Kapacitiv givare håller några veckor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Brackan

Kapacitiv givare håller några veckor

Inlägg av Brackan »

Hej,
Behöver lite hjälp!
Har ett system där en foderskruv startar och stannar med hjälp av 2 kapacitiva givare. På detta är de byggt en extra skruv som har en kapacitiv givare.
Extraskruven startar bara när dennes givare är opåverkad och den första skruven startar.
Extraskruven stannar när givaren blir påverkad.
Mitt problem är att givaren bara håller ca 1 månad. Givaren som sitter där heter EC3025TBAPL.
Funktionen är att när första skruven startar kommer de 230v till ett tidrelä som den kapacitiva givaren är i serie med o är den inte påverkad drar den kontakterna så skruven startar.
Tidreläet som sitter där heter RE17RAMU.
Den ända lasten i kretsen som jag ser de är spolen i tidsrelät o kan inte förstå varför givaren går sönder.
Någon som har nått tipps att komma med?
/Jonas
gkar

Re: Kapacitiv givare håller några veckor

Inlägg av gkar »

Utan att veta något hur du kopplat. Flyback från reläspole eller motor ger flyback/transient som förstör din givare?
Tillsätt filter/transientskydd/varistorer/annan kabeldragning samt single malt.

Schema och bilder är bra...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag håller 100% med gkar.

Omedelbart ser jag även att de tid-relän jag har jobbat med, har en ingång för startsignal - men den driver inte reläspolen, det är bara ett signal.

Schema är viktigt i detta.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Medan vi väntar på mer information kan jag tillägga en sak om ingången för startsignal, oftast benämnd **Y1**.
Vissa tidrelän från Syrelec har/hade en så pass känslig ingång att om man kopplar Y1 till plussidan på en reläspole så kan tidrelät faktiskt triggas bakvägen via neutralen genom spolen i samma ögonblick som tidrelät spänningssätts.
Det där är en sådan detalj som kan ställa till det ordentligt om man inte känner till hur känslig den ingången kan vara.

Den felsökningen på ett redan färdigbyggt fläktskåp var minst sagt "rolig"... :o
waltzer

Inlägg av waltzer »

Borde ju vara någon kontaktor som startar och stoppar motorn.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Waltser: Helt sant - och dessa strömmar kan ge pulser som ställer till det. Men utan schema känns det lönlöst att 'läka med tro'.
Skriv svar