Potentiometer, hur koppla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pekkape
Kontakt:

Re: Potentiometer, hur koppla?

Inlägg av pekkape »

Jaha? Kan jag ha gjort rätt? Enligt videon så är ena sidan signal och den andra jord, men hur få de båda jordkablarna kontakt med varandra eller skall jag koppla ur den från volymratten och koppla ihop dem vid sidan om, vilket känns logiskt. Volymrattarna är B50k för Audio

Bild

Här kan ni förstora o förminska bilderna: https://www.flickr.com/photos/190495565 ... 783706101/

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

De ser inte ut att ha kontakt på dina bilder...
Sen kan man fundera på vitsen att belasta varje utgång med 50kohm till jord.

Kopplar du insignalen i fel kontakt och vrider poten till jord sidan kortsluter du utgången...
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

Japp, som jag misstänkte, för min koppling ovan kändes inte riktigt rätt. Jag kopplar loss de svarta kablarna, men jag bör nog koppla dem via chassit på volymkontrollen så den jordas iaf?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Både in och ut måste ha sina jordar hopkopplade, samt till potens båda kanaler. Alla jordar ska sitta ihop.

Insignalen skall alltid kopplas mellan de två yttersta benen (jord och signal), och utsignalen mellan jord och mittenbenet. Om du vill jordar du höljet också.

Du måste alltså märka vilka av jacken som är in och ut, annars finns risken att blir det kortis på insignalen om man förväxlar dem.

Om du kollar min bild på förra sidan så kopplar du ihop allt som är orange eftersom du har gemensam jord för vänster och höger.

Du har kopplat helt rätt enligt dina bilder Nej det är inte helt rätt.
Enda som fattas är att koppla ihop båda jordar på potentiometern. Sen måste det övre jacket på första bilden användas som ingång.

AndLi: man gör alltid så. En volymkontroll är en spänningsdelare där man väljer var mellan jord och full signal man vill vara. Naturligtvis blir då utgången alltid belastad med potentiometerns hela resistans.
Det går att bara stoppa in en resistans i serie med signalen, men då blir det ett passivt dämpningssteg, och beroende på ingångsimpedansen på mottgaren kan man få ta till rejält, och därmed också introducera brus om det är en förstärkare.
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

Tack för hjälpen

Det är ju ganska hög resistens i denna och Magnus på Tema Elektronik föreslog B50K

Vad e det för bild du skrev om? Det enda jag ser är:
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

viewtopic.php?p=514711#p514711
Den visades på telefon men inte på datorn... Fixat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Oavsett hur välinformerad och välutbildad man än är, finns det tillfällen där man verkligen får gå tillbaka till det mest elementära. Hur många gånger skriver man inte ned Ohms lag för att få strömmar, spänningar och resistanser rätt. Likaså händer det att en ohmmeter åker fram för att verkligen förvissa en om vilken av potentiometerns anslutningar som är med "noll".

Tipset är att skissa på ett papper hur man ska koppla eller löda ihop saker, ÄVEN OM det är löjligt larviga två- eller tretrådskopplingar.

Här har jag skissat hur man kopplar in en potentiometer mellan en ingångs- och en utgångskontakt. För stereo gäller ju bara att identifiera den andra kanalen på kontakterna. Jorden är alltid ringen/röret inuti kontakten och signalen/signalerna plockas från "spröten som sticker ut (det jag markeras med blått).
kontakt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Man bör väl välja en logaritmisk pot?
typ A50k inte B50k?
Men det finns väl även logaritmiska som anges som "B"?
Hur som blir din volym starkt ökande på slutet så har du en linjär potentiometer eller för hög resistans.
Eller tänker jag fel, var länge sedan jag mixtrade med detta?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det beror på vad det är man ska göra. Har sett förstärkarkretsar med opampar där man använt linjära.
Men i detta fall måste det vara logaritmisk för att öronen ska uppfatta det som linjärt.
Och det blir tvärtom. Det är skitsvårt att ställa en låg volym då det händer massor i början med en linjär.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Helt rätt, Palle! En volympot ska vara logaritmisk för max kontroll.

Idag är logaritmiska potar märkta "A" och linjära märkta "B" (och "C" för invers logaritmskala). (Det kan finnas undantag.)
Palle500

Potentiometer, hur koppla?

Inlägg av Palle500 »

Tack, då har jag klarat årets demenskontroll :-)
Frågeställaren borde väl även överväga att köra med max 10k Ohm istället för 50k Ohm som någon redan skrivit? Minns något om att 1k Ohm gör jobbet bäst. Beror väl även på effekten man vill volymreglera.
Har för mig att man även körde med liknande potentiometerkoppling för att skapa fading till bilstereon när det endast var en kanal/sida.
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

Frågeställaren har noll koll, så det är därför han ställer frågor här. Youtube är frågeställarens källa annars, och den jag använde när jag lödade. Magnus på Tema elektronik måste ju veta då jag sa till honom vilka signaltyper som skall användas , från datorn och från min Multieffekt, inte direkt från gitarren. Jaja sa han, då tror jag du skall ha dessa o så gav han mig dem. Jag skapade iofs en massa kaos inne i butiken så han kanske blev snurrig på köpet. Vi hade rätt kul där, o tjatade både han, jag och de andra kunderna. Jag lovar, Det var kaos. :D Vi skämtade nog om det mesta. Jag har inte varit där på 25 år faktiskt.

Jag har lödat svart kabel till där du har in och röd kabel till ut där du har gnd, AHHH, vänta nu, vad tokigt!!!... Uj... Så om man ställer min ratt till höger just nu blir det låg volym och vänster hög, helt spegelvänt... Någon sa att jag skulle rita en skiss, men då måste jag ju veta först vad jag håller på med, och skulle jag rita så som jag gjort o visat här, skulle ni garvat byxan av er eller släppt av något olämpligt någonstans. :D Jaja, det blir till att börja om.

Grejerna skall sen in i en plastlåda och jag tänkte även koppla ground till höljet på potensometrarna kanske om man inte vill ha stötar? Någon sa på Youtube någonstans att det är en bra idé.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kollade närmare på dina kontakter, och ser ju nu att lödfanan som sitter i mitten, ihop med hålet, är jord och ska ha svart kabel till sig. De andra två är vänster resp. höger.
volymkontroll.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

Japp. Nu gjorde jag exakt så men kopplade även in höljet oxo.
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej du har fortfarande svart lödd till ena kanalen på kontakterna. Jord är den i mitten, närmast hålet.
Skriv svar