Bläckstråle direkt på PCB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

En gång så höll jag på i en hel timme med rengörningsprogrammet och en masssa utskrifter för att få gång skrivhuvudet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det behöver nog inte vara så starka grejer som Xylen utan testa tex med T-sprit, aceton, ren bensin, lacknafta, eller tex cellulosaförtunning som innehåller lite av varje i lösningsmedels väg. Rengöringsprogrammet är egentligen inte så värst bra då dom normalt bara kör igång munstyckena i en viss sekvens och där en gummiskrapa sedan rengör den direkta ytan, men detta fungerar visserligen bra när allt fungerar som det skall. Är ett munstycke tilltäppt och några få rengöringscykler inte gör någon skillnad så tycker jag personligen att det allra bästa är att rengöra det manuellt så man inte sliter på munstyckena med rengöringsprogrammet, för då kan munstyckena mycket lätt kan bli överhettade och bli förstörda.

Oxid på guld verkar lite konstigt då ju guld är en ädelmetall. Vet dock ej direkt annars hur man får bort oxid men däremot så kan det vara något ämne som satt sig på guldytan och som brukar kunna hända. Men så länge som munstyckena fungerar så borde det inte göra någon skada om det sitter kvar.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Nja, det är just det, det blir inte kontakt.
Det blir tydliga ränder o tar man ur o sätter i den igen så flyttar sig ränderna.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Nu har jag fått hem bläcket :)
Men det behövs en annan skrivarteknik än att värma bläcket till ånga.
Verkar nämligen som att det blir till betong i skrivarhuvudet.

Finns det någon annan bläckstråleteknik än motstånd som värms upp?
Fanns inte något som hette membran någonting för länge sedan?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns en utskriftsmetod som använder piezomembran. Tyvärr har jag glömt bort vad den heter.

Du vet inte vilka maskiner som bläcket brukar användas till?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Epson kör piezoteknik har jag för mig. HP, Lexmark kör termo.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Jodå, det vet jag.
Till filtpennor.

Piezomembran är nog bättre än min ide med en gummislang man slår lite på :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Här är ännu en sida där dom gör kretskort med att printa direkt på kortet.

http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=30951
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Har testat lite på skolan med denna metod, en kompis hade en gammal Canon skrivare han donerade. Vi behövde faktiskt inte modda den överhuvudtaget för att få in ett kretskort, förutom att ta bort chassit såklart. Det stora problemet är som vanligt att bläcket inte är vattenfast.
Annars har vi fått skapliga resultat när vi skrivit direkt på ett kopparkort utan fotoresist, behöver bara hitta ett sätt att minska bläckmängden....
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om man använder fotoresist och täckande färg, behöver det inte vara vattenfast. Bara det inte lyser igenom när man härdar resisten. Men man har väl inte vunnit så mycket på den metoden jämfört med att printa på transp. film och lägga i ljusboxen.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Nu har vi lyckats väldigt bra att framställa kretskort med denna motoden, vi använde en Epson D88, med orginal gula bläcket. Ingen jättestor moddning krävdes, det vi gjorde var att ta bort överdelen av chassit, dom övre frontrullarna och satte två stycket brickor under den metal plåt som skrivarhuvudet vilar på. Sedan härdade vi bläcket i ungn i 3min 230 grader. Sedan stoppade vi ner det i etsbadet.

Bilder kommer senare när jag får tag på en kamera.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Nice :)

Jag har strul med att epsonskrivaren tycker att bläcket är slut, har inte hunnit köra igenom till mitt nya bläck jag skaffade för experimentet.
Flyter inte mönstret ut på kopparn?
Det problemet hadde jag iaf med vanligt bläck på en hpskrivare.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Vi körde med inställningarna för OH papper och det var inga problem med att bläcket flöt ut, men det går ju att trimma in ännu bättre om man finjusterar bläckmängden som ska ut.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om man har problem med att skrivaren tycker att bläcket är slut, trots att man just fyllt på, så finns det ett mycket bra program för att lösa det:

Sscserve.

Tyvärr har jag inte kvar länken, men den finns säkert på google. :)
Programmmet klarar både bläckpatroner med chip och de utan.

Förutom att återställa bläckpatroner så kan man göra diverse andra tricks med skrivaren. Smått perfekt om man skriver ut direkt på kretskort alltså. :)
Skriv svar