Vad är det för något?
Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Engelska för apelsinskal, om man har det i tanken så ser man likheten mellan apelsinskal och lackytan.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Det är inte lätt att lackera bilplåt så det blir bra resultat. Är det stora ytor som ska lackeras blir det ännu svårare. Krävs bra underarbete, bra belysning och bra färgspruta, rätt temperatur i lokalen, samt träning och erfarenhet.
Hur gör de när de lackerar bussar?
Hur gör de när de lackerar bussar?
Senast redigerad av Haralt 5 oktober 2025, 13:04:18, redigerad totalt 1 gång.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Framskärmarna var en större yta än bakluckan men de gick bättre för jag hade mera rum eftersom de var av bilen och temperaturen var korrekt då det var varm sommar. Tror dock det hade blivit flera gånger bättre om jag förvärmt klarlacken. Vissa proffs säger dom värmer klarlacken till 40-50C t.om. om det är kallt och de inte har tillgång till uppvärmt bås.
Jag har en ganska bra färgspruta, en ANI F160 och kompressor som orkar med, erfarenheten är det lite svårt att bygga upp då man målar några gånger per år men det har blivit bättre.
Det som saknas mest är ett tillräckligt stort uppvärmt utrymme. I avsaknad av det försöker jag göra allt större målande i Juli eller tidiga Augusti. Tills nästa år vill jag åtminstone ha så att jag kan sätta upp ett måleribås och täcka över väggarna och kunna ta in luft genom filter. De fläktar jag hade i år var för klena för att orka med.
Jag har en ganska bra färgspruta, en ANI F160 och kompressor som orkar med, erfarenheten är det lite svårt att bygga upp då man målar några gånger per år men det har blivit bättre.
Det som saknas mest är ett tillräckligt stort uppvärmt utrymme. I avsaknad av det försöker jag göra allt större målande i Juli eller tidiga Augusti. Tills nästa år vill jag åtminstone ha så att jag kan sätta upp ett måleribås och täcka över väggarna och kunna ta in luft genom filter. De fläktar jag hade i år var för klena för att orka med.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
När en bekant utomhus på garageinfarten skulle lackera gul fartlinje längs sidan på dennes Volvo Amazon, bar det sig inte bättre än att en mängd rapsflugor landade i den ännu inte torkade lacken.
De trodde väl att det var ett gult rapsfält.
De trodde väl att det var ett gult rapsfält.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag monterade rails:en idag. Men lite problem med infästningen. Här fastnade locket hur bra som helst.

På alla andra ställen är locket löst och vill inte sitta fast.

Vet inte om det är locket eller metallbiten eller nåt jag gör fel, som är orsaken.
Förstås de resterande 4 locken ser ut såhär så de kommer aldrig gå på oavsett. Funderar om man kan lägga nån sorts fästmassa...

Ja jag gick vidare med avgasröret efteråt, det är ju inte bara hål där bak utan det läcker där längre fram också. Efter katalysatorn, där det ska vara en flexibel koppling där men den är borta sen länge. Tre klämmor och flera rör. Fastrostat så klart så jag har fått kapa bort delarna.

Såhär ser det ut, ännu ett skarvrör kvar, det jag plockade bort var där det är ett stort hål. Tyvärr gjorde jag ett hack i den här plåten som går under avgasröret i mitt kapande.

Blir väl att kapa röret helt och lägga in en längre skarv. Vill plocka bort så lite som möjligt av originalröret det är inte så mycket kvar av det innan böjen och jag vill inte kapa efter den. Svårt att få ta i sådana böjar, kanske 15 grader.

På alla andra ställen är locket löst och vill inte sitta fast.

Vet inte om det är locket eller metallbiten eller nåt jag gör fel, som är orsaken.
Förstås de resterande 4 locken ser ut såhär så de kommer aldrig gå på oavsett. Funderar om man kan lägga nån sorts fästmassa...

Ja jag gick vidare med avgasröret efteråt, det är ju inte bara hål där bak utan det läcker där längre fram också. Efter katalysatorn, där det ska vara en flexibel koppling där men den är borta sen länge. Tre klämmor och flera rör. Fastrostat så klart så jag har fått kapa bort delarna.

Såhär ser det ut, ännu ett skarvrör kvar, det jag plockade bort var där det är ett stort hål. Tyvärr gjorde jag ett hack i den här plåten som går under avgasröret i mitt kapande.

Blir väl att kapa röret helt och lägga in en längre skarv. Vill plocka bort så lite som möjligt av originalröret det är inte så mycket kvar av det innan böjen och jag vill inte kapa efter den. Svårt att få ta i sådana böjar, kanske 15 grader.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Avgasröret lappat i mitten

Och jag har svetsat en ny bakdel, redo att monteras:


Efteråt fyllde jag upp "rännan" under fönstret med Sikaflex (hittade inte tec7 lokalt)

Tyvärr fick det blåsor över natten. Inte så mycket att göra åt det, jag kommer limma en list över detta så det syns inte sen. Hade inte blåsorna hänt hade jag förmodligen låtit det vara.
Monterar nummerplåtshållaren, tidigare var den direkt monterad mot plåten, kan inte tro det är så bra.

Tyvärr missade jag att skylthållaren är för den nyare EU modellen... Måste få tag i en för en äldre skylt. Mina skyltar ska vara 118x397mm, man kan fortfarande få nya skyltar tillverkade, borde fundera på det, speciellt framskylten är i dåligt skick. Men det ska vara gammaldags modellen då.

Började på handbromsen efteråt

Jag vet inte hur denna ska sitta fast men det är borta, en M6 skruv och mutter sköter jobbet istället.

Gjorde en egen kabelhållare också i rostfritt

Och under mattan bredvid den gamla kabeln hittade jag en finsk 5 mark från 1995:



Och jag har svetsat en ny bakdel, redo att monteras:


Efteråt fyllde jag upp "rännan" under fönstret med Sikaflex (hittade inte tec7 lokalt)

Tyvärr fick det blåsor över natten. Inte så mycket att göra åt det, jag kommer limma en list över detta så det syns inte sen. Hade inte blåsorna hänt hade jag förmodligen låtit det vara.
Monterar nummerplåtshållaren, tidigare var den direkt monterad mot plåten, kan inte tro det är så bra.

Tyvärr missade jag att skylthållaren är för den nyare EU modellen... Måste få tag i en för en äldre skylt. Mina skyltar ska vara 118x397mm, man kan fortfarande få nya skyltar tillverkade, borde fundera på det, speciellt framskylten är i dåligt skick. Men det ska vara gammaldags modellen då.

Började på handbromsen efteråt

Jag vet inte hur denna ska sitta fast men det är borta, en M6 skruv och mutter sköter jobbet istället.

Gjorde en egen kabelhållare också i rostfritt

Och under mattan bredvid den gamla kabeln hittade jag en finsk 5 mark från 1995:


Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Användes hållare alls med de äldre nummerplåtarna? I Sverige så hade åtminstone ännu äldre bilar fastskruvade plåtar. Eftersom de var av aluminium så ska man helst ha plastbrickor som elektriskt isolerar nummerplåten från skruven och resten av bilen.
Här i Sverige kan man tyvärr endast få nya typen av skyltar tillverkade. Sist jag kollade för några år sen så kostade det förvånansvärt nog bara 90:- eller liknande; jag hade trott att det hade varit något som staten saltat räkningen på rejält. Man fyller i formulär online och får hemskickade verkade det som.
Speciellt kabelhållaren men kanske även det andra fästet för bromswiren ser ut som något som kan skava sönder plasten så att det kommer in fukt så att wiren rostar och slutar fungera. Jag rekommenderar starkt att lägga ett lager av typ gummi eller liknande runt om wiren där kabelklämman håller den.
Jag kanske överreagerar efter att ha fått byta bromswire för att nån använt buntband som skavt sönder wiren, men men...
Här i Sverige kan man tyvärr endast få nya typen av skyltar tillverkade. Sist jag kollade för några år sen så kostade det förvånansvärt nog bara 90:- eller liknande; jag hade trott att det hade varit något som staten saltat räkningen på rejält. Man fyller i formulär online och får hemskickade verkade det som.
Speciellt kabelhållaren men kanske även det andra fästet för bromswiren ser ut som något som kan skava sönder plasten så att det kommer in fukt så att wiren rostar och slutar fungera. Jag rekommenderar starkt att lägga ett lager av typ gummi eller liknande runt om wiren där kabelklämman håller den.
Jag kanske överreagerar efter att ha fått byta bromswire för att nån använt buntband som skavt sönder wiren, men men...
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Nu är utförandet som jag gjort det en nära kopia av originalutförande. I original där framme ska det vara en torxskruv som går i det hålet så att byta mot en bult och mutter borde replikera funktionen ganska exakt. I den andra bilden med det rostfria kabelklämman är det funktionellt en kopia av originalhållaren också, ytorna på insidan är avgradade så det borde inte bli nån skavning där.
Förr i tiden fanns inte hållare för skyltar men nu finns dom, fast bara hittat på nätet. Man kan fortfarande skaffa skyltar här i den äldre varianten. Många ungdomar verkar byta till sådana på sina bilar har jag observerat.
Förr i tiden fanns inte hållare för skyltar men nu finns dom, fast bara hittat på nätet. Man kan fortfarande skaffa skyltar här i den äldre varianten. Många ungdomar verkar byta till sådana på sina bilar har jag observerat.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jobbade inne i bilen förra veckan

Torkarreläet utbytt mot en med justerbar intervaller, här är det gamla. Jag har läst att det ska vara möjligt att byta utan att demontera nånting men jag ser inte hur det ska gå. Knäskyddet måste bara bort och helst skulle stolen åkt ur också. Reläet sitter högt uppe i mitten.

De här kablarna går hela vägen fram till extraljusens relä. Här lägger jag en extra dimljusknapp som jag köpte förra året. Nu kan jag slå av och på extraljusen vid behov.

Ganska trevligt att Volvo försett en med färdiga kanaler för extra kablage genom brandväggen.
I helg plockade jag ut den högra drivaxeln (igen) för jag ska byta drivknuten. Har två nya FAG knutar. Då jag kollar på skivorna blev det att hämta nya skivor och bromsklossar idag också, för de såg inte så bra ut

Söndag blev ganska stressig
-Drivknut bytt på höger sida

-Bromsskivor och klossar köpta & bytta fram
-Centerkonsolen återinstallerad (och moddad för USB laddare där bak)
-Baksätena installerade
-Registerskylts belysningen där bak fick jag jobba på litet, tätningarna till rutorna som skyddar lamporna föll i småbitar så jag tätade med svart RTV silikon.
Det blev dåligt dokumenterat igår då jag hade bråttom. Men inte gick det nåt snabbare för det.
Men då jag ska starta bilen hör jag det typiska söndriga avgasljudet. Ser ut som jag har ännu ett läckage, längre fram där katalysatorn kopplar baksidan av avgasröret. Jag får väl prova dra en svetssträng eller flera där under och se om det hjälper. Tanken var att besikta typ idag men det blir väl tisdag sannolikt onsdag.

Torkarreläet utbytt mot en med justerbar intervaller, här är det gamla. Jag har läst att det ska vara möjligt att byta utan att demontera nånting men jag ser inte hur det ska gå. Knäskyddet måste bara bort och helst skulle stolen åkt ur också. Reläet sitter högt uppe i mitten.

De här kablarna går hela vägen fram till extraljusens relä. Här lägger jag en extra dimljusknapp som jag köpte förra året. Nu kan jag slå av och på extraljusen vid behov.

Ganska trevligt att Volvo försett en med färdiga kanaler för extra kablage genom brandväggen.
I helg plockade jag ut den högra drivaxeln (igen) för jag ska byta drivknuten. Har två nya FAG knutar. Då jag kollar på skivorna blev det att hämta nya skivor och bromsklossar idag också, för de såg inte så bra ut

Söndag blev ganska stressig
-Drivknut bytt på höger sida

-Bromsskivor och klossar köpta & bytta fram
-Centerkonsolen återinstallerad (och moddad för USB laddare där bak)
-Baksätena installerade
-Registerskylts belysningen där bak fick jag jobba på litet, tätningarna till rutorna som skyddar lamporna föll i småbitar så jag tätade med svart RTV silikon.
Det blev dåligt dokumenterat igår då jag hade bråttom. Men inte gick det nåt snabbare för det.
Men då jag ska starta bilen hör jag det typiska söndriga avgasljudet. Ser ut som jag har ännu ett läckage, längre fram där katalysatorn kopplar baksidan av avgasröret. Jag får väl prova dra en svetssträng eller flera där under och se om det hjälper. Tanken var att besikta typ idag men det blir väl tisdag sannolikt onsdag.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag har hört folk rekommendera att svarva originalbromsskivor så länge de håller sig inom tillåten tjocklek, istället för att byta, även om det kostar mer, för kvaliteten på ersättningsskivor kan vara sämre. Det har dock varit Youtubefolk i USA så det är kanske skillnad på reservdelarna?
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Ingen aning om dessa är original dock, tyvärr är de för stora för min svarv också. Kanske om jag haft ett rundmatningsbord till fräsen hade det gått att fixa.
-
Prins Valiant
- Inlägg: 1595
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Vad man berättat för mig är att gjutgods bör ligga en tid innan det bearbetas för att exempelvis bli en bromsskiva. Detta för att inre spänningar skall släppa.MiaM skrev: ↑20 oktober 2025, 14:12:45 Jag har hört folk rekommendera att svarva originalbromsskivor så länge de håller sig inom tillåten tjocklek, istället för att byta, även om det kostar mer, för kvaliteten på ersättningsskivor kan vara sämre. Det har dock varit Youtubefolk i USA så det är kanske skillnad på reservdelarna?
Om man då använder och svarvar om en begagnad bromsskiva har även de krafter som eventuellt gör den skev blivit aktiverade när den blivit upphettad några gånger. Om den är omsvarvad är risken att bromsskivan blir skev betydligt mindre än för en sprillans ny.
Sedan finns det definitivt sämre och bättre märken på marknaden. De flesta bromsskivor tillverkas i Kina. En del är ju lackerade kring navet, vilket är bra. Men bättre skivor är även balanserade efter svarvning. Ni vet, den där lilla plana ytan på yttre cirkeln är en sådan balansering.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Aha... Detta med att ligga till sig kan väl kanske förklara att skivor tillverkade när en bil var ny är bättre än reservdelar.
Tänker att om en biltillverkare behöver en halv miljon bromsskivor så kan tillverkaren låta det gjutna materialet ligga till sig rätt länge innan det svarvas.
Däremot så är det kanske mer just-in-time-mässigt för reservdelar som inte hinner ligga till sig, kanske?
Kan man svarva en bromsskiva direkt på fordonet den sitter på, förutsatt att det är på en drivande axel? Alltså helt enkelt bara ställa pallbock under bilen istället för ett hjul, starta motorn och lägga i växel, och köra skär-mojäng för svarvning mot skivan? Kanske nån rigg man monterar i fästena som normalt håller bromsoket kan vara en idé?
Eller ska man anse hjullagret för oexakt för detta?
Tänker att det borde vara rätt enkelt att göra något som passar att montera istället för bromsok att svarva med.
Speciellt på en framhjulsdriven bil så kan man ju samtidigt ha handbromsen åtdragen ordentligt medan framhjulen driver. Eller ja, man kan om det inte är en citroën som är framhjulsdriven med handbroms på framhjulen
Tänker att om en biltillverkare behöver en halv miljon bromsskivor så kan tillverkaren låta det gjutna materialet ligga till sig rätt länge innan det svarvas.
Däremot så är det kanske mer just-in-time-mässigt för reservdelar som inte hinner ligga till sig, kanske?
Kan man svarva en bromsskiva direkt på fordonet den sitter på, förutsatt att det är på en drivande axel? Alltså helt enkelt bara ställa pallbock under bilen istället för ett hjul, starta motorn och lägga i växel, och köra skär-mojäng för svarvning mot skivan? Kanske nån rigg man monterar i fästena som normalt håller bromsoket kan vara en idé?
Eller ska man anse hjullagret för oexakt för detta?
Tänker att det borde vara rätt enkelt att göra något som passar att montera istället för bromsok att svarva med.
Speciellt på en framhjulsdriven bil så kan man ju samtidigt ha handbromsen åtdragen ordentligt medan framhjulen driver. Eller ja, man kan om det inte är en citroën som är framhjulsdriven med handbroms på framhjulen
-
Prins Valiant
- Inlägg: 1595
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
De som brukar svarva bromstrummor har grejer som gör att de sätter upp skivan i svarven på kort tid.
Men faktum är, jag har sett i programmet Wheelers Dealers en utrustning, där en bromsskiva svarvades på plats på en bil. Så utrustning finns. Men jag tror att skivan roterades med med en elmotor.
Ändring:
Jag hittade inslaget i Wheelers Dealers. Maskinen kostar 5000pund, ca 70.000 kr.
Men faktum är, jag har sett i programmet Wheelers Dealers en utrustning, där en bromsskiva svarvades på plats på en bil. Så utrustning finns. Men jag tror att skivan roterades med med en elmotor.
Ändring:
Jag hittade inslaget i Wheelers Dealers. Maskinen kostar 5000pund, ca 70.000 kr.
