Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordade uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bo.Siltberg

Re: Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordade uttag

Inlägg av Bo.Siltberg »

Prins Valiant skrev: 7 augusti 2026, 09:11:43 Men rätta mig om jag har fel: Efter att läst olika inlägg, ombyggnad av lamparmatur med mera har jag tolkat det som följande:
Jag kan montera ett sladdställ med jordad kontakt och ansluta jorden korrekt till, i det här fallet, bandspelarens metallchassi.
Men det har begränsningar, det är för eget bruk och får ej säljas. Är min tolkning fel? Vem skulle kunna ha invändningar?
Skulle jag vilja sälja, kan jag klippa sladden, som man gör på en del försäljningar via auktioner.
Ja det är rätt, om och endast om det är lämpligt att skyddsjorda den. Det gäller allmänt att få med alla metalldelar som skulle kunna spänningssättas av ett isolationsfel i de enkelisolerade delarna/ledarna. Det kan vara ett problem hos t.ex en ljusarmatur eller andra apparater med rörliga delar. Det kan vara enklare att dubbelisolera den.

Bandspelaren har då byggts om från klass 0 till klass I. (Klass II för dubbelisolering).

Formellt får man då inte sälja den, men det bryr jag mig mindre om bara jobbet är väl utfört.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Mickecarlsson skrev: 7 augusti 2026, 07:42:26 Sammanfattning av tråden:
1. Har apparaten en ojordad rund kontakt får den endast anslutas till ojordat uttag. Finns inget ojordat uttag i hemmet kan apparaten inte användas.
2. Ska apparaten anslutas till jordat uttag måste den byggas om till annan säkerhetsklass och då är den att betrakta som en ny apparat och måste följa alla de regler som gäller för detta.
3. Sätt en isolationstransformator mellan jordad uttag och utrustningen.

Allt annat är inte tillåtet.

Edit: la till det tredje alternativet.
För att göra listan mer komplett finns också klass III - där apparaten är driven med klenspänning från en extern strömkälla, som RogerJoensson beskriver. Det är ett par snäpp säkrare än isolertrafo.

Men jag tänkte på första punkten, om man ska vara petig. Av de gamla föreskrifterna framgår att man inte reservationslöst kan använda klass 0-produkter i ojordade uttag. Flera bandspelare och andra apparater med metallhölje som kan spänningssättas får *) inte finnas inom räckhåll från varandra. Detta är ett ganska okänt krav, och visar återigen på att den gamla ojordade miljön inte var bra.

*) De gamla föreskrifterna säger "bör", alltså att man bör skyddsjorda apparaterna i detta fall. Dagens regler skulle säga "ska".
Senast redigerad av Bo.Siltberg 7 augusti 2026, 13:23:55, redigerad totalt 1 gång.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

SM0VDT skrev: 7 augusti 2026, 12:00:40 1. Du hänvisar till elsäkerhetsverkets konsument-info. Den saknar helt hänvisning i lag (annars hänvisa gärna till gällande lag). Det är deras egna åsikter som presenteras. Det är inte helt ovanligt att myndigheter väljer just det spåret - "så här är det".
Rent krasst så kan dem göra så, så länge det hela inte rättsligt prövat. Hade det uttryckligen stått i någon lag eller föreskrift så hade myndigheten (eller du) kunnat hänvisa till det. Nu finns ingen hänvisning och deras tolkning kan förvisso gälla tills den prövats rättsligt. Finns det något rättsfall på en "fulkoppling" - någon som blivit dömd/ eller fått föreläggande/sanktionsavgift fört att ha mekat ditt en jordad kontakt på icke jordad utrustning?

2. Vad som står i gamla föreskrifter som inte längre är gällande är inte relevant - STEV-FS 1988:1 § 6 c

Har du några gällande att hänvisa till? Du skriver även detta som jag förmodar kommer från den föråldrade föreskriften - "Om kontorsmaskiner, symaskiner och liknande bruksföremål som ej är utförda med extra isolering uppställs inom räckhåll från varandra anses beröringsrisk föreligga även i torrt rum med isolerande golv. I sådana fall bör därför utsatta delar på samtliga bruksföremål skyddsjordas. "

Observera här uttryckligen bör -det är alltså att tolka just som bör inte skall eller att annat är förbjudet.

Svensk lagstiftningen bygger i grunden på att det som inte uttryckligen är förbjudet, det är tillåtet.

Du hänvisar även till någon föreskrift från 1999 Är den gällande eller är det historielektion?

Som sagt jag är inte ute efter att bråka eller trolla, men du har inte stöd fullt ut för dina påståenden. Skulle det inte vara tillåtet så finns utan tvekan en officiell källa på det!
Tack för lite insiktsfull och konstruktiv kritik, den uppskattas. Du har rätt.

Vad elsäkerhetsverket skriver på sin hemsida är vanligen flyktig och dagsfärska synpunkter som passar dem bäst. Det allra mesta är dock korrekt, och skulle också ha tyngd i en rättegång. Att gamla produkter måste byggas om är dock en fråga som de aldrig bytt fot på.

Det finns ingen lag, föreskrift eller regel i svensk standard som uttryckligen säger att gamla klass 0-apparater måste byggas om. Det närmaste är 1999:5 som är den sista svenska föreskriften och som är till mycket stora delar lika med dagens regler (SS 436 40 00 som kostar pengar att läsa). Den utkom i skarven mellan ojordat och jordat och förbjuder klass 0-produkter.

Det innebär underförstått att dessa klass 0-produkter måste kasseras eller byggas om till klass I, II eller III.

Men gamla lagar har som sagt aldrig haft fel så de "får" fortfarande användas i våra gamla isolerade rum, som förhoppningsvis snart är bortbyggda.

Den begränsade användningen av klass 0-produkter framgår också av de gamla ursprungliga föreskrifterna som tillät isolerade rum. De föreskrifterna gäller fortfarande i dessa rum.

I dagens regler står ingenting om klass 0. Utan där räknar man upp de skyddsåtgärder som får användas, vilket direkt utesluter klass 0-produkter.

(Skyddsåtgärden isolerade miljö (med ojordade uttag) beskrivs visserligen fortfarande, men får endast användas när installationen står under övervakning av fackkunniga eller instruerade personer.)

Det är dåligt med rättsfall. Lyckligtvis verkar inte många förolyckas av felkopplingar. Brott most just elsäkerhetslagen är mycket sällsynta, utan det är i så fall brottsbalken efter att man orsakat personskada. Det finns några få jag känner till där folk gjort egna kopplingar som ansetts vara direkt farliga.
https://www.fluxio.se/forum/6/18650-pre ... nstid.html
https://www.fluxio.se/forum/6/19055-pre ... dning.html

Och ska man börja prata om vad lagen egentligen kräver så rekommenderar jag denna artikel av Mats Jonsson, mycket läsvärd.
https://www.voltimum.se/elnyheter/volti ... er-du-till

Men det är egentligen ointressant om man blir dömd, man ska inte göra fel utan ha de kunskaper och färdigheter som krävs.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Jag vill inte ha länkar till något fluxforum eller journalistartikel.

Jag vill ha korrekt hänvisning till gällande regler/lagstiftning. Vi har inte hemliga lagar i Sverige. Vi som medborgare ska inte behöva betala för att få kännedom om gällande regler, det ska statsmakten tillhandahålla medborgarna genom regering/riksdag eller ansvarig myndighet.

Du skriver följande:

"I dagens regler står ingenting om klass 0. Utan där räknar man upp de skyddsåtgärder som får användas, vilket direkt utesluter klass 0-produkter."

Nja, är detta din tolkning eller står det uttryckligen i (din hemliga föreskrift) att det direkt utesluter/förbjuder klass 0-produkter? För annars är vi tillbaka på det mest grundläggande i vårt rättssamhälle - det som inte utryckligen är förbjudet, är tillåtet.
Om inte annat så blir det väldigt motsägelsefullt att du skriver att det först inte står någonting om klass 0, sedan att det direkt utesluter klass 0.

Du tycker nog jag börjar bli jobbig nu.. :D

Jag köper ditt kall att sprida el-säkerhetskunskap. Det är såklart av godo. Men jag saknar regelverket.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag ställde en följdfråga:
Tack för svaret. Jag tolkar detta som:
Jag har en äldre bandspelare som har en ojordad (rund) kontakt. Om jag byter denna kontakt ( i praktiken, byter sladden mot en med platt europakontakt) har jag endast reparerat bandspelaren. Jag har inte bytt skyddsklass utan bytt ut en ojordad kontakt mot en annan ojordad.

När denna reparation är gjord är det helt OK att ansluta europakontakten i ett jordad vägguttag. Sant eller falskt?
Notera att när jag ställde frågan visste jag inte om att europakontakt vad dubbelisolerad.

Svaret
Då bör du se till att apparaten i fråga följer dubbelisolerat som skyddsklass.
Notera svaret:
Du bör se till ….

Det var rätt otydligt, IMHO tolkar jag svaret att det är OK att byta sladden till en med europakontakt.
Jag hade gärna önskat att svaret var ”Du SKALL”, men det var ”Du BÖR”
Skriv svar