Vilken krets?
Vilken krets?
Hej,
Fick ett åsknedslag i närheten av huset och trafon till garageporten gick. Frågan är vilken IC/krets som sitter på kortet, kan inte se iom att den är bränd. Är helt grön på elektronik, iaf kretsar, någon som kan ha input?
Mvh Reine
Fick ett åsknedslag i närheten av huset och trafon till garageporten gick. Frågan är vilken IC/krets som sitter på kortet, kan inte se iom att den är bränd. Är helt grön på elektronik, iaf kretsar, någon som kan ha input?
Mvh Reine
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vilken krets?
Eftersom komponenten är monterad över isolationsdiket, så är det rimligtvis nån optokopplare, men dess mer noggrant vill jag inte gissa. Ser ingen beteckning på den sexbenta grannkomponenten heller på din bild. Antar att bilden med komponenterna hela är lånad, där ser man tillstymmelser till beteckningar, men ingenting som ser ut att gå att tyda.
Edit: Har du en jäkla tur kan det finnas beteckningar på undersidan.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Svårt att följa banorna, men PC817 är vanlig i sådana sammanhang.
Men jag har ingen aning om den ser ut så på insidan.
Men jag har ingen aning om den ser ut så på insidan.

Den bästa bild på kortet som jag hittade var denna.
Jag klarar inte att läsa vad det står på kretsen.
Detalj.
/π
Jag klarar inte att läsa vad det står på kretsen.
Detalj.
/π
dm4,
bra är om fabrikat och modell på trafon för på garageporten (och även för garageporten) anges, såvida hjälp önskas.
Det kan ju vara en forumsmedlem som har en sådan.
Ligger garaget ensligt på landet eller i villakvarter? Är det nergrävd serviskabel eller ligger elkabeln på luft på stolpar?
bra är om fabrikat och modell på trafon för på garageporten (och även för garageporten) anges, såvida hjälp önskas.
Ligger garaget ensligt på landet eller i villakvarter? Är det nergrävd serviskabel eller ligger elkabeln på luft på stolpar?
Senast redigerad av Haralt 17 juli 2025, 13:50:46, redigerad totalt 1 gång.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ser ut att stå pc357
på kortet i första inlägget
Men om den lyft på hatten på ett sådant spektakulärt sätt så är det nog så att fler prylar också gett sig
Swech
på kortet i första inlägget
Men om den lyft på hatten på ett sådant spektakulärt sätt så är det nog så att fler prylar också gett sig
Swech
Hej,Haralt skrev: ↑17 juli 2025, 13:46:04 dm4,
Hörmann Trafo EcoStar Liftronic II, nedgrävd kabel (Ellevio), tre andra närliggande hus. En av mina jordfelsbrytare löste där garageporten plus annat finns. Dessutom slog blixten ned igen 40 minuter senare, samma sak igen, samma jordfelsbrytare löste. Dock vet jag inte om trafon gick efter första eller andra träffen.
Mvh
Tack för tipset, nej, inget på undersidan.rvl skrev: ↑17 juli 2025, 12:46:53 Eftersom komponenten är monterad över isolationsdiket, så är det rimligtvis nån optokopplare, men dess mer noggrant vill jag inte gissa. Ser ingen beteckning på den sexbenta grannkomponenten heller på din bild. Antar att bilden med komponenterna hela är lånad, där ser man tillstymmelser till beteckningar, men ingenting som ser ut att gå att tyda.
Tack, bästa jag hittade var denna: