Reparera Yamaha RX-A1020

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
guckrum

Re: Reparera Yamaha RX-A1020

Inlägg av guckrum »

Bra tanke, spänningarna är stabila och fina. (Däremot har jag för mig att det var lite brum på högtalarutgångarna sist jag mätte, men det kan ju varit taskig jordslinga med proben också, jag måste göra om den mätningen.)

Kolla strömmen är en bra idé. Hela burken drar 31W vilket "nog är normalt", men iaf. Jag har ingen strömprob, så då måste jag klippa eller löda antar jag.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Klistra in schema på nätdelen osv, så att vi semi-hjälpsamma slackers kanske kommer med nån bra synpunkt :)

Apropå skruva: Det kan väl tänkas att de olika delarna jordar saker via chassit, och med delarna liggande löst (som på en av dina bilder) så kanske den jorden uteblir?
guckrum

Inlägg av guckrum »

Akai skrev: 14 november 2025, 21:38:13 Hur ser spänningarna ut om du tittar med oscilloskopet? Tänker om någon av glättningskondingarna börjar bli trötta. Och det orsakar spänningsskilnaden..
Alla spänningar är uppmätta och ser bra ut, från alla PSUer. De spänningar som kommer i par om positiv/negativ är helt symmetriska. Jag ser inget rippel eller andra störningar.

Det enda problemet jag ser är att en av PSUerna har en spänningsoffset om 7V jämfört med resten, dvs dess nolla ligger på +7V jämfört med all annan jord (kalla denna potential "chassijord"). Utspänningarna från den är +-60V mot sin egen jord, men +67, -53 mot chassijord. Denna PSU matar slutstegstrissorna.

Så det är ett tydligt symptom, och man tror ju då att det skulle vara trivialt att hitta orsaken. Jag har mätt upp alla diodövergångar i alla slutstegstransistorena tidigare. (Schema till ett slutsteg (av sju) finns på förra sidan.) Men jag får väl ge mig på dessa igen...
Mia skrev:Apropå skruva: Det kan väl tänkas att de olika delarna jordar saker via chassit, och med delarna liggande löst (som på en av dina bilder) så kanske den jorden uteblir?
MiaM: Nu har jag mätt på ihopskruvad burk. När jag haft den i delar så har jag varit noga att jorda ihop de olika korten.

Hade jag börjat om idag hade jag allvarligt övervägt att bygga en "rigg" för att köra allt utanför lådan, det skulle ta ett par kvällar, men därefter skulle riggen spara en hel del tid tror jag. Jag har underskatt hur mycket skruvande det är per mätning.
Mia skrev:Klistra in schema på nätdelen osv, så att vi semi-hjälpsamma slackers kanske kommer med nån bra synpunkt :)
Skulle jag gärna göra, men schemat är runt 20-30 sidor och tex jordar från nätaggregat ansluts först där de används, tex nära video eller audiokretsarna, så det är svårt att följa om man inte tittar på allting samtidigt. Man har ansträngt sig för att undvika loopar.
Skriv svar