12v batteriladdare Ah-omfång

Mindmapper

Re: 12v batteriladdare Ah-omfång

Inlägg av Mindmapper »

FormerMazda skrev: 20 augusti 2026, 07:01:52 Jag ställde frågan till ctek en gång för längesen, vad som hände om jag hade ett större batteri än laddaren var specad för.
Det korta svaret var att det tar längre tid bara.

Men nu känner jag mig inte nöjd med det svaret längre. :)

Man kanske skulle dra en fråga till dom igen?
Det svaret gällde andra förutsättningar. Att ladda ett batteri eller att ladda flera batteri i en batteribank är inte samma. Laddar du ett batteri så känner laddaren att du kommer upp i rätt spänning och strömmen avtar av sig själv.
Har du flera batterier behöver de inte nå samma laddningsgrad samtidigt. Behövs bara att ett som inte uppnår graden av full laddning kommer laddaren att fortsätta. Fortgår det länge kommer de fulladdade batterierna att ta skada.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo, efter som laddningsgraden är kopplad till spänningen så kommer parallella batterier i en batteribank att laddas lika. De kan styras på samma sätt som när du laddar ett batteri.
Okalettos

Inlägg av Okalettos »

Spännande, undrar vem som har rätt, formerMazda eller danei..
bearing

Inlägg av bearing »

danei skrev: 5 september 2026, 14:17:16 Jo, efter som laddningsgraden är kopplad till spänningen så kommer parallella batterier i en batteribank att laddas lika. De kan styras på samma sätt som när du laddar ett batteri.
Fel. Blybatterier har hög hysteres. På jobbet har vi haft stora problem hos kunder på grund av att vi valde att lägga två mindre slutna 12V-batterier i parallell istället för ett större. Batterierna har ungefär 1500mm avstånd och spänningsfallet i parallellkopplingen gör att det ena laddas ur med högre ström än det andra. När batterierna sen ska laddas upp från olika SOC med en smart laddare går något fel, och batterierna kokar sönder.
Okalettos

Inlägg av Okalettos »

bearing skrev: 7 september 2026, 14:58:07
danei skrev: 5 september 2026, 14:17:16 Jo, efter som laddningsgraden är kopplad till spänningen så kommer parallella batterier i en batteribank att laddas lika. De kan styras på samma sätt som när du laddar ett batteri.
Fel. Blybatterier har hög hysteres. På jobbet har vi haft stora problem hos kunder på grund av att vi valde att lägga två mindre slutna 12V-batterier i parallell istället för ett större. Batterierna har ungefär 1500mm avstånd och spänningsfallet i parallellkopplingen gör att det ena laddas ur med högre ström än det andra. När batterierna sen ska laddas upp från olika SOC med en smart laddare går något fel, och batterierna kokar sönder.
Hm, två likadana batterier av samma typ, ålder och skötsel? Hade ni lika långa kablar från 'källan' till polerna?
bearing

Inlägg av bearing »

Allt helt nytt. Antagligen är det assymmetri i eldragningen av stora förbrukare som orsakar problemet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det fungerar definitivt med 2st parallellkopplade batterier.
För att räkna ut vad som gått fel får man kika på:
* Modell på laddaren
* Modell på batterier
* Kabelarea och spänningsfall
* Hur ser lasten ut?

Det kan vara så enkelt att pga lastprofilen går laddaren aldrig ur boostläget så man behöver en annan laddare.
Att byta till annan storlek/typ av batteri kan ha löst problemet av ett sammanträffande.
Okalettos

Inlägg av Okalettos »

Jag brukar alltid försöka ha lika långa identiska ledningar till förgreningspunkten av 'försiktighetsskäl', då har man åtminstone tagit bort 1st möjlig felfaktor till 'obalans' mellan batterierna har jag alltid tänkt.. Det är ju/väl illa nog att identiska batterier av samma ålder och drift ändå kommer åldras lite olika och skapa, mer eller mindre obalans.. Men det råder inte full enighet om det..

Jag är intresserad av hur STOR betydelse olikheter mellan parallellkopplade likadana batterier har i praktiken m a p funktion och livslängd vid olika scenarier, om vi dock förutsätter 'lika långa identiska ledningar'.. T ex ena batteriet har stått på hyllan 1år längre än övriga eller att ett batteri har råkat hamna under 50% laddningsgrad i en vecka innan det såldes..

Vi kanske kan dela upp frågan lite..

Hög tillgänglig laddning 100A (t ex generator)
Högt/väldigt högt strömuttag 20-200A

Låg tillgänglig laddning 10A (t ex solcell)
Lågt/måttligt strömuttag 0-20A

Samt kombinationer av dessa..

Mvh.
Okalettos

Inlägg av Okalettos »

Efter att ha pratat med en vän som jobbat länge med UPSer så verkar det råda en del missuppfattningar bland 'vanligt folk', men även bland folk som anser sig kunniga.. Han menar att det många tror har med parallellkoppling att göra snarare har med seriekoppling att göra.. Således är även t ex Google ai hyfsat vilseledd i sina svar på grund av det enligt honom.
Han menar att vid parallellkoppling så ska batterierna vara av samma modell och få samma laddning, men att det spelar liten roll om något av batterierna är äldre.. Samt att desto lägre strömuttag desto mindre roll spelar asymmetrisk ledningsdragning roll..
Detta ska alltså gälla under förutsättning att batterierna är friska, dvs att det inte finns läckageströmmar mellan celler etc.

Ps. Tråden har börjat avvika en hel del från min ursprungliga frågeställning, men det här är också intressant.. Ds.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

UPS:er har väl lite annan laddningselektronik än en "smart"-laddare, antar jag?

Utan att faktiskt veta så utgår jag från att de i stort sett konstantspänningsladdar batterierna, givetvis med en strömgräns också.
Jag tror också att det förekommer att UPS:er inte är gjorda för max livslängd på batterierna, utan för att ge den livslängd de utlovar i sina datablad. D.v.s. de kan överladda batterier något för att t.ex. spara in kostnaden för temperatursensor om detta innebär att batterierna ändå överlever specad ålder.
Skriv svar