Vad är det för något?
Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Engelska för apelsinskal, om man har det i tanken så ser man likheten mellan apelsinskal och lackytan.
Det är inte lätt att lackera bilplåt så det blir bra resultat. Är det stora ytor som ska lackeras blir det ännu svårare. Krävs bra underarbete, bra belysning och bra färgspruta, rätt temperatur i lokalen, samt träning och erfarenhet.
Hur gör de när de lackerar bussar?
Hur gör de när de lackerar bussar?
Senast redigerad av Haralt 5 oktober 2025, 13:04:18, redigerad totalt 1 gång.
Framskärmarna var en större yta än bakluckan men de gick bättre för jag hade mera rum eftersom de var av bilen och temperaturen var korrekt då det var varm sommar. Tror dock det hade blivit flera gånger bättre om jag förvärmt klarlacken. Vissa proffs säger dom värmer klarlacken till 40-50C t.om. om det är kallt och de inte har tillgång till uppvärmt bås.
Jag har en ganska bra färgspruta, en ANI F160 och kompressor som orkar med, erfarenheten är det lite svårt att bygga upp då man målar några gånger per år men det har blivit bättre.
Det som saknas mest är ett tillräckligt stort uppvärmt utrymme. I avsaknad av det försöker jag göra allt större målande i Juli eller tidiga Augusti. Tills nästa år vill jag åtminstone ha så att jag kan sätta upp ett måleribås och täcka över väggarna och kunna ta in luft genom filter. De fläktar jag hade i år var för klena för att orka med.
Jag har en ganska bra färgspruta, en ANI F160 och kompressor som orkar med, erfarenheten är det lite svårt att bygga upp då man målar några gånger per år men det har blivit bättre.
Det som saknas mest är ett tillräckligt stort uppvärmt utrymme. I avsaknad av det försöker jag göra allt större målande i Juli eller tidiga Augusti. Tills nästa år vill jag åtminstone ha så att jag kan sätta upp ett måleribås och täcka över väggarna och kunna ta in luft genom filter. De fläktar jag hade i år var för klena för att orka med.
När en bekant utomhus på garageinfarten skulle lackera gul fartlinje längs sidan på dennes Volvo Amazon, bar det sig inte bättre än att en mängd rapsflugor landade i den ännu inte torkade lacken.
De trodde väl att det var ett gult rapsfält.
De trodde väl att det var ett gult rapsfält.
Jag monterade rails:en idag. Men lite problem med infästningen. Här fastnade locket hur bra som helst.

På alla andra ställen är locket löst och vill inte sitta fast.

Vet inte om det är locket eller metallbiten eller nåt jag gör fel, som är orsaken.
Förstås de resterande 4 locken ser ut såhär så de kommer aldrig gå på oavsett. Funderar om man kan lägga nån sorts fästmassa...

Ja jag gick vidare med avgasröret efteråt, det är ju inte bara hål där bak utan det läcker där längre fram också. Efter katalysatorn, där det ska vara en flexibel koppling där men den är borta sen länge. Tre klämmor och flera rör. Fastrostat så klart så jag har fått kapa bort delarna.

Såhär ser det ut, ännu ett skarvrör kvar, det jag plockade bort var där det är ett stort hål. Tyvärr gjorde jag ett hack i den här plåten som går under avgasröret i mitt kapande.

Blir väl att kapa röret helt och lägga in en längre skarv. Vill plocka bort så lite som möjligt av originalröret det är inte så mycket kvar av det innan böjen och jag vill inte kapa efter den. Svårt att få ta i sådana böjar, kanske 15 grader.

På alla andra ställen är locket löst och vill inte sitta fast.

Vet inte om det är locket eller metallbiten eller nåt jag gör fel, som är orsaken.
Förstås de resterande 4 locken ser ut såhär så de kommer aldrig gå på oavsett. Funderar om man kan lägga nån sorts fästmassa...

Ja jag gick vidare med avgasröret efteråt, det är ju inte bara hål där bak utan det läcker där längre fram också. Efter katalysatorn, där det ska vara en flexibel koppling där men den är borta sen länge. Tre klämmor och flera rör. Fastrostat så klart så jag har fått kapa bort delarna.

Såhär ser det ut, ännu ett skarvrör kvar, det jag plockade bort var där det är ett stort hål. Tyvärr gjorde jag ett hack i den här plåten som går under avgasröret i mitt kapande.

Blir väl att kapa röret helt och lägga in en längre skarv. Vill plocka bort så lite som möjligt av originalröret det är inte så mycket kvar av det innan böjen och jag vill inte kapa efter den. Svårt att få ta i sådana böjar, kanske 15 grader.