Väggvårta med växelström ut?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Väggvårta med växelström ut?

Inlägg av MiaM »

Ja, loppisar är bra++. Det går rätt snabbt att bara rota vidare och inte ens titta på de som uppenbart är switchade.

Och också bra tips om ringledningstrafo. Dels kan det finnas en redan installerad i huset, och dels hittar man ibland såna på loppisar. En varning dock är att det verkar som att t.ex. nån gammal Friedland (som jag hittat till synes NOS på loppis) verkar vara gjord av hårdplast ("vit bakelit") så den är nog rätt olämplig att använda annat än monterad på vägg. D.v.s. om du stickproppsansluter den så skruva ändå fast den på väggen, på nåt ställe där man inte riskerar att råka slå emot den, för annars lär väl skalet spricka.

P.S. om du använder husets ringledningstrafo så kan du kanske använde den endast som 50Hz-referens men driva åtminstone LED-displayer från t.ex. USB-laddare, för att inte lasta ringledningstrafon onödigt mycket.

Också: Dessa trafos har ofta en lindning med tre uttag, så att man kan få 3V, 5V eller 8V.

Också: Gamla C64-nätdelar har 9V AC (och ofta opålitlig 5V DC)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tack! Letar vidare. Kanske blir tvungen att lägga till en buck för att hantera bredare intervall på inspänning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev: 22 augusti 2026, 05:23:45 Ja, loppisar är bra++. Det går rätt snabbt att bara rota vidare och inte ens titta på de som uppenbart är switchade.
Ja det känns ju rätt snabbt på vikten liksom... De som inte är switchade väger ju rejält mycket mer på grund av transformatorn.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De gamla (typ tidigt 90 tal) för typ julgransslingor och liknande innehöll bara en transformator (jag vet för jag har skruvat isär ett antal). Borde gå att hitta på loppmarknad eller liknande annars.
(Tyvärr hade jag nog kört bort dem när jag flyttade för länge sedan, annars hade du kunnat få en om jag hittar någon i lådorna...)
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag letade lite i gömmorna och hittade en på 12V Ac.
Hermetiskt försluten och med högtalar-din som anslutning.
Den blir din mot porto, hör av dig via PM om det är intressant.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ah.. När du säger det så kanske jag har en sådan som var till en halogenlampa! Skall gräva vidare. Hör av mig om det blir aktuellt.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Jag borde ha ett gäng med AC ut, tror jag i alla fall. Kan kolla om det fortfarande är aktuellt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tack. Återkommer om jag inte hittar på Emmaus
Skriv svar