Relän elmoppe från 70-talet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46950
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av TomasL »

Bra, antar att du Ohm-mätt eller kört med summer.
Enligt min nomenklatur så blir det så här:
Ingen gas
Brytare 1
1-2 Avbr
1-3 Avbr
1-4 Avbr
2-3 Sluten
2-4 Avbr
3-4 Avbr

Genom detta kan man då se att det ligger 1 NO brytare mellan 1 och 4 och en NC-brytare mellan 2 och 3.
Återkommer med ett schema.
Palle500
Inlägg: 4992
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av Palle500 »

Tjusigt! Gillar depåstödet.
Verkar som halvfart forfarande är aktiv vid gas av. Är nog feljusterat på gaswiren?
Men konstigt att det fortfarande ser ut som om kontakterna är slutna fast kammen inte påverkar fullgaskontakten?
Det TomasL menar är att du Ohm mäter/summrar kontakterna vid påverkad/opåverkat läge. Lossa först alla kablar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46950
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av TomasL »

Elschema:
Vid lågfart aktiveras brytare 2, varvid Re1 och Re3 drar
Dessa två solenoider parallellkopplar bägge batterier och motorn matas med 12V.
Vid högfart kommer Re1 och Re3 att brytas upp då NC-kontakten i Brytare 1 öppnar, NO kontakten sluter, vilket drar Re2 vilken i sin tur seriekopplar batterierna och motorn matas då med 24V
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4992
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av Palle500 »

Snyggt jobbat TomasL. Klurigt att få till det där.
Som du kopplat kontakterna stämmer med originalet fast växlat läge på låg/hög fart. Indikerar att det nog finns flera lösningar på problemet. Hur som ditt schema är ju klockrent. Så nu vill vi se en film när TS åker moped.
Sen har han även en manuell huvudbrytare som behöver kopplas in i schemat. Borde funka att bryta upp valfri motorkabel.
Senast redigerad av Palle500 16 oktober 2022, 10:57:59, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4992
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av Palle500 »

Bild på huvudbrytaren
IMG_4118.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2453
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av LeCanard »

S.k. batterifrånskiljare !
Palle500
Inlägg: 4992
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av Palle500 »

Tack, Precis det namnet jag sökte. Men den klara inte att skilja bort batterierna utan måste nog nöja sig att man kan bryta bort motorn om mopeden skenar.
Palle500
Inlägg: 4992
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av Palle500 »

Som jag ser det kan man bryta på batteri 1 (blå Batterifrånskiljare) men då kan en kortslutning över Re1 driva motorn.
Bryter man nära motorn (grön Batterifrånskiljare) så kan i vart fall inte motorn gå igång. Men brandrisken från div kortslutningar ökar.
IMG_4120.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46950
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av TomasL »

Man kan sätta in frånskiljaren så här:
Inte helt optimalt, men det är nog enda vettiga sättet, det bästa hade varit om den vart 2-polig, men de verkar vara rätt dyra, dock är det något som TS kanske skulle satsa på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46950
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av TomasL »

En EXTREMT viktig sak är att mikrobrytarna är av typen "Break before Make" dvs att NC-kontakten bryter säkert före NO-kontakten sluter, annars börjar det nog att brinna.
Personligen så är detta naturligtvis ingen bra lösning ur säkerhetssynpunkt, men så som det ser ut, så finns det inga andra sätt att koppla ihop det hela.
Man kan höjja säkerheten genom ytterligare ett relä, som blockerar omkopplingen så länge som NC-kontakten i högfartsbrytaren är sluten
peaken
Inlägg: 21
Blev medlem: 3 oktober 2022, 21:54:49
Ort: Nacka

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av peaken »

TomasL skrev: 15 oktober 2022, 23:09:54 Elschema:
Vid lågfart aktiveras brytare 2, varvid Re1 och Re3 drar
Dessa två solenoider parallellkopplar bägge batterier och motorn matas med 12V.
Vid högfart kommer Re1 och Re3 att brytas upp då NC-kontakten i Brytare 1 öppnar, NO kontakten sluter, vilket drar Re2 vilken i sin tur seriekopplar batterierna och motorn matas då med 24V
Stort tack TomasL!
Ska titta på detta i veckan.
Givetvis filmar jag provturen om det funkar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46950
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av TomasL »

Väntar med 12/24V på resultatet
svanted
Inlägg: 5280
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av svanted »

finns det syfte med att ha allt i original?
annars är ju en uppgradering att sätta dit en PWM kontroller.
Akai
Inlägg: 1650
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av Akai »

Det var min tanke också.

Att köra med antingen ett batteri, eller två i serie gör ju att batterierna blir olika mycket urladdade om moppen körs på lågfart. Då blir det att ladda dem ett och ett eller parallellt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46950
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Relän elmoppe från 70-talet

Inlägg av TomasL »

Med det schemat jag gjort är batterierna antingen seriekopplade eller parallellkopplade, så i teorin laddas de ut lika mycket.
Orsaken kan ju vara att det troligen är en veteran, som man vill hålla så nära originalskicket som möjligt.
Skriv svar