Relän elmoppe från 70-talet
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Bra, antar att du Ohm-mätt eller kört med summer.
Enligt min nomenklatur så blir det så här:
Ingen gas
Brytare 1
1-2 Avbr
1-3 Avbr
1-4 Avbr
2-3 Sluten
2-4 Avbr
3-4 Avbr
Genom detta kan man då se att det ligger 1 NO brytare mellan 1 och 4 och en NC-brytare mellan 2 och 3.
Återkommer med ett schema.
Enligt min nomenklatur så blir det så här:
Ingen gas
Brytare 1
1-2 Avbr
1-3 Avbr
1-4 Avbr
2-3 Sluten
2-4 Avbr
3-4 Avbr
Genom detta kan man då se att det ligger 1 NO brytare mellan 1 och 4 och en NC-brytare mellan 2 och 3.
Återkommer med ett schema.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Tjusigt! Gillar depåstödet.
Verkar som halvfart forfarande är aktiv vid gas av. Är nog feljusterat på gaswiren?
Men konstigt att det fortfarande ser ut som om kontakterna är slutna fast kammen inte påverkar fullgaskontakten?
Det TomasL menar är att du Ohm mäter/summrar kontakterna vid påverkad/opåverkat läge. Lossa först alla kablar.
Verkar som halvfart forfarande är aktiv vid gas av. Är nog feljusterat på gaswiren?
Men konstigt att det fortfarande ser ut som om kontakterna är slutna fast kammen inte påverkar fullgaskontakten?
Det TomasL menar är att du Ohm mäter/summrar kontakterna vid påverkad/opåverkat läge. Lossa först alla kablar.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Elschema:
Vid lågfart aktiveras brytare 2, varvid Re1 och Re3 drar
Dessa två solenoider parallellkopplar bägge batterier och motorn matas med 12V.
Vid högfart kommer Re1 och Re3 att brytas upp då NC-kontakten i Brytare 1 öppnar, NO kontakten sluter, vilket drar Re2 vilken i sin tur seriekopplar batterierna och motorn matas då med 24V
Vid lågfart aktiveras brytare 2, varvid Re1 och Re3 drar
Dessa två solenoider parallellkopplar bägge batterier och motorn matas med 12V.
Vid högfart kommer Re1 och Re3 att brytas upp då NC-kontakten i Brytare 1 öppnar, NO kontakten sluter, vilket drar Re2 vilken i sin tur seriekopplar batterierna och motorn matas då med 24V
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Relän elmoppe från 70-talet
Snyggt jobbat TomasL. Klurigt att få till det där.
Som du kopplat kontakterna stämmer med originalet fast växlat läge på låg/hög fart. Indikerar att det nog finns flera lösningar på problemet. Hur som ditt schema är ju klockrent. Så nu vill vi se en film när TS åker moped.
Sen har han även en manuell huvudbrytare som behöver kopplas in i schemat. Borde funka att bryta upp valfri motorkabel.
Som du kopplat kontakterna stämmer med originalet fast växlat läge på låg/hög fart. Indikerar att det nog finns flera lösningar på problemet. Hur som ditt schema är ju klockrent. Så nu vill vi se en film när TS åker moped.
Sen har han även en manuell huvudbrytare som behöver kopplas in i schemat. Borde funka att bryta upp valfri motorkabel.
Senast redigerad av Palle500 16 oktober 2022, 10:57:59, redigerad totalt 1 gång.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Bild på huvudbrytaren
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Tack, Precis det namnet jag sökte. Men den klara inte att skilja bort batterierna utan måste nog nöja sig att man kan bryta bort motorn om mopeden skenar.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Som jag ser det kan man bryta på batteri 1 (blå Batterifrånskiljare) men då kan en kortslutning över Re1 driva motorn.
Bryter man nära motorn (grön Batterifrånskiljare) så kan i vart fall inte motorn gå igång. Men brandrisken från div kortslutningar ökar.
Bryter man nära motorn (grön Batterifrånskiljare) så kan i vart fall inte motorn gå igång. Men brandrisken från div kortslutningar ökar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Man kan sätta in frånskiljaren så här:
Inte helt optimalt, men det är nog enda vettiga sättet, det bästa hade varit om den vart 2-polig, men de verkar vara rätt dyra, dock är det något som TS kanske skulle satsa på.
Inte helt optimalt, men det är nog enda vettiga sättet, det bästa hade varit om den vart 2-polig, men de verkar vara rätt dyra, dock är det något som TS kanske skulle satsa på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
En EXTREMT viktig sak är att mikrobrytarna är av typen "Break before Make" dvs att NC-kontakten bryter säkert före NO-kontakten sluter, annars börjar det nog att brinna.
Personligen så är detta naturligtvis ingen bra lösning ur säkerhetssynpunkt, men så som det ser ut, så finns det inga andra sätt att koppla ihop det hela.
Man kan höjja säkerheten genom ytterligare ett relä, som blockerar omkopplingen så länge som NC-kontakten i högfartsbrytaren är sluten
Personligen så är detta naturligtvis ingen bra lösning ur säkerhetssynpunkt, men så som det ser ut, så finns det inga andra sätt att koppla ihop det hela.
Man kan höjja säkerheten genom ytterligare ett relä, som blockerar omkopplingen så länge som NC-kontakten i högfartsbrytaren är sluten
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Stort tack TomasL!TomasL skrev: ↑15 oktober 2022, 23:09:54 Elschema:
Vid lågfart aktiveras brytare 2, varvid Re1 och Re3 drar
Dessa två solenoider parallellkopplar bägge batterier och motorn matas med 12V.
Vid högfart kommer Re1 och Re3 att brytas upp då NC-kontakten i Brytare 1 öppnar, NO kontakten sluter, vilket drar Re2 vilken i sin tur seriekopplar batterierna och motorn matas då med 24V
Ska titta på detta i veckan.
Givetvis filmar jag provturen om det funkar.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
finns det syfte med att ha allt i original?
annars är ju en uppgradering att sätta dit en PWM kontroller.
annars är ju en uppgradering att sätta dit en PWM kontroller.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Det var min tanke också.
Att köra med antingen ett batteri, eller två i serie gör ju att batterierna blir olika mycket urladdade om moppen körs på lågfart. Då blir det att ladda dem ett och ett eller parallellt.
Att köra med antingen ett batteri, eller två i serie gör ju att batterierna blir olika mycket urladdade om moppen körs på lågfart. Då blir det att ladda dem ett och ett eller parallellt.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Med det schemat jag gjort är batterierna antingen seriekopplade eller parallellkopplade, så i teorin laddas de ut lika mycket.
Orsaken kan ju vara att det troligen är en veteran, som man vill hålla så nära originalskicket som möjligt.
Orsaken kan ju vara att det troligen är en veteran, som man vill hålla så nära originalskicket som möjligt.