ESP32 HUB75

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 11486
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: ESP32 HUB75

Inlägg av GeekJoan »

Det kan man tycka. Tog pinouten från en likadan display, men det stämde inte, färgerna var helt fel. Sen hade jag problem med att allt var förskjutet en pixel, så första pixelraden var sist på displayen.
Ett tips om man tar hjälp av AI, testa all kod varje gång! Höll på med en animation av klockan, då hade jag bara den framme för att inte sitta och vänta på att rätt animering skulle komma fram, när jag sen slog på alla mina andra så hade dessa ballat ur. Tog en hel kväll att återställa det som nyss funkade. Men DAMN vad AI är hjälpsamt. Bara som en sån grej att jag ville ha en lista med nätverk, så om den inte kom in på första så skulle den gå vidare till nästa nätverk i listan. Jag hade ingen aning om att det fanns ett färdigt bibliotek (wifimulti) som löste detta.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 11486
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: ESP32 HUB75

Inlägg av GeekJoan »

Så, nu orkar jag inte hålla på mer med den här. Här kommer en sista film som visar hur den är tänkt att se ut och funka. Flimret är bara på videon.
https://photos.app.goo.gl/ioSb69VJNPhFJ2Z2A
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 5658
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: ESP32 HUB75

Inlägg av Mickecarlsson »

:D :D :D
”Nice Beaver”, välkänd scen :D
RoAd
Inlägg: 525
Blev medlem: 5 september 2024, 22:51:49

Re: ESP32 HUB75

Inlägg av RoAd »

GeekJoan skrev: 16 juni 2026, 23:59:26 Det kan man tycka. Tog pinouten från en likadan display, men det stämde inte, färgerna var helt fel.
Jag står fast vid att pinout mest sannolikt är rätt på dina paneler. Annars har du köpt något väldigt udda, som då dessutom per definition inte är HUB75.

Men riktigt snyggt hur som helst.

Hur mycket minne har du i ESPn, och hur mycket video räcker det till?
EBD
Inlägg: 143
Blev medlem: 10 maj 2006, 18:50:48
Ort: Sundsvall

Re: ESP32 HUB75

Inlägg av EBD »

Imponerande projekt!

Tyvärr kan man inte lita på att alla tillverkare gör rätt när det gäller ordningen på färgerna. De här bilderna är på två olika matriser med samma drivkort som jag bara flyttat mellan dem. Det är olika tillverkare och olika pitch, men pinouten som är tryckt på PCB:t är identisk, även fast den ena har pinnarna för R och B förväxlade i praktiken. Har sett exempel på andra som har samma problem.
hub75_rgb_fel.jpg
hub75_rgb_korrekt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 11486
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: ESP32 HUB75

Inlägg av GeekJoan »

RoAd skrev: 24 juni 2026, 16:47:54 Hur mycket minne har du i ESPn, och hur mycket video räcker det till?
ESP'n ESP32-S3 16MB + PSRAM 8MB
Filmsnuttarna ligger på SD-kort, ca 300 MB filmer.
RoAd
Inlägg: 525
Blev medlem: 5 september 2024, 22:51:49

Re: ESP32 HUB75

Inlägg av RoAd »

EBD skrev: 24 juni 2026, 19:56:59 Tyvärr kan man inte lita på att alla tillverkare gör rätt när det gäller ordningen på färgerna. De här bilderna är på två olika matriser med samma drivkort...
Då ger jag mig.
RoAd
Inlägg: 525
Blev medlem: 5 september 2024, 22:51:49

Re: ESP32 HUB75

Inlägg av RoAd »

GeekJoan skrev: 24 juni 2026, 20:42:12
RoAd skrev: 24 juni 2026, 16:47:54 Hur mycket minne har du i ESPn, och hur mycket video räcker det till?
ESP'n ESP32-S3 16MB + PSRAM 8MB
Filmsnuttarna ligger på SD-kort, ca 300 MB filmer.
Ha, SD-kort ja. Det var ju ganska självklart om jag bara tänkt efter :)
Skriv svar