MBHP Quad SID Step C (FÄRDIGT!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Har jättemånga encodrar från Smash, tänker nog använda dom i hopp om att någon finner en lösning på problemet... :) Har inte testat de nya jag fått hem.

Min panel kommer att bli 3mm tjock. Jag hade tänkt 2mm från början men killen jag ska köpa av rekommenderade 3. Han trodde det skulle bli för svagt med 2mm.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Nu börjar det likna något:

Bild

Alla kort är färdiglödda, så nu är det dags för allt annat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ojsan, du har varit flitig med lödpennan. :)

Har du fixat frontpanelen ännu?

Vad blir nästa steg? (Nyfiken som vanligt..) :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Frontpanelen är inte ännu beställd. Är lite rädd antar jag :)

Någon form av nätagg blir nog nästa steg.. Beräknar att få lite jobb gjort imorgon.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ahh coolt projekt! Ser ju ut att gå fint det där. Analogsynth (?) är kul =) Fick hem en Welson el-orgel för ett tag sen eftersom jag lagade den (Var ett lödfel på F-oscillatorn och oxid på biaspotten i slutsteget). Riktigt gött ljud i den med. Tänkte jag skulle lägga upp lite ljud- och bilder på den här snart när jag fått mitt nya ljudkort + mic :)

Lite nyfiken på hur du triggar ljuden från sidsynthen, styr du ljudet via Midi? Alltså att man spelar tex på ett midi-keyboard kopplat till datorn och sen plockar datorn in ljudet från Sidden?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Fritz: Låter schysst!

All kommunikation med synthen sköts via MIDI. Man kan köra MIDI-keyboard direkt in i synthen och skippa datorn helt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Aha tufft. Ska bli mycket spännande att höra (och se) resultatet av detta :)
Plockar du SID-chip från gamla skrotade C64-or eller nytillverkas dessa kretsar idag? (Verkar faktiskt som det är ganska stor efterfrågan på dessa chip)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Har köpt de flesta chippen från Tyskland. Har runt 10 på lager för framtida bruk :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Nu börjar det likna nåt!

LCD-kabel fixad:
Bild

Nätagg fixat. Lämnar 5V och 12V på ett antal ampere styck. Tänkte sätta 9V regulatorer separat på 8580-korten. Orkar inte fixa nåt snyggare.
Bild

Gänget hittils:
Bild

Om jag hade kommit ihåg att sätta i optokopplaren och vrida upp potten till LCD:n så hade faktiskt allt fungerat på första försöket :) Jag är nöjd ändå.

Och sen har jag beställt frontpanel också :) Tyvärr lär det dröja ett tag innan den kommer.

Har funderat lite över ljudutgångarna. Tänkte först bara dra ut en från varje SID, totalt fyra då. Och sedan ha en separat mixer brevid. Men det vore ju kul att kunna få ut allt ljud ur en utgång också. Någon som har en smart lösning på detta?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Snyggt jobbat!
Borde väl gå dra ihop signalerna med 4 op-ampar bara? Här finns en del scheman på mixers att välja bland.. :]
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra och snyggt byggt! :tumupp:

Som mixer skulle en liten op-baserad variant passa bra. Kan nog fixa ett litet schema om du vill.

Off-topic:
Ser att vi förbrukar samma sorts energidryck. :)
Dosorna vid MIDI-kontakterna ser också bekanta ut, fast jag kör med en annan sort.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

PowerKing och snus is the shit :)

Tack Fritz för länken.

Jimmy: Det skulle uppskattas!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Såg ett schema i Fritzell's länk som borde fungera fint. Här finns det.

Det är ett schema för 3st mikrofonförstärkare (de tre op-förstärkarna under varandra) och 3st line-förstärkare (potar, kondensatorer, och motstånden längst ner.) För att göra det enkelt så kan du använda dig av den nedre delen i schemat och op-förstärkaren längst till höger. Det borde fungera fint till en SID-synth. Om du vill ha lite mer koll på förstärkningen så kan du byta ut den högra op-förstärkarens 100k-motstånd mot en 100k-pot.

Vill du ha fasta ingångsvolymer (istället för de tre potarna) så kopplar du SID-chipens ljudutgångar direkt till kondensatorerna.

Ett schema säger mer än tusen ord.. :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tack för schema, Jimmy. Kan jag ta ut ljuden separat också?

Har nu satt ihop alla moduler, samt programmerat dessa på vad jag tror är rätt sätt.

Till er som byggt detta: Är det meningen att jag ska kunna programmera in ny mjukvara via MIDI från MIOStudio till tex core 3 när jag kopplat ihop alla moduler i en kjedja?

Sen har jag börjat fundera på hur jag ska lösa alla knappar och LEDs på ett snyggt sätt.. Det bästa vore ju att routa riktiga kort med riktiga kontakter som man kan sätta bakom panelen.. Men satans vilket jobb det vore. Tyvärr är det ju lika mycket jobb att bygga allt på experimentkort. Så jag vet inte riktigt..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Med det schemat kan man inte plocka ut ljuden separat samtidigt som man använder den gemensamma utgången. Vill du ha den möjligheten eller räcker det med detta schema?
Skriv svar