Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första fräsningen avklarad!

Inlägg av Perkla »

Sparade koden som PDF... har den i min macbook nu men jag är lessen jag vet inte hur fan jag kopierar 10 tusen rader utan att måsta så och dra neråt i 10 min... :S

Finns inget markera allt som det verkar... :S
Borre

Inlägg av Borre »

Men ladda upp pdf-filen då! Och varför inte bara gcodes-filen direkt?
Senast redigerad av Borre 5 september 2018, 17:37:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Testar så här..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel

Inlägg av hummel »

Perkla skrev:Sparade koden som PDF... har den i min macbook nu men jag är lessen jag vet inte hur fan jag kopierar 10 tusen rader utan att måsta så och dra neråt i 10 min... :S

Finns inget markera allt som det verkar... :S
Öppnar du den i Förhandsvisning (Preview) så Finns CMD-A för att markera allt, eller via Redigera-menyn. Du kan även ställa dig längst upp till vänster i dokumentet. Gå längst ner i dokumentet med rullningslisten. Håll in Shift-tangenten och klicka längst ner i dokumentet, nu är allt markerat.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja ok.. men dokumentet blev ju postat i alla fall.. så där syns väl koden och då borde kanske synas om nåt är fel enligt vad jag beskrev det som i tidigare inlägg...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

PDF filen är helt användbar. Tack
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Glattnos skrev:Vad har du för max hastighet på Z? Om du har 12000mm/min på Z som har 3mm stigning på skruven så kommer en G0 att tappa steg gissar jag
Gitarr/bas-programmet ser okej ut tycker jag. Svara på ovanstående
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har ingen aning.. jag har 200 steps per revolution på Z precis som alla andra axlarna.. Maximum Velocity 200mm/s
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

lgrfbs skrev:PDF filen är helt användbar. Tack
Perfekt :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ska tillägga att motorerna är ganska mycket varmare nu när jag kört en gång jämfört med tidigare när jag bara joggade och körde lite enkla kommandon.. alltså jag använder inte maskinen nu, den bara står sen första fräsningen och endå är motorerna ganska varma.

Är det normalt ?
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Perkla skrev:Jag har ingen aning.. jag har 200 steps per revolution på Z precis som alla andra axlarna.. Maximum Velocity 200mm/s
Det är för högt för Z så där har du nog problemet, testa med 10-20mm/s

Värmen kommer av att det ligger ström på även när dom står stilla, det är normalt så länge dom bara är varma och inte heta. Dina drivare har en DIP för att dra ner strömmen när maskinen står stilla, jag vet inte om du har denna funktion på eller inte. Om du kör maskinen länge så ska motorerna gå att ta på utan problem, blir dom som en varm kaffekopp så bör du sänka strömmen på drivarna.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Skulle nog säga att dom är som en varm kopp kaffe faktiskt...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Glattnos skrev:
Perkla skrev:Jag har ingen aning.. jag har 200 steps per revolution på Z precis som alla andra axlarna.. Maximum Velocity 200mm/s
Det är för högt för Z så där har du nog problemet, testa med 10-20mm/s

Värmen kommer av att det ligger ström på även när dom står stilla, det är normalt så länge dom bara är varma och inte heta. Dina drivare har en DIP för att dra ner strömmen när maskinen står stilla, jag vet inte om du har denna funktion på eller inte. Om du kör maskinen länge så ska motorerna gå att ta på utan problem, blir dom som en varm kaffekopp så bör du sänka strömmen på drivarna.
Desto saktare Z går upp desto mer kommer väl fräsas bort som jag inte vill ha bortfräst eftersom både Y och X går den farten dom alltid gått ?
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Perkla skrev:Desto saktare Z går upp desto mer kommer väl fräsas bort som jag inte vill ha bortfräst eftersom både Y och X går den farten dom alltid gått ?
Min teori är att Z tappar steg för att det är för hög hastighet. Jag kan såklart ha fel men 200mm/s delat på 3mm stigning på skruven blir 66,67 varv/sek vilket blir 4000rpm på stegmotorn, som är alldeles för högt.
Sen kan jag ha fel i att det är detta som var problemet just vid detta tillfälle eftersom den korta sträckan som Z rör sig i programmet inte borde nå toppfarten, men jag gissar att det ändå är tillräckligt för att tappa steg.

Edit: Sen så spelar inte hastigheterna någon roll för om axlarna "hinner" eller inte, axlarna ska följa den fräsbanan som programmet beskriver, oavsett hastighet. I detta fall så kör den Z upp till 5 innan den rör X och Z, sen om Z rent fysiskt kommer upp till 5 är inte säkert om den tappar steg eller liknande.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja min teori är att Z inte tappar några steg, allt verkar fungera jätte bra men Z hinner fräsa av lite extra material när X och Y är på väg tillbaka, Z hinner således inte gå upp tillräckligt ovan materialet...
Skriv svar