk finns dock att skräp från fräsningen strular till det.
Spåna vidare...
Linjärmotorer är bara att glömma, det är inte direkt lågbudget.
Dra släden med vajer är en möjlig lösning, kuggstång känns som det skulle kunna glappa rätt så bra dock.
Positionsåterkoppling var jag ett tag inne på att optiskt läsa av mm-skalan på ett måttband, risk finns dock att skräp från fräsningen strular till det.
Spåna vidare...
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=6840
Isf linjärlager kan du använda vanliga kullager. Du kunde ju har upp till 5mm glapp.
Såg en gång en snubbe som satta en skena på varje långvägg i garaget. Sen monterade han en travers mellan med en spindel på. Han skulle också fräsa båtar. För att fixa drivningen så snurrar man på muttern isf stången. Då slipper man att den börjar kasta.
Isf linjärlager kan du använda vanliga kullager. Du kunde ju har upp till 5mm glapp.
Såg en gång en snubbe som satta en skena på varje långvägg i garaget. Sen monterade han en travers mellan med en spindel på. Han skulle också fräsa båtar. För att fixa drivningen så snurrar man på muttern isf stången. Då slipper man att den börjar kasta.
Gängstång finns i 2 meters, inte säker på var man köper dom men kolla på verktygs specialisten eller ahlsell eller liknande.
Vi har m10 2m på jobbet, skicka ett pm så kan jag höra var vi köper dom.
Eller så köper du rundstav i lagom kvalitet o spänn i en svarv o kör med ett gängsnitt, du kommer ha o göra en dag eller två men du kan fixa 6meters utan problem.
Vi har m10 2m på jobbet, skicka ett pm så kan jag höra var vi köper dom.
Eller så köper du rundstav i lagom kvalitet o spänn i en svarv o kör med ett gängsnitt, du kommer ha o göra en dag eller två men du kan fixa 6meters utan problem.
Tänk på att bygga i "trianglar". Hur du ska lösa det med 1 m Z-axel vete sjutton, men ska du bara fräsa skumplast så kanske du klarar dig med nånting i stil med ett fyrkantsrör med två skenstyrningar på, och fyra block till dem på "Y-armen". Y i sin tur behöver fyra fästpunkter mot väggen för att bli stabil, ordnade så här ("===" ska föreställa skenstyrningar/rullprofiler för kullager, fästa på väggen och (X) är punkterna där Y-armen är fäst):
Från (1) och (2) går det lämpligen ut profiler rakt ut, från (3) och (4) profiler som möter den från (1) resp. (2) längst ut.
Upphängningen på väggen kan du säkert fixa med kullager/annan budgetlösning, men övriga axlar behöver du nog riktiga skenstyrningar till (Typ THK HSR25 el. liknande). Det behöver inte vara fruktansvärt dyrt på Ebay.
Ska du bygga stort och billigt så gäller det verkligen att tänka på designen!
Edit: Kom på att det ju ska vara vridstyvt också. Ändrade till 4 fästpunkter på väggen.
Edit2: För övrigt håller jag med tecno om att kuggremsdrift verkar som en ganska självklar lösning. Det känns som om du kommer att få ett h-e med vanliga gängstavar och trapets- eller kulskruvar blir ju svindyrt.
Arvid
Kod: Markera allt
=============(2)=====(4)===========
=============(1)=====(3)===========
Upphängningen på väggen kan du säkert fixa med kullager/annan budgetlösning, men övriga axlar behöver du nog riktiga skenstyrningar till (Typ THK HSR25 el. liknande). Det behöver inte vara fruktansvärt dyrt på Ebay.
Ska du bygga stort och billigt så gäller det verkligen att tänka på designen!
Edit: Kom på att det ju ska vara vridstyvt också. Ändrade till 4 fästpunkter på väggen.
Edit2: För övrigt håller jag med tecno om att kuggremsdrift verkar som en ganska självklar lösning. Det känns som om du kommer att få ett h-e med vanliga gängstavar och trapets- eller kulskruvar blir ju svindyrt.
Arvid
Man kan kompensera för billiga styrningar med dålig vridstyvhet genom en bred "bas" - alltså med fästpunkter med långt avstånd till varandra (vilket borde vara möjligt på väggen). Fästet mellan Y- och Z-axlarna däremot måste vara vridstyvt utan något stort fotavtryck. Alltså behövs bättre styrningar där.
Edit: Ja den du hänvisade till är ett bra exempel, även om jag nog skulle vilja ha samma avstånd mellan blocken X-led som i Y-led (inte mycket kortare i X-led som den maskinen har). En stor skillnad mellan den maskinen och den som diskuteras här är ju Z-axelns längd också. Den maskinen använder ju dessutom riktiga skenstyrningar.
Arvid
Edit: Ja den du hänvisade till är ett bra exempel, även om jag nog skulle vilja ha samma avstånd mellan blocken X-led som i Y-led (inte mycket kortare i X-led som den maskinen har). En stor skillnad mellan den maskinen och den som diskuteras här är ju Z-axelns längd också. Den maskinen använder ju dessutom riktiga skenstyrningar.
Arvid
Senast redigerad av arvidb 16 februari 2007, 18:27:52, redigerad totalt 2 gånger.