Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordade uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bo.Siltberg

Re: Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordade uttag

Inlägg av Bo.Siltberg »

Prins Valiant skrev: 7 augusti 2026, 09:11:43 Men rätta mig om jag har fel: Efter att läst olika inlägg, ombyggnad av lamparmatur med mera har jag tolkat det som följande:
Jag kan montera ett sladdställ med jordad kontakt och ansluta jorden korrekt till, i det här fallet, bandspelarens metallchassi.
Men det har begränsningar, det är för eget bruk och får ej säljas. Är min tolkning fel? Vem skulle kunna ha invändningar?
Skulle jag vilja sälja, kan jag klippa sladden, som man gör på en del försäljningar via auktioner.
Ja det är rätt, om och endast om det är lämpligt att skyddsjorda den. Det gäller allmänt att få med alla metalldelar som skulle kunna spänningssättas av ett isolationsfel i de enkelisolerade delarna/ledarna. Det kan vara ett problem hos t.ex en ljusarmatur eller andra apparater med rörliga delar. Det kan vara enklare att dubbelisolera den.

Bandspelaren har då byggts om från klass 0 till klass I. (Klass II för dubbelisolering).

Formellt får man då inte sälja den, men det bryr jag mig mindre om bara jobbet är väl utfört.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Mickecarlsson skrev: 7 augusti 2026, 07:42:26 Sammanfattning av tråden:
1. Har apparaten en ojordad rund kontakt får den endast anslutas till ojordat uttag. Finns inget ojordat uttag i hemmet kan apparaten inte användas.
2. Ska apparaten anslutas till jordat uttag måste den byggas om till annan säkerhetsklass och då är den att betrakta som en ny apparat och måste följa alla de regler som gäller för detta.
3. Sätt en isolationstransformator mellan jordad uttag och utrustningen.

Allt annat är inte tillåtet.

Edit: la till det tredje alternativet.
För att göra listan mer komplett finns också klass III - där apparaten är driven med klenspänning från en extern strömkälla, som RogerJoensson beskriver. Det är ett par snäpp säkrare än isolertrafo.

Men jag tänkte på första punkten, om man ska vara petig. Av de gamla föreskrifterna framgår att man inte reservationslöst kan använda klass 0-produkter i ojordade uttag. Flera bandspelare och andra apparater med metallhölje som kan spänningssättas får *) inte finnas inom räckhåll från varandra. Detta är ett ganska okänt krav, och visar återigen på att den gamla ojordade miljön inte var bra.

*) De gamla föreskrifterna säger "bör", alltså att man bör skyddsjorda apparaterna i detta fall. Dagens regler skulle säga "ska".
Senast redigerad av Bo.Siltberg 7 augusti 2026, 13:23:55, redigerad totalt 1 gång.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

SM0VDT skrev: 7 augusti 2026, 12:00:40 1. Du hänvisar till elsäkerhetsverkets konsument-info. Den saknar helt hänvisning i lag (annars hänvisa gärna till gällande lag). Det är deras egna åsikter som presenteras. Det är inte helt ovanligt att myndigheter väljer just det spåret - "så här är det".
Rent krasst så kan dem göra så, så länge det hela inte rättsligt prövat. Hade det uttryckligen stått i någon lag eller föreskrift så hade myndigheten (eller du) kunnat hänvisa till det. Nu finns ingen hänvisning och deras tolkning kan förvisso gälla tills den prövats rättsligt. Finns det något rättsfall på en "fulkoppling" - någon som blivit dömd/ eller fått föreläggande/sanktionsavgift fört att ha mekat ditt en jordad kontakt på icke jordad utrustning?

2. Vad som står i gamla föreskrifter som inte längre är gällande är inte relevant - STEV-FS 1988:1 § 6 c

Har du några gällande att hänvisa till? Du skriver även detta som jag förmodar kommer från den föråldrade föreskriften - "Om kontorsmaskiner, symaskiner och liknande bruksföremål som ej är utförda med extra isolering uppställs inom räckhåll från varandra anses beröringsrisk föreligga även i torrt rum med isolerande golv. I sådana fall bör därför utsatta delar på samtliga bruksföremål skyddsjordas. "

Observera här uttryckligen bör -det är alltså att tolka just som bör inte skall eller att annat är förbjudet.

Svensk lagstiftningen bygger i grunden på att det som inte uttryckligen är förbjudet, det är tillåtet.

Du hänvisar även till någon föreskrift från 1999 Är den gällande eller är det historielektion?

Som sagt jag är inte ute efter att bråka eller trolla, men du har inte stöd fullt ut för dina påståenden. Skulle det inte vara tillåtet så finns utan tvekan en officiell källa på det!
Tack för lite insiktsfull och konstruktiv kritik, den uppskattas. Du har rätt.

Vad elsäkerhetsverket skriver på sin hemsida är vanligen flyktig och dagsfärska synpunkter som passar dem bäst. Det allra mesta är dock korrekt, och skulle också ha tyngd i en rättegång. Att gamla produkter måste byggas om är dock en fråga som de aldrig bytt fot på.

Det finns ingen lag, föreskrift eller regel i svensk standard som uttryckligen säger att gamla klass 0-apparater måste byggas om. Det närmaste är 1999:5 som är den sista svenska föreskriften och som är till mycket stora delar lika med dagens regler (SS 436 40 00 som kostar pengar att läsa). Den utkom i skarven mellan ojordat och jordat och förbjuder klass 0-produkter.

Det innebär underförstått att dessa klass 0-produkter måste kasseras eller byggas om till klass I, II eller III.

Men gamla lagar har som sagt aldrig haft fel så de "får" fortfarande användas i våra gamla isolerade rum, som förhoppningsvis snart är bortbyggda.

Den begränsade användningen av klass 0-produkter framgår också av de gamla ursprungliga föreskrifterna som tillät isolerade rum. De föreskrifterna gäller fortfarande i dessa rum.

I dagens regler står ingenting om klass 0. Utan där räknar man upp de skyddsåtgärder som får användas, vilket direkt utesluter klass 0-produkter.

(Skyddsåtgärden isolerade miljö (med ojordade uttag) beskrivs visserligen fortfarande, men får endast användas när installationen står under övervakning av fackkunniga eller instruerade personer.)

Det är dåligt med rättsfall. Lyckligtvis verkar inte många förolyckas av felkopplingar. Brott most just elsäkerhetslagen är mycket sällsynta, utan det är i så fall brottsbalken efter att man orsakat personskada. Det finns några få jag känner till där folk gjort egna kopplingar som ansetts vara direkt farliga.
https://www.fluxio.se/forum/6/18650-pre ... nstid.html
https://www.fluxio.se/forum/6/19055-pre ... dning.html

Och ska man börja prata om vad lagen egentligen kräver så rekommenderar jag denna artikel av Mats Jonsson, mycket läsvärd.
https://www.voltimum.se/elnyheter/volti ... er-du-till

Men det är egentligen ointressant om man blir dömd, man ska inte göra fel utan ha de kunskaper och färdigheter som krävs.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Jag vill inte ha länkar till något fluxforum eller journalistartikel.

Jag vill ha korrekt hänvisning till gällande regler/lagstiftning. Vi har inte hemliga lagar i Sverige. Vi som medborgare ska inte behöva betala för att få kännedom om gällande regler, det ska statsmakten tillhandahålla medborgarna genom regering/riksdag eller ansvarig myndighet.

Du skriver följande:

"I dagens regler står ingenting om klass 0. Utan där räknar man upp de skyddsåtgärder som får användas, vilket direkt utesluter klass 0-produkter."

Nja, är detta din tolkning eller står det uttryckligen i (din hemliga föreskrift) att det direkt utesluter/förbjuder klass 0-produkter? För annars är vi tillbaka på det mest grundläggande i vårt rättssamhälle - det som inte utryckligen är förbjudet, är tillåtet.
Om inte annat så blir det väldigt motsägelsefullt att du skriver att det först inte står någonting om klass 0, sedan att det direkt utesluter klass 0.

Du tycker nog jag börjar bli jobbig nu.. :D

Jag köper ditt kall att sprida el-säkerhetskunskap. Det är såklart av godo. Men jag saknar regelverket.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag ställde en följdfråga:
Tack för svaret. Jag tolkar detta som:
Jag har en äldre bandspelare som har en ojordad (rund) kontakt. Om jag byter denna kontakt ( i praktiken, byter sladden mot en med platt europakontakt) har jag endast reparerat bandspelaren. Jag har inte bytt skyddsklass utan bytt ut en ojordad kontakt mot en annan ojordad.

När denna reparation är gjord är det helt OK att ansluta europakontakten i ett jordad vägguttag. Sant eller falskt?
Notera att när jag ställde frågan visste jag inte om att europakontakt vad dubbelisolerad.

Svaret
Då bör du se till att apparaten i fråga följer dubbelisolerat som skyddsklass.
Notera svaret:
Du bör se till ….

Det var rätt otydligt, IMHO tolkar jag svaret att det är OK att byta sladden till en med europakontakt.
Jag hade gärna önskat att svaret var ”Du SKALL”, men det var ”Du BÖR”
RoAd

Inlägg av RoAd »

Snälla, nu försöker du hitta kryphål för att inte ha fel. Att någon råkade svara bör istället för ska, bör du nog se som en artig formulering snarare än dogma.

En europakontakt ska bara finnas på en dubbelisolerad apparat. Som dessutom får förbruka max 6 ampere.

Det är skittråkigt att en del verkar sätta "ha rätt" före att komma fram till vad som är rätt.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Mickecarlsson skrev: 7 augusti 2026, 18:18:26 Jag ställde en följdfråga:
Jag har en äldre bandspelare som har en ojordad (rund) kontakt. Om jag byter denna kontakt ( i praktiken, byter sladden mot en med platt europakontakt) har jag endast reparerat bandspelaren. Jag har inte bytt skyddsklass utan bytt ut en ojordad kontakt mot en annan ojordad.

När denna reparation är gjord är det helt OK att ansluta europakontakten i ett jordad vägguttag. Sant eller falskt?
Notera att när jag ställde frågan visste jag inte om att europakontakt vad dubbelisolerad.

Svaret
Notera svaret:
Du bör se till ….

Det var rätt otydligt, IMHO tolkar jag svaret att det är OK att byta sladden till en med europakontakt.
Typiskt myndighetssvar. Har du någon E-post konversationen med dem så passa på att fråga vad för lagstöd de lutar sig mot?

Jag tolkar det dock som att det inte finns något som helst krav, därav att de svarar bör. Det stod även bör i den tidigare omtalade författningstexten. Det är inte heller något som har juridisk bärighet för skall eller att något annat är förbjudet. Detta vet såklart myndigheten och bör är ett ur deras synsätt bättre svar än stt svara att det inte finns något krav.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

RoAd skrev: 7 augusti 2026, 22:49:49 Snälla, nu försöker du hitta kryphål för att inte ha fel. Att någon råkade svara bör istället för ska, bör du nog se som en artig formulering snarare än dogma.

En europakontakt ska bara finnas på en dubbelisolerad apparat. Som dessutom får förbruka max 6 ampere.

Det är skittråkigt att en del verkar sätta "ha rätt" före att komma fram till vad som är rätt.
Nej, du har fel om mig.
Jag bara skrev vad en myndighet svarade mig. Jag jagar inte kryphål. Jag vill bara få reda på vad som gäller, uppbackad med fakta och lagkrav.
En myndighet ska svara korrekt, det är min bestämda åsikt.
Hittade detta på lawline:
Skall: Innebär att du skall göra något för att inte exempelvis göra något olagligt.

Bör: Innebörden av bör är däremot en annan. När det står att du bör vidta en handling är det mer ett syfte att rekommendera dig genomföra något
Elsäkerhetsverkets svar till mig är att jag kan byta ut sladden från ojordad till europakontakt, sen om jag känner för det så är det en god idé att isolera alla sladdar och kontakter på 230V-sidan inuti apparaten.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

säter skrev: 1 augusti 2026, 11:13:49 Jag har gjort en adapter av följande.
44-502_xxl_1.jpg
44-2007_xxl_1.jpg
Använd hellre ojordad "tjock" sladd, typ sån som sitter på dammsugare och liknande. Europluggen är bara specad till 2,5A och det är upp till lasten att inte dra mer ström än så. "Tjock" ojordad är specad för de 10/16A som uttagen får vara avsäkrade med, och som skarvuttaget är avsett för.

Jag ser nu att tråden är 10 sidor lång, och som en genuin slacker så orkar jag inte läsa allt. Dessa trådar går cirka alltid på tomgång och har cirka alltid samma kommentarer från olika håll.
Men det jag vill tillägga, som förhoppningsvis inte fullt ut är en upprepning av vad andra skrivit och vad jag inte läst, är:
Schemorna som Mickecarlsson visar visar att motorn är direkt nätdriven. Det gör att det inte endast är nättrafo, strömbrytare, ev säkringshållare osv som måste uppfylla krav för dubbelisolering, utan även motorn måste uppfylla de kraven.
Random googling visar en 4000DS MKII och den har tydligt INGEN kvadrat-i-kvardrat-symbol, d.v.s. inge symbol för dubbelisolering. Det gör att apparaten lär inte vara en av alla apparater som är dubbelisolerade men tillverkad före eurokontakten slog igenom.
Den enda helt korrekta lösningen som inte är en större ombyggnad torde därmed vara att byta till ett jordat sladdställ och se till att skyddsjordsledaren ansluts på rätt sätt, d.v.s. så att transformatorn, motorn och monteringsdetaljer till strömbrytaren är väl jordade.
En annan tänkbar lösning vore att skaffa en dubbelisolerad trafo som ger 2*27V balanserat/symmetriskt, och som orkar ge så mycket effekt som bandspelaren totalt använder. Använd då denna trafo både för att driva bandspelaren och också för att backmata originaltrafon som i sin tur då endast matar motorn. Eftersom trafos har viss förlust så kommer spänningen över motorn vara lägre än spec, så man får ändra på kopplingen hur motorn ansluts till trafons lindingar för att motorn ska få rätt spänning. I det läget måste man givetvis ta bort originalnätsladden osv, för annars kommer dess stickpropp att skicka ut >200V på stiften.

Men också: jag vet inget om just 4000DS, men tumregeln är väl att de AKAI som är värda en del är de som heter något med GX, för de har tonhuvuden som är i princip outslitbara. Nu verkar ju 4000DS vara en trehuvudsmaskin så den har en del värde ändå, men hur bra den kommer låta beror då på hur mycket/lite slitage det är på tonhuvudena.
Akai från denna tid är också byggda för att vara väldigt stabila/driftsäkra, så sannolikt så är det endast remmar osv som kan behöva servas i mekaniken.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, motorn är inte direktansluten till nätet, om du tittar på Europa-versionen så ser du att den går via en isolationstrafo, då motorn är en 120V-motor.
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

Det kan vara lärorikt att titta in i en modern HiFi-pryl som är dubbelisolerad och CE-märkt. Gärna då något etablerat fabrikat som vill ta ansvar för sig. Ofta är det en metallkapslad apparat men det är ändå inget problem att få det dubbelisolerat och matat med en ojordad europapropp. En sådan apparat ska uppfylla kraven i lågspänningsdirektivet (m fl) för att kunna CE-märkas. Tittar man i LVD så får man inte mycket ledning hur man ska bygga. Det är väl här många upplever regelverket som flummigt. Det är dock med avsikt lite lösa boliner för att inte hindra teknikutveckling. Man ska kunna lösa ett problem på lite olika sätt och det kan ändras över tid och det avspeglas i standarderna som då och då uppdateras. Man kan också mycket väl hitta på saker själv men då krävs det en dokumenterad analys som visar att man ändå uppfyller direktivets väsentliga krav. Det ska helt enkelt alltid bli säkert. Som vanligt i direktiven så ska ett väsentligt krav uppfyllas och det uppfylls vanligen genom att uppfylla en harmoniserad standard. Tyvärr kostar det mycket att skaffa standarder, annars hade det varit lärorikt att kolla vad som faktiskt krävs för att uppfylla kraven. Det är isolationsavstånd och en massa annat. Och så det som Bo varit inne på, det är alltid dubbla barriärer så ett enskilt fel inte innebär fara. Man kan förstås resonera att man gör som man vill med sin egen apparat och det kan gå bra så länge inget händer. Men även hempuleri ska vara säkert och råkar någon illa ut så kan man åka dit på framkallande av fara för andra eller vad det nu kan rubriceras som.

En gammal apparat, som uppfyllde kraven för klass 0 (ojordad stickpropp enbart för ojordade uttag och inte dubbelisolerad) uppfyllde dåtidens elsäkerhetskrav för produkter. En kvallitetsapparat från en seriös tillverkare uppfyller säkert en hel del som gäller även nu men sannolikt inte allt för att kunna anses vara dubbelisolerad. Oftast var motorerna drivna med nätspänning, kanske hade en startkondensator monterad med en klämma direkt mot metallchassiet. Sedan någon mikrobrytare för manöver. Nättrafo med otillräckligt isolationsavstånd primär/sekundär/chassie. Enkelisolerad kopplingstråd buntad ihop med en massa annat kablage direkt mot chassi. Granskar man allt sådant så kommer man förmodligen fram till att appparaten inte kan anses vara dubbelisolerad.

Hur ska man göra med en gammal rörradio? En sådan kan man ju med en hel del god vilja nästan anse vara dubbelisolerad. Trälåda, bakstycke av trä, bakelitrattar osv. Jag har några (t ex köksradion) och jag har resonerat att det "känts bra" att skyddsjorda även om det inte går att komma åt något av innanmätet och låda, reglage mm är isolerande. Trots allt kan det ju bli fel på nättrafon mm och då "känns det bra" med skyddsjord. Jag tänker att i synnerhet apparater som var i allströmsutförande (ingen nättrafo) nog hade extra hårda isolationskrav (enligt dåtidens regler).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gamla tjock-tv var ju dubbelisolerade, men chassit var väl i princip alltid hett.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: 8 augusti 2026, 13:35:04 Gamla tjock-tv var ju dubbelisolerade, men chassit var väl i princip alltid hett.
Ja, riktigt gamla, men halvgamla tjockTV hade inte heta chassin, rent generellt brukar inte apparater med audio/video-kontakter ha heta chassin.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

SM0VDT skrev: 7 augusti 2026, 14:52:28 Jag vill inte ha länkar till något fluxforum eller journalistartikel.

Jag vill ha korrekt hänvisning till gällande regler/lagstiftning. Vi har inte hemliga lagar i Sverige. Vi som medborgare ska inte behöva betala för att få kännedom om gällande regler, det ska statsmakten tillhandahålla medborgarna genom regering/riksdag eller ansvarig myndighet.
Det är ingen service du kan "beställa" av mig. Jag är här ideellt.
SM0VDT skrev: 7 augusti 2026, 14:52:28 Du skriver följande:

"I dagens regler står ingenting om klass 0. Utan där räknar man upp de skyddsåtgärder som får användas, vilket direkt utesluter klass 0-produkter."

Nja, är detta din tolkning eller står det uttryckligen i (din hemliga föreskrift) att det direkt utesluter/förbjuder klass 0-produkter? För annars är vi tillbaka på det mest grundläggande i vårt rättssamhälle - det som inte utryckligen är förbjudet, är tillåtet.
Om inte annat så blir det väldigt motsägelsefullt att du skriver att det först inte står någonting om klass 0, sedan att det direkt utesluter klass 0.
Det finns en miljon detaljer som inte är uttryckligen förbjudna, eller tillåtna. Man kan inte räkna upp allt.
För mig som är insatt i reglerna finns det inga oklarheter här, men för oinsatta är det krångligt att sätta sig in i allting för det är mycket att läsa på fikonspråk.

Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 behandlar endast den fasta installationen. Klass 0-apparater är kopplad till den gamla isolerade miljön:
Bilaga 41C
(normativ)
Skyddsåtgärder som kan tillämpas enbart när installationen
står under övervakning av fackkunniga eller instruerade personer
ANM – Villkoren för övervakning, under vilka skyddsmetoderna för felskydd enligt bilaga 41C kan tillämpas som en del
av skyddsåtgärderna, anges i avsnitt 410.3.6.
41C.1 Isolerad miljö
Skydd genom användning av isolerad miljö ska endast tillämpas om speciella förhållanden
nödvändiggör metoden.
...........
Å andra sidan, produkter, så finns det idag inga produktstandarder för klass 0. Det finns en stor mängd standarder, men tittar man t.ex i IEC 60335 som behandlar hushållsapparater i allmänhet eller IEC 62368 som behandlar audio/video så finns där ingen som tillåter klass 0. En annan övergripande standard är IEC 61140 som beskriver skyddsåtgärder i allmänhet.
Screenshot 2026-08-08 140626.jpg
Screenshot 2026-08-08 140659.jpg
SM0VDT skrev: 7 augusti 2026, 14:52:28 Jag köper ditt kall att sprida el-säkerhetskunskap. Det är såklart av godo. Men jag saknar regelverket.
Det står alla fritt att köpa reglerna här: https://elstandard.se/handbok/444
Där finns även de produktstandarder jag refererar till att köpa.
Dom är inte hemliga. Jag har köpt en stor del. Jag delger gärna till dem som vill lära sig och inte gnäller för att jag lär ut dåligt.
Men du hade väl respekt nog att lästa artikeln av Mats Jonsson? Han tar upp just detta med tillgängligheten hos "regler".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bo.Siltberg 8 augusti 2026, 14:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Mickecarlsson skrev: 7 augusti 2026, 18:18:26 Jag ställde en följdfråga:

Svaret
Notera svaret:
Du bör se till ….

Du fick helt enkelt ett felaktigt svar av elsäkerhetsverket där.
Skriv svar