säter skrev: ↑1 augusti 2026, 11:13:49
Jag har gjort en adapter av följande.
44-502_xxl_1.jpg
44-2007_xxl_1.jpg
Använd hellre ojordad "tjock" sladd, typ sån som sitter på dammsugare och liknande. Europluggen är bara specad till 2,5A och det är upp till lasten att inte dra mer ström än så. "Tjock" ojordad är specad för de 10/16A som uttagen får vara avsäkrade med, och som skarvuttaget är avsett för.
Jag ser nu att tråden är 10 sidor lång, och som en genuin slacker så orkar jag inte läsa allt. Dessa trådar går cirka alltid på tomgång och har cirka alltid samma kommentarer från olika håll.
Men det jag vill tillägga, som förhoppningsvis inte fullt ut är en upprepning av vad andra skrivit och vad jag inte läst, är:
Schemorna som Mickecarlsson visar visar att motorn är direkt nätdriven. Det gör att det inte endast är nättrafo, strömbrytare, ev säkringshållare osv som måste uppfylla krav för dubbelisolering, utan även motorn måste uppfylla de kraven.
Random googling visar en 4000DS MKII och den har tydligt INGEN kvadrat-i-kvardrat-symbol, d.v.s. inge symbol för dubbelisolering. Det gör att apparaten lär inte vara en av alla apparater som är dubbelisolerade men tillverkad före eurokontakten slog igenom.
Den enda helt korrekta lösningen som inte är en större ombyggnad torde därmed vara att byta till ett jordat sladdställ och se till att skyddsjordsledaren ansluts på rätt sätt, d.v.s. så att transformatorn, motorn och monteringsdetaljer till strömbrytaren är väl jordade.
En annan tänkbar lösning vore att skaffa en dubbelisolerad trafo som ger 2*27V balanserat/symmetriskt, och som orkar ge så mycket effekt som bandspelaren totalt använder. Använd då denna trafo både för att driva bandspelaren och också för att backmata originaltrafon som i sin tur då endast matar motorn. Eftersom trafos har viss förlust så kommer spänningen över motorn vara lägre än spec, så man får ändra på kopplingen hur motorn ansluts till trafons lindingar för att motorn ska få rätt spänning. I det läget måste man givetvis ta bort originalnätsladden osv, för annars kommer dess stickpropp att skicka ut >200V på stiften.
Men också: jag vet inget om just 4000DS, men tumregeln är väl att de AKAI som är värda en del är de som heter något med GX, för de har tonhuvuden som är i princip outslitbara. Nu verkar ju 4000DS vara en trehuvudsmaskin så den har en del värde ändå, men hur bra den kommer låta beror då på hur mycket/lite slitage det är på tonhuvudena.
Akai från denna tid är också byggda för att vara väldigt stabila/driftsäkra, så sannolikt så är det endast remmar osv som kan behöva servas i mekaniken.