Finns inget markera allt som det verkar...

Öppnar du den i Förhandsvisning (Preview) så Finns CMD-A för att markera allt, eller via Redigera-menyn. Du kan även ställa dig längst upp till vänster i dokumentet. Gå längst ner i dokumentet med rullningslisten. Håll in Shift-tangenten och klicka längst ner i dokumentet, nu är allt markerat.Perkla skrev:Sparade koden som PDF... har den i min macbook nu men jag är lessen jag vet inte hur fan jag kopierar 10 tusen rader utan att måsta så och dra neråt i 10 min...![]()
Finns inget markera allt som det verkar...
Gitarr/bas-programmet ser okej ut tycker jag. Svara på ovanståendeGlattnos skrev:Vad har du för max hastighet på Z? Om du har 12000mm/min på Z som har 3mm stigning på skruven så kommer en G0 att tappa steg gissar jag
Perfektlgrfbs skrev:PDF filen är helt användbar. Tack
Det är för högt för Z så där har du nog problemet, testa med 10-20mm/sPerkla skrev:Jag har ingen aning.. jag har 200 steps per revolution på Z precis som alla andra axlarna.. Maximum Velocity 200mm/s
Desto saktare Z går upp desto mer kommer väl fräsas bort som jag inte vill ha bortfräst eftersom både Y och X går den farten dom alltid gått ?Glattnos skrev:Det är för högt för Z så där har du nog problemet, testa med 10-20mm/sPerkla skrev:Jag har ingen aning.. jag har 200 steps per revolution på Z precis som alla andra axlarna.. Maximum Velocity 200mm/s
Värmen kommer av att det ligger ström på även när dom står stilla, det är normalt så länge dom bara är varma och inte heta. Dina drivare har en DIP för att dra ner strömmen när maskinen står stilla, jag vet inte om du har denna funktion på eller inte. Om du kör maskinen länge så ska motorerna gå att ta på utan problem, blir dom som en varm kaffekopp så bör du sänka strömmen på drivarna.
Min teori är att Z tappar steg för att det är för hög hastighet. Jag kan såklart ha fel men 200mm/s delat på 3mm stigning på skruven blir 66,67 varv/sek vilket blir 4000rpm på stegmotorn, som är alldeles för högt.Perkla skrev:Desto saktare Z går upp desto mer kommer väl fräsas bort som jag inte vill ha bortfräst eftersom både Y och X går den farten dom alltid gått ?