Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Tec7?
Har ingen egen erfarenhet men det blir mitt val den dagen jag ska limma/täta på fordon.
Har ingen egen erfarenhet men det blir mitt val den dagen jag ska limma/täta på fordon.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Tec 7 lät intressant jo. Igår köpte jag en infravärmare från biltema. Jag ska använda denna för att värma bilen då jag målar, för att torka färgen mellan lager:
https://www.biltema.se/bygg/el/infravar ... 2000023281
https://www.biltema.se/bygg/el/infravar ... 2000023281
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Sidospår: Är det bara jag som tycker att diverse värmare av olika slag känns lite läskiga om de inte har något inbyggt sätt att hålla nere maxtemperaturen?
Om jag hade gjort detta (vilket jag aldrig gjort för jag orkar nog aldrig renovera så bra) så hade jag nog byggt ett litet "tält" av plast och sen ställt ett par kupévärmare för att värma upp. Typ klassiska från förr utan termostat men med överhettningsskydd. Garanterat långt under alla temperaturer som kan ge brandrisk ihop med målarfärg, men ändå rejäl effekt.
Om jag hade gjort detta (vilket jag aldrig gjort för jag orkar nog aldrig renovera så bra) så hade jag nog byggt ett litet "tält" av plast och sen ställt ett par kupévärmare för att värma upp. Typ klassiska från förr utan termostat men med överhettningsskydd. Garanterat långt under alla temperaturer som kan ge brandrisk ihop med målarfärg, men ändå rejäl effekt.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag vet inte om jag är så oroad just nu, den kommer stå utomhus och lysa på bilens baklucka. Lite annorlunda scenario om man ska behöva nyttja den inomhus nån gång och det är tajt, ska inte lämna den ensam utan bevakning. Vet inte om den saknar övehettningsskydd heller? Inte kollat...
Men jag tycker definitivt IR är bättre än fläktar. Luftrörelse vill jag minska på så mycket som möjligt, har inte så ren verkstad så damm och skräp som landar på våt lack är en stor risk.
Med IR värmaren så förhoppningsvis torkar den innan damm landar och det minskar risken för rinningar.
Men jag tycker definitivt IR är bättre än fläktar. Luftrörelse vill jag minska på så mycket som möjligt, har inte så ren verkstad så damm och skräp som landar på våt lack är en stor risk.
Med IR värmaren så förhoppningsvis torkar den innan damm landar och det minskar risken för rinningar.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Aha... Just ja, tänkte inte på det där med luftrörelse.
Ja utomhus lär det väl inte vara nån större risk att det blir för varmt. Kanske får vara försiktig med gummi/plastdelar på luckan?
Annars så gällande damm osv så kan det kanske vara värt att sätta t.ex. bil-kupéfilter eller typ pandemi-andningsmask över luftintag på fläktar som får blåsa in luft i garaget? Och/eller på fläktar som blåser in frisk luft i en "lackbox" av plast?
Ja utomhus lär det väl inte vara nån större risk att det blir för varmt. Kanske får vara försiktig med gummi/plastdelar på luckan?
Annars så gällande damm osv så kan det kanske vara värt att sätta t.ex. bil-kupéfilter eller typ pandemi-andningsmask över luftintag på fläktar som får blåsa in luft i garaget? Och/eller på fläktar som blåser in frisk luft i en "lackbox" av plast?
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jo en lackbox vore ju bäst men det är ganska mycket jobb (och pengar) så det har inte blivit av. Speciellt det där med att få en passlig fläkt nånstans är en svår fråga för mig.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Fläktar kan man nog ta från värmepumpar som folk byter ut?
Dels stora relativt lågvarviga från utedelen för luft-luft-värmepumpar, och dels små högvarviga med högt flöde från frånluftvärmepumpar. Och tysta med halvlågt flöde från inomhusdelen för luft-luft-värmepumpar.
Dels stora relativt lågvarviga från utedelen för luft-luft-värmepumpar, och dels små högvarviga med högt flöde från frånluftvärmepumpar. Och tysta med halvlågt flöde från inomhusdelen för luft-luft-värmepumpar.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag har inte den blekaste aning hur man skulle få tag i nånting sånt där. Folk som byter värmepumpar har väl en servicekille som fixar det och tar med sig allt skräp.
Sen är det många andra faktorer utöver det som jag inte berättat om, men det är inte så enkelt löst för mig. Jag håller utkik ibland på begagnat sidorna bara, det är också den mängd mental energi jag har till övers just nu. Det kommer inte att gå om det är något som kräver mycket mek heller, jag orkar liksom inte. Jag är på gränsen till utbrändhet som det är.
Sen är det många andra faktorer utöver det som jag inte berättat om, men det är inte så enkelt löst för mig. Jag håller utkik ibland på begagnat sidorna bara, det är också den mängd mental energi jag har till övers just nu. Det kommer inte att gå om det är något som kräver mycket mek heller, jag orkar liksom inte. Jag är på gränsen till utbrändhet som det är.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Kanske skillnad mellan olika länder, men här verkar det som att folk river ner den gamla luft-luft-värmepumpen själva fast de inte får, och sen anlitar nån att installera en ny, och så säljer de den gamla på Marketplace eller liknande. "Behöver ny gas" står det = den har läck nånstans och/eller så är kompressorn kass... Dock antagligen oftast lätt att prova fläktar före köp.
De äldsta luft-luft-värmepumparna har 230V-ingångar direkt för fläkt, kompressor och växelventil på utedelen så bara att mata på 230V för att provköra fläkten, och inomhusdelen kan normalt köras i fläktläge med fjärrkontrollen osv även om utedel saknas.
De äldsta luft-luft-värmepumparna har 230V-ingångar direkt för fläkt, kompressor och växelventil på utedelen så bara att mata på 230V för att provköra fläkten, och inomhusdelen kan normalt köras i fläktläge med fjärrkontrollen osv även om utedel saknas.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
IR värmaren sådär proffsigt monterat

Jag trodde kanske jag skulle komma undan spacklandet men nä det behövdes ett varv med spackel också, egentligen borde jag gått några varv till.

Nytt lager med primer igen

Behöver jobba på avgasröret också snart, ska byta ut ändan av det.

Hängarens krokar vänder åt fel håll och upphängningen behöver vara på botten. Tror jag tar loss kroken och svetsar den med rätt orientering istället.

Idag lyckades jag få både färgen och klarlacken fixad. Ville få det denna helg för jag åker bort över veckan så det blir inga framsteg nu på några dar.


Jag trodde kanske jag skulle komma undan spacklandet men nä det behövdes ett varv med spackel också, egentligen borde jag gått några varv till.

Nytt lager med primer igen

Behöver jobba på avgasröret också snart, ska byta ut ändan av det.

Hängarens krokar vänder åt fel håll och upphängningen behöver vara på botten. Tror jag tar loss kroken och svetsar den med rätt orientering istället.

Idag lyckades jag få både färgen och klarlacken fixad. Ville få det denna helg för jag åker bort över veckan så det blir inga framsteg nu på några dar.

- hcb
- Moderator
- Inlägg: 6003
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag avundas dina talanger. Otroligt snyggt om du frågar mig.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Snyggt!
Detta får mig åter igen att undra om Volvo ändrade på rostskyddet, och/eller ändrade designen på små detaljer som påverkar rostande, i övergången från 850 till S70/V70?
Jag har nog skrivit detta för många gånger redan, men på min S70 så ser bultarna till dragkroken ut som om bilen legat på en strand viden saltvattensjö i många år, med tidvatten som dränkt och runnit undan ideligen. Samtidigt ser i stort sett resten av bilen ut att vara nästa ny, såklart med undantag för kanske delar till bromsarna och liknande.
Detta får mig åter igen att undra om Volvo ändrade på rostskyddet, och/eller ändrade designen på små detaljer som påverkar rostande, i övergången från 850 till S70/V70?
Jag har nog skrivit detta för många gånger redan, men på min S70 så ser bultarna till dragkroken ut som om bilen legat på en strand viden saltvattensjö i många år, med tidvatten som dränkt och runnit undan ideligen. Samtidigt ser i stort sett resten av bilen ut att vara nästa ny, såklart med undantag för kanske delar till bromsarna och liknande.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Ja.. du kommer ju ha den finaste 850n på den här planeten snart...! Otroligt inbjudande, mysig färg på den sista bilden. Tror det verkligen var värt att gå över med spackel, annars hade du säkert inte blivit nöjd. Det ser ju otroligt bra ut!
Men vad menar du med "Ville få det denna helg för jag åker bort över veckan så det blir inga framsteg nu på några dar."... ska vi bara sitta här och inte göra någonting? Inga uppdateringar.. inga bilder..? Vi kommer dö!
Det är nog bra att ta en liten paus från projektet också, så du får bygga upp energin igen och ta nästa del i jobbet. Du gör ett superbra jobb tycker jag!
Men vad menar du med "Ville få det denna helg för jag åker bort över veckan så det blir inga framsteg nu på några dar."... ska vi bara sitta här och inte göra någonting? Inga uppdateringar.. inga bilder..? Vi kommer dö!

Det är nog bra att ta en liten paus från projektet också, så du får bygga upp energin igen och ta nästa del i jobbet. Du gör ett superbra jobb tycker jag!
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Japp nu har jag varit en hel vecka på Härma Rehab (inte för min del, för barnens), jag inspekterade resultatet igår med "färska" ögon och tyckte jag hade alldeles för mycket orange peel. Så det blir att våtslipa:


Går på nu först med P1500 papper, jag har en tjock gummibit jag viker pappret runt, en bit av en golvmatta till garage tror jag det är.

Ser ut som det behöver slipas litet till innan jag går till 2000 och 2500 och polering.


Går på nu först med P1500 papper, jag har en tjock gummibit jag viker pappret runt, en bit av en golvmatta till garage tror jag det är.

Ser ut som det behöver slipas litet till innan jag går till 2000 och 2500 och polering.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Resultatet efter jag våtslipat och polerat med Meguiars 105/205. Jag är inte alls nöjd men det syns inte på bilderna.
Det ser bättre ut här än i verkligheten, men i verkligheten då man rör sig och ser ljuset ändras i klarlacken ser man diverse små imperfektioner. Skulle det se ut så här i verkligheten som i fotona, så skulle jag inte ha nåt att klaga på. Men det får duga.
Det var på klarlacksskedet som det fallerade.


Här i botten har jag inte slipat eller polerat, där ser man hur pass mycket orange peel jag hade. Det får lämna längst nere.

Jag gjorde nog flera misstag då jag lackade. Jag borde ha förvärmt klarlacken innan jag började spruta och jag märkte i efterhand att jag inte hade flödet på lacksprutan på max, har man inte det blir det jobbigt att få den under kontroll. Vem vet om IR lampan kanske stjälpte mera än den hjälpte också. De här korrekta lamporna för torkning av färgen ska då köra på en högre IR frekvens, personligen låter det lite som säljsnack, men vem vet.
Fipplat med Volvo VIDA 2012D också, fått igång programmet på en VM som kör Windows 7 men tycker man hittar inte det man hade hoppats på att hitta. Jag skulle vilja hittat bilder, scheman i hög resolution av låsmekanismen och alla komponenterna. För jag var dum och tog inte bild då jag plockade isär och jag är inte längre hundra om jag glömt en liten komponent eller ej... Länkaget som kopplar dörröppnaren till låskistan gäller det. Tycker jag monterat ihop den korrekt men den vill glida av armen som kopplar den till handtaget på luckan.
Det ser bättre ut här än i verkligheten, men i verkligheten då man rör sig och ser ljuset ändras i klarlacken ser man diverse små imperfektioner. Skulle det se ut så här i verkligheten som i fotona, så skulle jag inte ha nåt att klaga på. Men det får duga.
Det var på klarlacksskedet som det fallerade.


Här i botten har jag inte slipat eller polerat, där ser man hur pass mycket orange peel jag hade. Det får lämna längst nere.

Jag gjorde nog flera misstag då jag lackade. Jag borde ha förvärmt klarlacken innan jag började spruta och jag märkte i efterhand att jag inte hade flödet på lacksprutan på max, har man inte det blir det jobbigt att få den under kontroll. Vem vet om IR lampan kanske stjälpte mera än den hjälpte också. De här korrekta lamporna för torkning av färgen ska då köra på en högre IR frekvens, personligen låter det lite som säljsnack, men vem vet.
Fipplat med Volvo VIDA 2012D också, fått igång programmet på en VM som kör Windows 7 men tycker man hittar inte det man hade hoppats på att hitta. Jag skulle vilja hittat bilder, scheman i hög resolution av låsmekanismen och alla komponenterna. För jag var dum och tog inte bild då jag plockade isär och jag är inte längre hundra om jag glömt en liten komponent eller ej... Länkaget som kopplar dörröppnaren till låskistan gäller det. Tycker jag monterat ihop den korrekt men den vill glida av armen som kopplar den till handtaget på luckan.